سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهخبراقتصادی۳ مزیت دوقلوهای سنگ‌آهنی در بورس‌کالا

۳ مزیت دوقلوهای سنگ‌آهنی در بورس‌کالا

۳ مزیت مهم عرضه دوقلوهای سنگ‌آهنی در بورس‌کالا

سنگ آهنی که از باطله ها استخراج شود، سودآوری شرکت ها را افزایش خواهد داد و هم از منظر سهامداری جذاب است و هم منافع ملی به همراه دارد.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، بعد از تصویب پذیرش سنگ‌آهن دانه‌بندی شده شرکت چادرملو، کنسانتره سنگ‌آهن “چادرملو” هم در بورس کالا پذیرش شد. این در حالی است که در یک سال اخیر سهامداران شرکت‌های سنگ‌آهنی بابت قیمت‌گذاری غیرعادلانه محصول این شرکت‌ها گلایه داشتند. لازم به ذکر است که گویا سنگ‌آهن با تخفیف ۵۰ درصدی نسبت به بازارهای جهانی در داخل کشور عرضه می‌شد؛ حال‌آنکه فولادی‌ها، خود از هرگونه قیمت‌گذاری دستوری گریزانند.

سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: عرضه سنگ‌آهن با قیمت پایین، بزرگ‌ترین آسیب را به بخش فولاد وارد خواهد کرد؛ چراکه سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت سنگ‌آهن توجیه نداشته و به‌تدریج صنعت سنگ‌آهن کشور را دچار معضل خواهد کرد. بنابراین باید قیمت سنگ‌آهن به نحوی تعدیل گردد که ادامه فعالیت برای این صنعت خصوصا معادن کوچک، امکان‌پذیر باشد اما؛ از سوی دیگر، انتظار جهش قیمت سنگ‌آهن و شوک به بازار هم منطقی نیست.

وی ادامه داد: شاید بتوان انتظار داشت قیمت سنگ‌آهن به‌تدریج رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی داشته باشد و بهترین ابزار برای تعدیل تدریجی و منطقی قیمت سنگ‌آهن نیز بازارهای شفاف معاملاتی و کشف قیمت بر اساس فرآیند عرضه و تقاضای شفاف و سالم خواهد بود و  در فضای فعلی کشور، بورس کالا مناسب‌ترین محل برای ایجاد چنین شفافیتی خواهد بود. وظیفه اصلی بورس کالا، کشف قیمت و ایجاد فضای شفاف معاملاتی است و بورس کالا توان کمک به این بخش را دارد.

۳ مزیت مهم عرضه محصولات در بورس کالا برای دوقلوهای سنگ آهنی

وی افزود: عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا به معنای تعدیل ناگهانی قیمت سنگ‌آهن نیست و باید به بنگاه‌های تولیدی فرصت داد تا با اقداماتی همچون افزایش بهره‌وری و بهبود تکنولوژی و… خود را با شرایط رقابتی تطبیق دهند و صنعت فولاد کشور به‌عنوان یکی از صنایع افتخارآفرین کشور، توان فعالیت حتی درزمانی که شاید در کشور، سنگ‌آهن نداشته باشیم، داشته باشد. البته احتمالا عرضه محصولات سنگ‌آهنی در بورس کالا، توسط شرکت‌های بزرگ انجام خواهد شد و شرکت‌های کوچک، سهمی در عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا نخواهند داشت اما؛ به‌هرحال با تعدیل قیمت‌ها در بورس کالا، نرخ محصولات در بازار آزاد هم اصلاح خواهد شد.

این فعال حوزه سنگ‌آهن خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که در آستانه انتخابات و تغییرات جدی سیاسی در کشور هستیم، قیمت‌ها کنترل خواهد شد و شوک قیمتی در بازار محصولات سنگ‌آهنی نخواهیم داشت ولی زمان مناسبی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا است

عسکرزاده در مورد فرمول تعیین قیمت پایه سنگ‌آهن در بورس کالا گفت: عرضه محصولات سنگ‌آهنی در بورس کالا احتمالا به شرکت‌های بزرگ محدود به کنسانتره و گندله خواهد شد که باید استانداردهایی داشته باشند و از سوی دیگر می‌توان فرمولی برای قیمت پایه تعیین کرد و هم می‌توان این قیمت‌ها را مبنایی برای قیمت‌گذاری سنگ‌آهن با مشخصات و کیفیت‌های مختلف در نظر گرفته شود. برای تعیین فرمول کنسانتره و گندله سنگ‌آهن، با بورس کالا به تفاهمی رسیده‌ایم که احتمالا مورد تائید کل زنجیره هم قرار خواهد گرفت.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در ادامه در رابطه با مزایای عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا برای شرکت‌های سنگ‌آهنی مخصوصاً دوقلوهای سنگ‌آهنی؛ “کچاد” و “کگل” ؛ اظهار کرد: علاوه بر افزایش شفافیت، تعدیل نرخ فروش محصول حتی در حد چند درصد، می‌تواند اثر مثبتی بر درآمد شرکت‌ها داشته باشد. به دنبال آن هستیم که بخشی از محصولات سنگ‌آهنی در بورس کالا و بخشی خارج از بورس کالا عرضه شود؛ اما قیمت سنگ‌آهن در بورس کالا، قیمت محصولات خارج از بورس را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. این شیوه، برای کل زنجیره فولاد و سنگ‌آهن مناسب خواهد بود. ضمن اینکه یکی از مزایای تعدیل قیمت سنگ‌آهن هم این است که بخشی از محصول شرکت‌ها که در حال حاضر به علت قیمت پایین سنگ‌آهن، فرآوری آن توجیه اقتصادی ندارد و “باطله” محسوب می‌شود، مجددا وارد چرخه تولید و فرآوری خواهد شد.

عسکرزاده افزود:‌ برای افزایش منابع ملی، یا باید روی اکتشاف متمرکز شد، یا باید به فرآوری توجه داشت که نیازمند تمرکز بر تکنولوژی و البته قیمت‌گذاری مناسب و منطقی خواهد بود. اما نکته اینجاست که توجه به بخش فرآیندهای پسین(فرآوری) منافع بزرگی برای اقتصاد کشور خواهد داشت. چراکه با اصلاح قیمت‌ها، می‌توان بخش زیادی از محصول را که تا قبل از این، در فرآیند تولید کاربردی نداشت و باطله محسوب می‌شد، با هزینه کمی وارد چرخه تولید می‌شود. با این اقدام، حجم محصول قابل‌عرضه شرکت‌ها افزایش خواهد یافت که این اتفاق مثبتی برای شرکت‌های سنگ‌آهنی مخصوصاً شرکت گلگهر و چادرملو خواهد بود. سنگ‌آهنی که از باطله‌ها استخراج شود، سودآوری شرکت‌ها را افزایش خواهد داد و هم از منظر سهامداری جذاب است و هم منافع ملی به همراه دارد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران خاطرنشان کرد:‌ ضمن اینکه با تعدیل قیمت‌ها، بهره‌برداری از معادنی که در عمق قرارگرفته هم، توجیه‌پذیر خواهد شد و سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری در حوزه معادن سنگ‌آهن خواهند داشت و بدین ترتیب، معادن کوچک‌تر هم از مزایای عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا و تعدیل قیمت‌ها برخوردار خواهند شد.

این کارشناس صنعت سنگ‌آهن در خاتمه تصریح کرد: بورس کالا، ابزار بسیار مناسبی برای شفاف‌سازی فضای معاملاتی است. این ابزار، بایستی با دو ملاحظه موردتوجه قرار گیرد. نخست آنکه استفاده از ابزار بورس کالا، هرگز اجباری نشود و اجازه داد فعالان اقتصادی و تولید، خود برای معامله یا عدم معامله در بستر بورس کالا تصمیم‌گیری کنند. نکته دوم اینکه برای توسعه و تقویت این بازار شفاف معاملاتی باید تلاش کرد تا قیمت کالاها در بخش‌های مختلف زنجیره تولید متعادل گردد.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید