پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزگرانی کاغذ دامن تولیدکنندگان دفتر مشق را گرفت

گرانی کاغذ دامن تولیدکنندگان دفتر مشق را گرفت


رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور با بیان اینکه گرانی کاغذ باعث شده دفترسازان در سال جاری با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند،‌ از دو برابر شدن قیمت دفتر دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش رتبه آنلاین، محمودرضا صنعتکار در گفت‌گو با ایسنا، با بیان اینکه هیچ یک از شرکت‌های عضو این انجمن ارز دولتی یا نیمایی دریافت نکرده‌اند، گفت: صنعت دفترسازی سرمایه آنچنانی ندارد که بخواهد اقدام به واردات کاغذ کند؛ بنابراین واردکنندگان کاغذ بیشتر ناشران بودند که در نهایت کالای وارداتی خود را بالاتر از نرخ آزاد عرضه کردند.

وی افزود: قیمت هر بند کاغذ تحریر با نرخ آزاد باید معادل ۳۵۰ هزار تومان باشد، اما دفترسازان امسال این کاغذ را بندی ۵۳۰ هزار تومان خریدند.

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور، در سال جاری دفترسازان به دلیل گرانی کاغذ با ۲۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کردند.

صنعتکار تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر بند کاغذ تحریر نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده و به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که به دنبال آن، قیمت دفتر نیز حدود دو برابر شده است.

پیشتر رئیس اتحادیه صحاف شهرستان تهران نیز اعلام کرده بود وزارت ارشاد برای تولید دفتر مشق کاغذ در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی‌دهد؛ اما به گفته وی فرآیند تولید دفتر مشق از چند ماه گذشته آغاز شده و پیش‌بینی‌ها بر آن است که بازار با کمبودی مواجه نخواهد بود، اما قیمت تمام شده محصولات رشد قابل‌توجهی داشته است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران نیز اواخر خرداد ماه امسال اعلام کرد که در شش ماهه دوم سال گذشته تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه ناچیز بوده و مهمترین علت آن را مشکلاتی عنوان کرد که تولیدکنندگان در زمینه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با آن مواجه هستند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید