جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیترامپ کرونایی با بورس چه خواهد کرد؟

ترامپ کرونایی با بورس چه خواهد کرد؟

باتوجه به رویداد‌هایی که در چند روز گذشته رخ داد، پیش بینی می‌شود که روند هفته دوم مهر ماه ۹۹ بازار بورس هرچند صعودی اما چندان مطلوب نباشد.

به گزارش رتبه آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، هر اتفاق و تصمیم اعم از داخلی یا بین المللی، از کاهش یا افزایش قیمت نفت به هر دلیلی (از جمله کرونا گرفتن رئیس جمهور آمریکا) می تواند بر بازارهای مالی نیز تاثیر گذار باشد اما یک نکته مهم وجود دارد و آن نکته اینکه آیا کاهش قیمت نفت دلایل اقتصادی و بنیادی داشته یا صرفا ناشی از یک جو روانی است در حالت اول کاهش قیمت نفت می تواند اثر قابل توجهی بر بازارهای مالی جهانی و قیمت دیگر کامودیتی ها داشته باشد در حالت دوم (جو روانی) نیز این تاثیرات می تواند وجود داشته باشد اما از آنجایی که دلایل بنیادی و اقتصادی ندارد نمیتواند برای روزهای متمادی پایدار باشد.

می دانیم که دو متغییر بر قیمت نمادهای پالایشی و پتروشیمی تاثیر گذار است، یکی قیمت خوراک و دومی قیمت جهانی نفت هر تغییری در این دو پارامتر می تواند قیمت سهام پالایشی و پتروشیمی را تغییر دهد.

اگر کاهش قیمت نفت ادامه دار باشد این نمادها با توجه به جو کاهشی موجود، می توانند با کاهش قیمت رو به رو شوند ( فراموش نکنیم که چهار نماد پالایشی یکم به دلیل جو منفی و اورولیو بودن در هفته های اخیر کاهش قابل توجهی رو تجربه کردند.)

احمد پویان فر کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ابتلای ترامپ به کرونا توانست بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار دهد آیا این مسئله بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد یا خیر؟ اظهار کرد: اکنون این مسئله تاثیر چندانی بر بازار ندارد بلکه مهم ترین مسئله در حال حاضر این است که حدود چند هفته دیگر به انتخابات باقی مانده و بازیگران فعال بازار انتظارشان این است که ترامپ رای قطعی را می آورد اما اگر این اتفاق رخ ندهد قطع به یقین باز هم شاهد اُفت شاخص هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قیمت نفت می تواند بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد یا خیر؟ اظهار کرد: ما آنقدر محدودیت های بزرگ تری داریم که می توان گفت این موضوع در برابر آن ها مسئله خاصی نیست به طوری که به همین منظور می توانیم به افزایش قیمت ارز اشاره کنیم.

مرتضی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در خصوص تصمیمات اخیر مسئولان بازار سرمایه جهت بهبود عملکرد بازار سرمایه، گفت: اکنون دلیلی که سبب شده تا شاخص بازار سرمایه منفی شود ارتباط چندانی با تصمیمات اخیر مسئولان بازار سرمایه ندارد، بلکه عمده مسائلی که توانسته بازار را اکنون تحت اختیار خود در بیاورد مسائل حال حاضر دنیاست که به همین منطور می‌توان به قیمت دلار و انتخابات ایالت متحده آمریکا اشاره کرد.

وی افزود: تا زمانی که انتخابات ایالت متحده آمریکا به اتمام نرسد قطع به یقین همچنان با خروج نقدینگی مواجه خواهیم بود به علت آنکه در حال حاضر سرمایه گذران تا حدی به روند سود آوری بازار سرمایه بی اعتماد شده اند، به همین سبب سعی می‌کنند که دارایی هایشان را نقد کنند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا جنگی که بین ارمنستان و آذربایجان به وجود آمده آیا تاثیری بر بازار سرمایه می‌گذارد یا خیر؟ اظهار کرد: این جنگ از لحاظ اقتصادی بر ایران تاثیر نمی‌گذارد به علت آنکه ایران صادرات یا واردات خاصی نسبت به این کشور‌ها ندارد.

امیر علی امیر باقری یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه در خصوص تاثیر سیاست گذاری های چند وقت اخیر مسئولان بازار سرمایه به منظور ارتقا روند بازار، اظهار کرد: اگر بازار سرمایه برای سرمایه گذار ارزنده باشد این تصمیمات تاثیر چندانی بر آنان ندارد، به گونه ای که سرمایه گذاران به روند سرمایه گذاری خود در این بازار ادامه می دهند.

وی بیان کرد: دوره های بازار سرمایه را نمی توان با این گونه تصمیمات تغییر داد به علت آنکه بازار سرمایه از آنجایی که یک بازار تخصصی است ریسک سرمایه گذاری هم در آن به نسبت سایر بازار های موازی بیشتر است.

تصمیمات پیاپی در بورس، عامل اصلی نوسانات

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اینکه هر روز یک تصمیم بر بدنه بازار تزریق می شود به مرور نوسان قانون را در بازار سرمایه به وجود می آورد، این نوسان به وجود آمده خودش به نحوی خالق ریسک است.

امیر باقری افزود: این ریسک سبب کاهش p/e بازار می شود، نکته حائز اهمیت این است که در شرایط حال حاضر قوانین تغییر نکند و مسئولان بازار سرمایه اجازه دهند که بازار باتوجه به مکانیزم درونی خود به تعادل برسد.

او در پایان بیان کرد: در دو سال گذشته رشد بازار به دلیل رشد کارایی شرکت ها نبود بلکه به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم صورت های مالی بود.

انتخابات مهم تر از کرونایی شدن ترامپ!

مرتضی احمدیان کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ابتلای ترامپ به کرونا، توانست قیمت نفت را کاهش بدهد آیا می تواند به بازار سرمایه ایران نیز تاثر بگذارد یا خیر؟ بیان کرد: اُفت قیمت نفت از ابتدای هفته گذشته شروع شد و علت آن بیشتر مربوط به افزایش نگرانی ها از رشد آمار کرونا در آمریکا و کاهش تقاضا سوخت (قرنطینه بیشتر و عدم سفر) و همچنین افزایش تولید لیبی طبق آمار اوپک صورت گرفت و صحبت های ترامپ در مناظره باعث شد تا قیمت نفت به کف ۳ ماه اخیر برسد.

او بیان کرد: فکر می کنم همان گونه که بقیه کالاها شوک اولیه را رد کردن و بازیابی شدند، اُفت امروز نفت هم تا حداکثر ده روز آتی جبران شود مگر آنکه اتفاق مهمتری رخ بدهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نتیجه کلی انتخابات در بازار سرمایه ایران بسیار مهم است به علت آنکه چشم انداز دلار به عنوان محرک اصلی بازار را تغییر می دهد حال اگر بیماری ترامپ به حدی باشد که شانس انتخابش رو کمتر از پیش کند و دلار با اُفت قیمت مواجه شود طبیعتا بر بازار تاثیر دارد که این امر در روزهای بعد مشخص می شود.

احمدیان تصریح کرد: در شرایط فعلی کاهش ۵ درصدی قیمت نفت خام در قیاس با رشد قیمت دلار آزاد و نیمایی عدد قابل توجهی نیست که بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد و حرکت بازار بیشتر بر اساس حرکت دلار،گزارشات ۶ ماهه، عرضه و تقاضای سهامداران خواهد بود مگر آنکه نفت بار دیگر به قیمت زیر ۳۵ دلار برسد که این امر بعید به نظر می رسد.

در پایان باید به این مسئله توجه کرد که اکنون تغییر شاخص بازار سرمایه بیش از هر چیزی به انتخابات ایالات متحده آمریکا باز می‌گردد به علت آنکه اگر دونالد ترامپ رای آورد قطع به یقین قیمت دلار افزایش پیدا خواهد و افراد زیادی به همین دلیل به بازار سرمایه روی خواهند ولی اگر دونالد ترامپ نیاورد به نظر می رسد که شاخص روند کاهشی خود را در پیش بگیرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید