پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیکیاموتورز، از پراید تا فتح بازارهای جهانی

کیاموتورز، از پراید تا فتح بازارهای جهانی

شرکت کیاموتورز از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودرو‌سازی درکره‌جنوبی و یکی از شرکت‌های وابسته به گروه «کیا هیوندای» است. این شرکت که در حال حاضر دومین خودروساز کره‌جنوبی بعد از هیوندای محسوب می شود، پس از تاسیس خود ابتدا به تولید چندین مدل خودروی تحت لیسانس شرکت مزدای ژاپن اقدام کرد.

به گزارش رتبه آنلاین، این مدل‌ها شامل دو خودروی پراید و آوالا بود که پس از مدتی کوتاه در امریکای شمالی و استرالیا فروش بسیار خوبی پیدا کرد، اما نسل جدید کیا موتورز از سال ۱۹۹۳ نام خود را در میان تولیدکنندگان برتر خودروی جهان مطرح ساخت و عملیات تولید جدید ماشین‌های خود را در ایالات متحده به‌ویژه در ایالت کالیفرنیا آغاز کرد.

شرکت کیاموتورز پس از آغاز فعالیت‌های خود توانسته از یك كارگاه تولیدی قطعات دست ساز دوچرخه واقع در حومه شهر سئول كره‌جنوبی به یک ابر کمپانی در تولید خودرو تبدیل شود. در شش دهه گذشته این کمپانی توانسته است به‌عنوان نیروی اصلی و محركه وسایل نقلیه موتوری کره‌ای مطرح شود و با ادعای «تولید نخستین اتومبیل کره‌ای» و همچنین «صادرات نخستین اتومبیل از كره» خود را از سایر رقبایش متمایز کند. کلمه «کیا» از حروف چینی کی، به معنی «به وجود آمده و برخاسته از» و كلمه «آ» با اشاره به حرف اول کلمه آسیا مشتق شده و هنگامی که در كنار هم قرار می‌گیرند معنای «برخاسته از آسیا» را نمایان می‌سازد.
این کمپانی با گسترش خطوط تولید توانست خود را با بازار تقاضای موجود در امریکا و سایر نقاط جهان هماهنگ کند و امروز به‌عنوان یکی از ستاره‌های صنعت خودروسازی جهان مطرح شود. در ابتدای راه‌اندازی خطوط تولید جدید، خودروهای ساخته شده توسط کیاموتورز به طور قابل ملاحظه‌ای از تولیدات سایر رقبا کمتر قابل اطمینان بود، اما کیاموتورز برای جبران این نقیصه خدمات پس از فروش رایگان را برای اتومبیل‌های تولیدی اش هم در حد وسیع و در دایره جغرافیایی بسیار بزرگ در نظر گرفت.

طی سال‌های اخیر هم شرکت کیاموتورز برای اصلاح عدم قابل اطمینان بودن وسایل نقلیه‌اش تلاش‌های بسیاری کرده است. به طوری که نرخ اطمینان در حال حاضر در اتومبیل‌های کیا بیشتر از سایر شرکت‌های تولیدکننده خودرو در آسیاست. اقدامات اصلاحی شرکت کیا در سال ۱۹۹۷ در گذر کردن کشور کره‌جنوبی از بحران‌های مالی آسیا نقش بسزایی داشت. به طوری که این شرکت در سال ۱۹۹۸ موفق شد کارخانه هیوندای موتور را تصاحب کند. همین موضوع باعث شد این شرکت تسلط بیشتری از قبل نسبت به بازارهای داخلی و خارجی داشته باشد. اصلاحات چشمگیری که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ در کیا موتورز شکل گرفت نه تنها فروش این کارخانه را افزایش داد، بلکه موجب بالارفتن تقاضای محصولات این کمپانی در ایالات متحده هم شد که همین امر کیاموتورز را بر آن داشت تا کارخانه جدیدی را در ایالات می‌سی‌سی‌پی امریکا راه‌اندازی کند.

كیا موتورز دارای سه سایت تولیدی در كره‌جنوبی و یك كارخانه در كشور اسلواكی و یك شاخه امریکایی به نام «كیا موتورز امریکا» است که در 20 اكتبر 2006 به‌عنوان نخستین كارخانه مونتاژ محصولات كیا در وست پوینت ایالت جورجیا با هزینه‌ای بالغ بر یك میلیارد دلار افتتاح شد. از سال 2005، كیا تمركز ویژه‌ای بر بازار اروپا داشته و فروش محصولاتش از مرز یك میلیون دستگاه در این قاره گذشت. كیا‌موتورز هم اكنون رو به توسعه‌ترین خودروساز در تمام دنیا شناخته می‌شود و این تنها یكی از موفقیت‌های این شركت با سابقه در بازار جهانی ا‌ست. همچنین یکی از بازارهای موفق این خودروساز در دهه‌های گذشته کشور ایران بوده است. امروزه خودروی پراید که مونتاژی از نمونه‌های اولیه یکی از اتومبیل‌های این شرکت است در ایران به‌عنوان یک خودروی پرمشتری و ارزان‌قیمت مطرح است.

این کمپانی با گسترش خطوط تولید توانست خود را با بازار تقاضای موجود در امریکا و سایر نقاط جهان هماهنگ کند و امروز به‌عنوان یکی از ستاره‌های صنعت خودروسازی جهان مطرح شود.

احسان صفایی 

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید