شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیکابوس بورس‌ بازان تمام شد؟

کابوس بورس‌ بازان تمام شد؟

کابوس بورس‌ بازان تمام شد؟

خط روند همچنان نزولی است و نوسان جزیی دارد اما چند روزی است که ارزش شاخص کلی سهام از مرز «خط روند» خارج شده است.

به گزارش رتبه آنلاین از گسترش نیوز، این روزها حجم معاملات انجام شده در بورس باعث تعجب و شک بعضی سرمایه‌گذاران شده است. آنها از «حجم مشکوک» سخن می‌گویند و معتقد هستند که حجم خرید و فروش بعضی نمادها، غیرعادی است و سرمایه عظیمی وارد بورس شده است. حجم مشکوک می‌تواند باعث افزایش یا کاهش ناگهانی و سریع ارزش یک نماد شود. بعضی هم این روند را کاملاً طبیعی می‌دانند. تحلیل تکنیکال در این باره چه می‌گوید؟ آیا رشد جزئی شاخص کلی سهام را می‌توان به معنای پایان روزهای بد بورس دانست؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌‌‌نیوز همراه باشید.

تحلیل تکنیکال چه می‌گوید؟

در کتاب‌ها، جزوات و منابع آموزشی مربوط به بورس یکی از نخستین جملاتی که می‌‌خوانید این است: «یکی از کارکردهای ساده اما بنیادی تحلیل تکنیکال، پیش‌بینی نسبی جهت یا روند کلی بازار است». البته بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌گویند که در بورس دستوری با تحلیل تکنیکال و بنیادی نمی‌توان حرکت کلی بازار را تشخیص داد. درباره دستوری بودن بورس، شائبه‌ها و نگرانی‌هایی جدی وجود دارد اما اگر این ملاحظه را نادرست بدانیم و صرفاً به تحلیل علمی رو بیاوریم چه نتیجه‌ای خواهیم گرفت؟

در تحلیل تکنیکال، با ترسیم شاخص کلی بورس در بازه زمانی مشخص و استخراج کانال یا خط روند می‌توان مسیر کلی بازار را به صورت تقریبی تشخیص و پیش‌بینی کرد. بررسی خط روند کلی نشان‌ می‌دهد که با یک نشانه یا سیگنال مثبت و امیدوارکننده مواجه هستیم. بورس ما در یک دوره به نسبت طولانی، سودآور و پررونق بود و بسیاری از مردم که قبلاً فقط اسم بورس و سهام را شنیده بودند سرمایه‌گذار بورسی شدند. به‌این‌ترتیب شاهد تبلیغات گسترده و شکل‌گیری صف‌های طولانی برای دریافت کد بورسی بودیم. این دوره شیرین ادامه نیافت و بورس قرمزپوش شد. به‌این‌ترتیب بعضی از سرمایه‌گذاران حتی تا ۶۰ درصد از سرمایه خود را از دست دادند. اکنون نشانه‌هایی از بهبود بورس به چشم می‌خورد. دیروز بازار سهام روندی صعودی خود را ادامه داد و فشار تقاضا در بسیاری از نمادهای بازار سهام شاخص کل را حدود سه و نیم درصد بالا برد. از سه‌شنبه هفته قبل روند عرضه و تقاضا در بازار سرمایه تغیر پیدا کرده و بازار روند صعودی گرفته است. به‌این‌ترتیب از حجم صف‌های فروش به مقدار زیادی کاسته شده است. بسیاری از کارشناسان این گشایش را به پایان دوره اصلاح تفسیر کردند اما باید توجه داشت که پایان اصلاح به معنای صعودی شدن شاخص نیست.

امیدوارکننده اما مبهم

خط روند همچنان نزولی است و نوسان زیگزاگی دارد اما چند روزی است که ارزش شاخص سهام از مرز خط روند خارج شده یا خط روند، شکسته شده است. آیا این به آن معناست که روند نزولی بورس به پایان رسیده است؟ نشانه خوبی است و شاید به معنای آن باشد که خط روند شکسته شده است اما نمی‌توان با اطمینان گفت که از این به بعد شاهد مثبت شدن قیمت‌ ها و صعودی شدن میانگین قیمت سهام خواهیم بود. با تاکید بر یک نشانه خوب نمی‌توان گفت که روزهای سبز بورس‌بازان در راه است. الگوی دو دره یا کف دوقلو به خوبی در نمودار این روزهای بورس دیده می‌شود و این را باید به فال نیک گرفت اما فقط با تکیه بر آن نمی‌‌توان امیدوار شد. وضعیت بازار سرمایه هم مثل همه بازارهای دیگر به عوامل بسیاری بستگی دارد و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به خصوص در بازار سرمایه ما به تحلیل تکنیکال بسنده نمی‌کنند و بعد از کنار هم قرار دادن ملاحظات، خبرها و سیگنال‌های مختلف درباره خریدوفروش‌های خود تصمیم‌گیری می‌کنند. دوره نزولی طولانی باعث شده است که بسیاری از سهامداران زیاده از حد به بهبود اخیر خوش‌بین شوند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید