پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریکرونا؛ ایران را سیاه کرد /فشار بی‌سابقه بر کادر درمان

کرونا؛ ایران را سیاه کرد /فشار بی‌سابقه بر کادر درمان

کرونا؛ ایران را سیاه کرد /فشار بی‌سابقه بر کادر درمان

بررسی آمارهای کرونا در هفته پایانی فروردین نشان از سه رکورد بی سابقه داشته است. درمهمترین آنها ابتلا و فوتی‌ها خطرناکترین رکوردهای کرونایی را به ثبت رساندند.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز، در هفته پایانی فروردین رکوردهای بی سابقه ای در آمارهای کرونایی ایران به ثبت رسید تا موج چهارم ابتلای کرونا با مرگ و میری بیشتر همراه شود.

پس از آنکه آمارهای کرونایی در میانه فروردین سال جاری جهشی ناگهانی رابه ثبت رسانده و ابتلا را تا مرز 70 درصد ارتقا داد، روندهای آماری رکورد های بی سابقه ای را به ثبت رساندند. افزایش ابتلا و بستری ها و مرگ و میر وضعیت کرونایی کشور را خطرناک تر از قبل کرده است.

آمار ابتلا در ایران

بررسی روند هفتگی آمارهای کرونایی ثبت شده در وزارت بهداشت و درمان توضیح نمایان تری را از وضعیت این بیماری در کشور ارائه می دهد.

درهمین خصوص داده های هفتگی آمار ابتلا به کرونا در ایران نشان میدهد که این متغیر در هفته چهارم فروردین به 164 هزار و 656 نفر رسیده که با اندکی تفاوت از هفته پیش بالاتر بوده و رکورد بیشترین ابتلای هفتگی را به ثبت رسانده است. این سومین هفته پیاپی در ثبت رکورد ابتلای هفتگی در آمارهای کرونایی کشور بوده است.

در حالی که وضعیت ابتلای کرونا در ایران در دو هفته اخیر تقریبا روندی ثابت را داشته است اما روند تستها رکوردی بی بساقه را ثبت کرد.

کرونا

رکورد بی سابقه تست و توقف موقتی شیوع

بررسی روند هفتگی تست های کرونایی کشور حکایت از آن دارد که میزان تستهای کشور در هفته اخیر به 800 هزار و 378 تست رسیده است. که نسبت به هفته قبل خود 19.2 درصد افزایش پیدا کرده است.

حجم تستهای هفتگی در این مقطع بالاترین رکورد در تقویم کرونایی ایران بوده است. مقایسه آمارهای هفتگی تستها نشان از روند صعودی این آمار در ماه های اخیر داشته و هر هفته رکوردی جدید را در این حوزه به ثبت رسانده است.

این اتفاق می تواند در کاهش آمار ابتلا نیز تاثیر بسزایی را داشته باشد. هر چه آمار تستهای روزانه در ایران روندی افزایشی تر داشته باشد می تواند مبتلایان را در مراحل ابتدایی درمان کشف کرده و در این صورت سریعتر از شیوع آن جلوگیری به عمل آورد.

درهمین خصوص نسبت تست به ابتلا که بیانگر وضعیت شیوع کرونا در کشور است در این هفته با توجه به ثبات ابتلا و افزایش تستها، 4 واحد درصد کاهش پیدا کرده و به 20.6 درصد رسیده است.

به عبارت دیگر وضعیت شیوع کرونا در کشور کمی در این مدت کاهش داشته اما هنوز در موقعیت خطرناکی از جهت ابتلا قرار دارد.

اما آمار نگران کننده دیگر بیماری کرونا درکشور در روزهای اخیر میزان مرگ و میر این بیماری است.

کرونا

رکورد مرگ و میر کرونایی

شمار فوتی های روزانه بیماری کرونا در کشور با افزایشی 39 درصدی به 2 هزار و 738 نفر رسید که رکورد فوتی هفتگی این بیماری در 5 ماه اخیر بوده است.

پیش از این بیشترین رکورد فوتی های کرونایی در یک هفته در انتهای آبان به ثبت رسیده بود که برابر با 3 هزار و 314 نفر بود. مقایسه هفته آخر فروردین با رکورد به ثبت رسیده در تقویم کرونایی ایران نشان می دهد میزان مرگ و میر با رکورد پاییز تنها 17 درصد فاصله دارد.

درهمین خصوص بالاترین رکورد روزانه در فوتی های بیماری کرونا نیز در این هفته در روز 5 شنبه بوده که برابر با 453 نفر بوده است. درصورتی که موج برخاسته از ابتلای کرونا در ایران به بخش مرگ ومیر انتقال یابد رکورد های خطرناک و سیاهتری از فصل پاییز در ایران به ثبت خواهد رسید.

فشار بی سابقه به کادر درمان

درنهایت وقتی ابتلا به طرز ناگهانی تا مرز روزی 20 هزار نفر افزایش پیدا میکند طبیعتا به بیمارستانها و مراکز درمانی فشاری ضربتی وارد شده که بالاترین فشار در کل تاریخ این بیماری در کشور بوده است. به عبارت دیگر جدا از رعایت جدی تر اصول بهداشتی ودرمانی در جامعه و لزوم برقراری فاصله گذاری اجتماعی نیازمند حمایت جدی تر از کادر درمان در این مدت بیش از گذشته احساس می شود.

کادر درمان در یک سال گذشته درنتیجه عبور سه موج کرونایی متحمل فشارهای بسیاری شده که هر کدام از دیگری سنگین تر بوده است. اکنون موج چهارم کرونایی درایران موج جدیدی از بستری ها را در پی خواهد داشت که در صورت عدم حمایت جدی تر از بیمارستانها می تواند بر شدت مرگ ومیر این بیماری در کشور بیش از پیش بیفزاید.

کرونا

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید