جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیپاشنه آشیل بورس در روز سه شنبه

پاشنه آشیل بورس در روز سه شنبه

پاشنه آشیل بورس در روز سه شنبه

در پایان معاملات دوشنبه، پس از ۸ روز معاملاتی، شاهد مازاد عرضه در بورس بودیم. ارزش مازاد عرضه بورس در انتهای معاملات دیروز ۲۵۸ میلیارد تومان بود.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز، در روز دوشنبه شاخص‌ کل بورس رشد کرد ولی شاخص هم وزن نزول کرد. دیروز شاخص کل بورس رشد 18 هزار و 129 واحدی داشت و به رقم یک میلیون و 437 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 3 هزار و 10 واحد در رقم 469 هزار و 125 واحد ایستاد. همچنین شاهد خروج 125 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (با نماد معاملاتی وآذر)، داروسازی اکسیر (دلر)، سیمان اصفهان (سصفها)، مهندسی نصیر ماشین (خنصیر)، و درخشان تهران (پدرخش) با رشد 5 درصدی بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) و کشت و صنعت دشت خرم‌دره (زدشت) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

شرکت‌های نوش مازندران (با نماد غنوش)، گروه دارویی سبحان (دسبحا) و بهنوش ایران (غبهنوش) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید) و پتروشیمی ارومیه (شاروم) بیشترین کاهش قیمت را داشت.

عرضه و تقاضای بازار

بررسی عرضه و تقاضاهای پایانی روز دوشنبه، به تشخیص روند حرکتی بورس کمک می‌کند. نمادهایی که در پایان معاملات با صف خرید همراه هستند در روز بعد هم پرتقاضا هستند و نمادهای دارای صف فروش در پایان معاملات، در روز بعد هم با عرضه بالایی مواجه می‌شوند.

صف های بورس

افت ارزش صف های خرید

در پایان معاملات روز دوشنبه، ارزش صف‌های خرید هزار و 487 میلیارد تومان شد که نسبت به روز یکشنبه رشد 6.75 درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش ارزش صف های فروش

دیروز ارزش صف‌های فروش 112 درصد افزایش یافت و به رقم هزار و 745 میلیارد تومان رسید.

بیشترین تقاضاها

دیروز شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) با صف‌ خرید 159 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وکبهمن، شرکت باما (کاما) و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به نماد بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی سینا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 288 میلیارد تومانی داشت. قیمت سهام بوعلی در حالی که در تمام روزهای معاملاتی خود رشد کرده بود، امروز پس از 13 روز کاری نزول کرد. پس از بوعلی، بانک دی (دی) و دارویی برکت (برکت) بیشترین صف فروش را داشتند.

صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

دیروز شاخص کل با تکیه بر رشد بزرگانی چون فارس، شستا، تاپیکو، کگل، کچاد، شپنا، شتران، شبندر، خودرو، فملی، فولاد و خساپا رشد کرد. به نظر می‌رسد معامله‌گران حقیقی به سمت بزرگان بازار متمایل شده‌اند، هر چند که برخی از فعالان بازار حمایت حقوقی‌ها را در تشکیل صف‌های خرید موثر می‌دانند.

دیروز ارزش صف‌های خرید و فروش رشد کرد. در معاملات دیروز، برای سومین روز پیاپی ارزش صف‌های فروش روندی صعودی داشت. رشد صف‌های فروش در پایان معاملات بورس به عنوان عاملی در جهت پایین کشیدن‌ شاخص در معاملات امروز عمل خواهد کرد.

اما اتفاق مهم این بود که بازار با مازاد عرضه همراه بود. پس از آن که در 8 روز کاری گذشته بازار با مازاد تقاضا بسته شد، در پایان معاملات دوشنبه شاهد مازاد عرضه در بورس بودیم. ارزش مازاد عرضه بورس در انتهای معاملات دیروز 258 میلیارد تومان بود. عاملی که موجب کاهش قیمت‌ها و در نتیجه نزول شاخص‌های بورس خواهد شد. همچنین دیروز بورس برای سومین روز متوالی با خروج پول‌های حقیقی همراه بود. دیروز ارزش پول‌های خروجی 125 میلیارد تومان بود. خروج پول‌های حقیقی و افزایش نرخ آن، عامل کاهنده شاخص‌های بازار سهام خواهد بود. در نتیجه هرچند که شاخص صعود کرد اما روندهای درونی بازار منفی است و فعلا گام‌های بورس لرزان و شکننده است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید