بورس زیر سایه بانک‌ها/ مچ اندازی سود و دلار در بازار سهام

 بورس امروز زیر سایه اخبار مثبت و منفی است، سهامداران برای انتخاب مسیر با مجموعه ای از اطلاعات روبرو هستند. نماد اخبار مثبت نرخ تسعیر است و دل نگرانی امروز نرخ سود و تحریم.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز، فعالان بورس در شرایطی خود را مهیای روز شنبه می‌کنند که امیدوارند بورس با پشت سر گذاشتن سومین روز صعودی به روند رشد خود ادامه دهد. شاخص کل روز چهارشنبه ۲۶ هزار واحد و روز سه‌شنبه ۲۴ هزار واحد رشد کرد. با توجه به تاثیرگذاری نمادهای بانکی در رشد اخیر شاخص‌ها، به نظر می‌رسد انتشار چهار خبر درباره صنعت بانکداری بر روند بازار در روز شنبه تاثیر بگذارد.

نخست؛ افزایش نرخ تسعیر ارز

بانک مرکزی نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای تهیه صورت‌های مالی میان دوره‌ای بانکها را برای هر  یورو ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و برای هر دلار 11 هزار تومان تومان اعلام کرد‌، که به ترتیب 26 و 22 درصد افزایش یافته است. این نرخ بر ارقام ترازنامه بانک‌ها اثر مثبت می‌گذارد. بانک‌ها می‌توانند با نرخ بالاتری دارایی‌های ارزی خود را محاسبه کنند و با افزایش دارایی ها نیز امکان شناسایی سود در صورت‌های مالی افزایش می یابد.

البته بانک مرکزی بانک ها را ملزم کرده منابع شناسایی شده صرف افزایش سرمایه شود سیاستی که از زیان انباشته بانک ها خواهد کاست. از این جهت گفته می‌شود تغییر این نرخ، خبر خوبی برای سهامداران بانکی است که به راحتی از این محل با افزایش دارایی مواجه می شوند.

دوم؛ انتشار سهام بانک‌ها در قالب صندوق دارا سوم

روز پنجشنبه وزیر امور اقتصادی و دارایی از عرضه باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب سهم دارا سوم در بازار سرمایه خبر داد. افزایش تعداد سهام بانک‌ها در بورس می‌تواند در کوتاه مدت موجب کاهش ارزش سهام این بانک‌ها شود.

سوم؛ افزایش نرخ سود

مدتی است خبرهایی مبنی بر احتمال افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی شنیده می‌شود،‌ هر چند این خبرها توسط  مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد تکذیب شد اما با انتشار گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس و حمایت این مرکز از بالا رفتن نرخ سود بانکی بار دیگر احتمالات مربوط به آن قوت گرفت.

افزایش نرخ سود بانکی برای بورس خبر خوبی نیست اما برای بانک های می تواند خبر خوبی باشد زیرا متناسب با افزایش نرخ سود سپرده نرخ سود تسهیلات نیز بالا می رود. از سوی دیگر ماندگاری سپرده ها در نظام بانکی را نیز تقویت می کند.

چهارم؛ تحریم‌ ۱۸ بانک ایرانی

وزارت خزانه‌داری امریکا 18  بانک ایرانی را تحریم کرد. این خبر می‌تواند در ابتدای هفته بر بازار بورس و خصوصا نمادهای بانکی که از قضا در روند رو به رشد دو روز آخر بازار پیشران بودند اثر منفی بگذارد. در دو روز پایانی معاملاتی بورس که شاخص کل رشد کرد‌ نمادهای بانکی تاثیر زیادی در این رشد داشتند.

روز سه شنبه در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص بانک ملت رتبه دوم و در روز چهارشنبه رتبه سوم را داشت.

در روز سه‌شنبه بانک تجارت برای سومین روز پیاپی بیشترین حجم معاملات بازار را بخود اختصاص داد و بانک صادرات و بانک ملت نیز از جمله نمادهایی بودند که در بین 5 نماد با بیشترین حجم معاملات، حضور داشتند. در روز چهارشنبه نیز بیشترین حجم معاملات بازار برای چهارمین روز پیاپی به یک نماد بانکی یعنی بانک صادرات اختصاص یافت. پس از بانک صادرات، بانک تجارت و بانک ملت  در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

در دو روز پایانی معاملاتی هفته که خالص پول حقیقی  ورودی به بازار مثبت شد،‌ بانکی‌ها سهم بالایی از پول‌های حقیقی را در اختیار گرفتند. در معاملات روز سه‌شنبه 540 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد که پس از نماد چکاپا (گروه صنایع کاغذ پارس)، وتجارت (بانک تجارت) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

در معاملات روز چهارشنبه نیز 175 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد. بانک ملت بیشترین سهم از پول‌های جدید حقیقی را به نام خود ثبت کرد و بانک تجارت نیز در رتبه سوم بیشترین ورود پول حقیقی قرار گرفت.

نماگر بورس به کدام سو می‌چرخد؟

بازار امروز از سه زاویه رصد شده است؛ گروهی که با اتکا به گزارش شش ماهه شرکت و عملکرد مثبت شاخص سازها امیدوارند بازار روز سبزی را پشت سربگذارد.

این گروه روی خبر نرخ تسعیر ارز افزایش قیمت محصولات برخی نمادها و روند بازار دلار تاکید ویژه ای دارد و تصور می کند نمادهای صادرات محور لیدری بازار را به عهده بگیرند و اخبار مثبت حول آنها به تقویت تقاضا منجر شود. اما در مقابل این دیدگاه، اثر انتخابات آمریکا بر بازار و افزایش نرخ سود بانکی دو عاملی است که مانع حرکت صعودی شاخص عنوان می شود.

برخی تحلیل گران فنی اعتقاد دارند در هفته گذشته حرکت شاخص به سمت شکستن خط روند نزولی کوتاه‌مدت بوده و در آخرین روز معاملاتی هفته این اتفاق افتاده است. البته برخی دیگر از تحلیل گران فنی اعتقاد دارند برای تایید شکست خط روند نزولی، شاخص کل باید در بالای محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد قرار گیرد.

آخرین زاویه درباره بازار امروز از دید تحلیل‌گرانی است که معتقدند با توجه به اثرگذاری نمادهای بانکی در روند رو به رشد اخیر شاخص بورس، خبر تحریم‌های ایالات متحده موجب کاهش ارزش سهام بانک‌ها می‌شود و‌ شاخص کل نیز با افت مواجه شود. در مقابل گروهی دیگر معتقدند که چون نام نمادهای بزرگ و تاثیرگذار بانکی در لیست تحریم‌های تازه حضور ندارد در مجموع تحریم‌های جدید بر شاخص کل بورس تاثیری نخواهد داشت.