پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادییک پیش‌بینی وحشتناک!

یک پیش‌بینی وحشتناک!

بودجه

یک اقتصاددان، ضمن انتقاد از عدم تغییر بودجه با سال‌های قبل، پیش‌بینی کرد که درآمدهایی که در بودجه سال آینده پیش بینی شده محقق نشود و با کسری وحشتناکی مواجه باشیم، چراکه مالیات‌گیری‌های موجود ظرفیت بالاتر از این را ندارند و فقط مقابله با فرارها و معافیت‌های مالیاتی است که می‌تواند به افزایش درآمد کشور کمک کند.

به گزارش رتبه آنلاین، سید رضا سلامی – عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه تهران _ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره لایحه بودجه سال آینده اظهار کرد: با وجود اینکه از نظر اقتصادی در شرایط بحرانی قرار داریم، کلیات لایحه بودجه ۹۹ مانند هر سال تنظیم شده و تغییر آنچنانی نداشته است. همچنین در بودجه سال آینده درآمدهای نفتی کاهش و سایر درآمدها افزایش یافته است که متاسفانه زیاد به بودجه سال آینده نمی‌توان خوش‌بین بود و به نظر می‌رسد با کسری وحشتناکی مواجه باشیم.

وی ادامه داد: برای درآمدهای مالیاتی در بودجه، ۱۹۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است درحالیکه ظرفیتی که تا به حال داشتیم در حد ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این تفاوت ۵۰ درصدی با توجه به واحدهایی که باید مالیات بدهند و علاوه بر این مالیات بر واردات که در نتیجه کاهش درآمدهای ارزی، مالیات بر واردات هم کاهش خواهد یافت، رقمی که برای مالیات در نظر گرفته شده خیلی بالاست و تحقق آن باید با اتخاذ تدابیری خاص و سایر منابع جایگزین صورت بگیرد.

تنها راه، توسل به پول‌های بانک مرکزی!

سلامی ضمن انتقاد نسبت به منابع درآمدی درنظر گرفته شده در بودجه سال آینده و اینکه این منابع قابلیت تحقق ندارند، گفت: دولت راهی برای جبران کسری بودجه به جز اینکه به منابع بانک مرکزی متوسل شود، ندارد و توسل به منابع بانک مرکزی موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود.

این کارشناس اقتصادی درباره منابع جایگزین درآمدزا برای دولت، اظهار کرد: رقم مهمی به عنوان یارانه پنهان در حامل‌های انرژی داریم، اما با وجود عملکردهای نامناسب در این زمینه، پیشنهاد این موضوع خیلی سخت قابلیت اجرا دارد. مصرف گاز در کشورمان نسبت به کشورهای دیگر خیلی بالاست. تقریبا می‌شود گفت که مجبور هستند قیمت‌ حامل‌های انرژی را به واقعیت برسانند، چون در کشوری همچون ترکیه، مالیاتی که از حامل‌های انرژی گرفته می‌شود نسبت به صادرات و فروش آنها بیشتر است، زیرا آنها مردم را متقاعد کرده‌اند که اسراف در مصرف سوخت نداشته باشند. همچنین در کشورهای اروپایی قیمت‌های خیلی بالایی برای حامل‌های انرژی در نظر می‌گیرند.

درآمدزایی از مقابله با فرارهای مالیاتی

سلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از منابع اصلی که دولت می‌تواند برای درآمدزایی از آن استفاده کند، این است که قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند. منبع دیگر در این زمینه، کشف فرارهای مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی است که اگر آن‌ها کشف شوند، مخصوصا برای کسانی که درآمدهای قابل توجهی دارند ولی تا به حال مالیات نداده‌اند یا مالیات‌شان نسبت به درآمد آنها خیلی پایین است، رقم قابل توجهی درآمدزا ایجاد خواهد کرد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، این کار ملزم بر این است که توجه کنند در این زمینه افراد خوش حساب و فعالان اقتصادی ضربه نخورند. همچنین، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر نقل و انتقال املاک می‌تواند کسری بودجه را جبران کند.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید