جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیمعادله تک مجهولی در جاده مخصوص

معادله تک مجهولی در جاده مخصوص

معادله تک مجهولی در جاده مخصوص

بعضی شرکت های خودروساز اخبار مثبتی مثل افزایش سرمایه، عرضه محصول جدید به بازار، رشد درآمد فروش و… به بازار مخابره کرده اند که سیگنال مثبتی هم برای بازار سرمایه بوده است.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، چند روزی است که اخبار مثبتی از خودرویی‌ها به گوش می‌رسد. اخباری از جنس ثبت رکورد‌های جدید در تولید روزانه و به تولید انبوه رسیدن برخی محصولات جدید و… سهم‌های خودرویی‌ها هم با این خبر‌ها مورد اقبال بازار قرارگرفته و رشد کرده‌اند.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت خودروسازان بیان کرد: تداوم رشد خودرویی‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل، نرخ ارز است که هم می‌تواند فرصتی برای رشد قیمت سهم‌های گروه خودرویی باشد و هم تهدیدی برای این گروه. از طرف دیگر، خبر‌های مثبت مربوط به تولید در شرکت‌های خودروسازی، موجب رشد این گروه خواهد شد.

وی افزود: این اتفاقات در کنار خوش‌بینی به گشایش‌های سیاسی، چشم‌انداز روشنی از گروه خودرویی ترسیم می‌کند. اما نکته اینجاست که بازار سرمایه ما تجربه هدایت نقدینگی توسط دولت به این بازار و بعد هم عرضه سهام دولتی باقیمت بالا و درنهایت رها شدن و ریزش قیمت‌ها را داشته است. باید پذیرفت که فقط شاخص‌های اقتصادی، تعیین‌کننده روند بازار سرمایه ما نیستند و شاخص‌های سیاسی نسبت به شاخص‌های اقتصادی در اولویت بوده و اتفاقاً شاخص‌های سیاسی، شاخص‌های اقتصادی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین نحوه سیاست‌گذاری دولت و تصمیمات دولت در حوزه سرمایه‌گذاری، مقوله‌ای است که گاهی اثر به‌مراتب پررنگ‌تری نسبت به سایر متغیرها، روی بازار سرمایه ما دارد.

کریمی سنجری تصریح کرد: به عبارتی در حال حاضر بیش از آنکه روی تأثیر اتفاقات بنیادی بر گروه خودرویی تمرکز کنیم، باید نگران حرکت بعدی دولت روی بازار سرمایه باشیم. شرایط اقتصادی و سیاسی بین‌المللی، نویدبخش روز‌های روشنی برای گروه خودرویی است؛ اما سیاست‌های دولت در حوزه بازار ارز و بازار سرمایه قابل پیش‌بینی نیست و دولت بر اساس شرایط خود، جبران کسری بودجه و البته برخی مسائل رانتی و سوء مدیریت، تصمیماتی می‌گیرد که چه‌بسا به نفع بازار ارز یا بازار سرمایه نباشد. این تهدید‌ها که شاید بتوان آن‌ها را تحریم‌های داخلی نامید، ارتباطی با وضعیت بنیادی شرکت‌ها و فشار دشمن ندارد و ناشی از سیاست‌های آگاهانه (و بخشی هم از سر ناآگاهی و سوء مدیریت) دولت است.

این کارشناس صنعت خودرو در خاتمه تصریح کرد: امسال وضعیت تولید در صنعت خودرو نسبت به سال قبل بهبود قابل‌توجهی داشته است. ضمن اینکه بعضی شرکت‌های خودروساز اخبار مثبتی مثل افزایش سرمایه، عرضه محصول جدید به بازار، رشد درآمد فروش و… به بازار مخابره کرده‌اند که سیگنال مثبتی هم برای بازار سرمایه بوده است. درمجموع اوضاع داخلی خودروسازان بهتر از سال قبل بوده و این خبر خوبی برای سهامداران این صنعت خواهد بود. ولی نکته مبهم سیاست‌های دولت در قبال بازار ارز و بازار سرمایه است که ممکن است تمام معادلات را بر هم بزند!

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید