چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادی"پالایش یکم"، تجربه‌ای ناموفق که فرصت‌ها را سوزاند!

“پالایش یکم”، تجربه‌ای ناموفق که فرصت‌ها را سوزاند!

عرضه

روی کار آمدن بایدن، شاید منجر به گشایش هایی شده و لیدری گروه بانکی و خودرویی را به دنبال داشته باشد. انتخاب مجدد ترامپ، احتمالا بیشتر به نفع صنایع صادرات محور همچون پتروشیمی و معدنی و فلزی خواهد بود و سرمایه گذاری در این گروه ها را جذاب خواهد کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، بازار سرمایه امروز هم منفی شده و شاخص کل مجددا کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را از دست داده است. چشم بازارها به انتخابات آمریکا دوخته شده و باید دید چه پیش خواهد آمد.

محسن موسوی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: قطعا بحث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اقتصاد ایران و همچنین بازارسرمایه، اثرگذار خواهد بود؛ چراکه حزب‌های مختلف در آمریکا، سیاست‌های مختلفی را در برابر ایران در پیش خواهند گرفت؛ انتخاب مجدد ترامپ می‌تواند فشار بر اقتصاد ما را تشدید کند و روی کار آمدن بایدن، ممکن است شرایط را تغییر دهد.

وی افزود: در بازارسرمایه، صنایع مختلفی حضور دارند و تاثیر انتخابات آمریکا بر این بازار باید در هر صنعت به‌طور مجزا مورد بررسی قرار بگیرد؛ روی کار آمدن بایدن، شاید منجر به گشایش‌هایی شده و لیدری گروه بانکی و خودرویی را به دنبال داشته باشد. انتخاب مجدد ترامپ، احتمالا بیشتر به نفع صنایع صادرات‌محور همچون پتروشیمی و معدنی و فلزی خواهد بود و سرمایه‌گذاری در این گروه‌ها را جذاب خواهد کرد.

این کارشناس بازارسرمایه در رابطه با پیش‌بینی روند کلی بازارسرمایه در یک‌سال آتی اظهار کرد: پیش‌بینی روند یک‌سال آینده، کار دشواری است؛ ولی می‌توان با فرض روی کار آمدن هر یک از کاندیدا‌های ریاست جمهوری آمریکا، به بررسی صنایع پرداخت و بهتر است در سبد سرمایه‌گذاری‌ها از گروه‌های مختلفی که تحت تاثیر سیاست‌های هر یک از طرفین منتفع می‌شوند، گزینه‌های مناسب را داشت تا ریسک سرمایه گذاری‌ها به حداقل برسد.

موسوی در ادامه با اشاره به تعیین بازارگردان برای سهم‌ها، گفت: به هر حال در ریزش‌های شدید بازار، همواره موضوعاتی از سوی وزارت اقتصاد و سازمان بورس و… مطرح می‌شود و تعیین بازارگردان هم موضوع جدیدی نیست. سیاست‌گذاران همیشه برنامه‌هایی برای اجرا دارند که هرگز اجرایی نمی‌شود و به دست زمان سپرده می‌شود. این برنامه‌ها به نوعی رفع تکلیف است و حمایت خاصی از بازار سرمایه محسوب نمی‌شود. بازار سرمایه تحت تاثیر استراتژی سهامداران حقیقی و حقوقی حرکت می‌کند و هر جا مداخله‌ای در این بازار صورت گرفته، بیشتر تاثیر منفی به جای گذاشته است.

وی در خاتمه، عرضه صندوق “پالایش_یکم” را تجربه‌ای نا موفق خواند و عنوان کرد: هدف از عرضه سهام دولت در قالب صندوق ETF “پالایشی”، جذب منابع به میزان چند برابر مبلغی بود که در فرآیند عرضه این صندوق، جذب شد. صنعت پالایشی در چند ماه قبل از عرضه این صندوق، رشد زیادی داشت و با توجه به این رشد، منفی‌های این گروه می‌تواند تداوم داشته باشد. برای عرضه موفق‌تر این صندوق، باید در زمانی که قیمت سهام پالایشی‌ها شیب صعودی داشت، اقدام به عرضه سهم می‌شد تا قیمت‌ها رشد منطقی تری داشته باشد و خریداران در قیمت ارزنده تر، در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند. اگرچه دولت با عرضه صندوق پالایشی، چند هزار میلیارد تومانی از طریق بازار سرمایه تامین مالی کرد؛ ولی دولت نتوانست از پتانسیل‌های بازار سرمایه استفاده مناسب کند و با توجه به عرضه ناموفق “پالایش یکم”، عرضه صندوق‌های بعدی دولت با مشکل مواجه خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید