جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزپیش‌بینی پاییز رویایی برای بورس / 3 موتور رشد شاخص روشن شد

پیش‌بینی پاییز رویایی برای بورس / 3 موتور رشد شاخص روشن شد

پیش‌بینی پاییز رویایی برای بورس / 3 موتور رشد شاخص روشن شد

تثبیت ارز در سطوح فعلی یک پاییز رویایی را رقم خواهد زد هر چند تاثیر آن بر قیمت‌های سهام منوط به چشم‌انداز آتی رفتار این متغیر مهم است.

به گزارش رتبه آنلاین از تجارت نیوز،  انتشار اطلاعات اخیر تجارت غیرنفتی خارجی پیام مهمی برای فعالان ارز و سهام دارد. بر این اساس، در شهریور ماه صادرات با 21 درصد رشد به 7/ 2 میلیارد دلار و واردات با 10 درصد افزایش نسبت به مرداد ماه به 1/ 3 میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب، تراز منفی 600 میلیون دلاری مرداد ماه به 400 میلیون دلار در شهریور بالغ شده است. در مجموع در شش ماه اول سال نیز تراز تجاری کشور معادل منفی 2/ 3 میلیارد دلار است که هر چند از تراز منفی 3 میلیارد دلاری 6 ماه اول سال 98 ضعیف‌تر است اما به لحاظ ابعاد، با ورود بخش کوچکی از منابع مسدود شده یا ترمیم فروش نفت، امکان ایجاد تعادل تجاری وجود دارد.

به عبارت دیگر، از یکسو صادرات طیف وسیعی از تولیدات داخلی جذابیت زیادی پیدا کرده و از سوی دیگر، برای مصرف‌کنندگان ایرانی نیز خرید کالای داخلی نسبت به خارجی توجیه بسیار بیشتری به لحاظ قیمتی دارد. این وضعیت در کنار برخی انعطاف‌های بانک مرکزی در زمینه اجازه فروش ارز به نرخ آزاد و رفع تعهدات در سال قبل در شبکه صرافی موجب می‌شود تا از طرفی، پتانسیل افزایش صادرات و ارزآوری در کوتاه‌مدت بیشتر شود و از طرف دیگر، انگیزه عرضه منابع انباشته صادر‌کنندگان نیز بیشتر شود.

به این ترتیب، فارغ از سمت و سوی تحولات سیاسی، این انتظار وجود دارد که با رونق صادرات و کاهش واردات، شرایط عرضه ارز در پاییز سال‌جاری بهبود یابد؛ اتفاقی که می‌تواند نوید بخش مهار افزایش بی‌محابای ارز و تعادل بیشتر بازار در نرخ‌های کنونی ناشی از تعادل طبیعی نیروهای عرضه و تقاضا باشد. از منظر شرکت‌های بورسی هم تثبیت ارز در سطوح فعلی یک پاییز رویایی را رقم خواهد زد هر چند تاثیر آن بر قیمت‌های سهام منوط به چشم‌انداز آتی رفتار این متغیر مهم است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید