چهارشنبه 29 فروردین 1403
خانهنفت و نیروپالایش،پخش و پتروشيمیکار توتال چراغ خاموش جلو می‌رود

کار توتال چراغ خاموش جلو می‌رود

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان این‌که مصرف کنندگان ساخت داخل را باور کنید، گفت: ما نسبت به خارجی‌ها ارادت داریم که این موضوع باید از نظر فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان این‌که این انجمن دارای ۷۰۰ عضو است که برای ۶۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۸۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده، گفت: حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌ بنیان در این انجمن فعالیت می‌کنند.

رضا خیامیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، اظهار کرد: حدود ۶۰۰ شرکت خارجی از ۳۷ کشور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی با بیان این‌که انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ۱۰۰ درصد از تجهیزات منابع پایین‌دستی را می‌تواند تامین کند، ادامه داد: در بخش بالادستی در برخی موارد نیاز به تکنولوژی داریم. وزیر نفت اخیرا اعلام کرده است که شرکت‌های ایرانی شش میلیارد دلار در توسعه میادین سرمایه‌ گذاری کنند. در این راستا ما از پیمانکاران و سازندگان ایرانی یک وندورلیست تهیه کرده‌ایم و امیدواریم این موضوع عملیاتی شود.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به شعار سال، اظهار کرد: سال حمایت از کالای ایرانی سه وجه مصرف‌کننده، تولیدکننده و دولت دارد و تولیدکننده باید در سه زمینه‌ی کیفیت، تحویل به موقع و قیمت رقابتی عملکرد خوبی داشته باشد.

خیامیان با تاکید بر این‌که مصرف کنندگان باید ساخت داخل را باور کنند، گفت: ما نسبت به خارجی‌ها ارادت داریم و برای برخی از کالاهای خارجی که داخل منزل داریم فخر می‌فروشیم. باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم. خرید خارجی شیرین است؛ باید سازمان‌های نظارتی نسبت به خرید خارجی نظارت بیشتری کنند و با کسی که خرید خارجی می‌کنند برخورد کنند. در حال حاضر این موضوع برعکس است.

وی با بیان این که دولت باید نقش تسهیل‌گر داشته باشد، ادامه داد: دولت‌ها تاکنون آنقدر که در عمل مزاحم تولید بودند حامی نبوده‌اند؛ منظورم دولت خاصی نیست. باید تفکر دولتی که بلای اقتصاد ایران است از بین برود و قانون بهبود فضای کسب و کار رعایت شود. این قانون تاکنون بیش از ۲۰ درصد اجرایی نشده است.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با انتقاد از عملکرد صندوق توسعه ملی، گفت: در سال حمایت از کالای ایرانی صندوق توسعه ملی به کسی وام می‌دهد که کالای خارجی بخرد. قراردادهای ما باید اصلاح شود و از کارهای شعاری پرهیز کنیم.

خیامیان ادامه داد: کارگروه‌هایی در کشور ایجاد شده برای رفع موانع تولید. آمارهایی ارائه می‌شود که حاکی از حمایت از تولید کنندگان است. وام‌هایی داده می‌شود که فقط به تولیدکننده‌ای اختصاص می‌یابد که مشکل داشته باشد. در این کارگروه بانک حاکم است. اگر دولت می‌خواهد کمک کند باید بداند که از این طریق نمی‌شود کاری کرد.

وی با اشاره به کارگروه ملی حمایت از تولید، اظهار کرد: در این کارگروه جلساتی برای واحدهایی که مشکل دارند برگزار شد از دست آنها هم کاری بر نمی‌آید پیشنهاد می‌کنیم کارگروه فراقانونی برای حل مشکلات تشکیل شود. اگر این اتفاق نیفتد مشکل صنعتگران برطرف نمی‌شود. اگر خارجی‌ها بدانند ما کالا تولید نمی‌کنیم قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به مشکل استاندارد ای پی آر، بیان کرد: با توجه به تحریم ای پی آر به محصولات ایرانی نمی‌دهند و به همین دلیل برای صادرات دچار مشکل هستیم. در این راستا وزارت نفت با عراق صحبت کرده که وندورلیست ایرانی را بپذیرند. اگر بپذیرند فقط با بخش دولتی آنها می‌توانیم همکاری کنیم.

کار توتال چراغ خاموش پیش می‌رود

خیامیان با اشاره به عملکرد توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: توتال کارها را طبق روال انجام می‌دهد و پیمانکاران و سازندگان در مناقصات شرکت می‌کنند. کار توتال چراغ خاموش جلو می‌رود و متوقف نیست.

وی ادامه داد: توتال باید ۵۱ درصد از توان ایرانی استفاده کند. اگر بیش از ۵۱ درصد استفاده کرد تشویق می‌شود و اگر استفاده نکرد باید پنج درصد قرارداد را جریمه بدهد.

خودکفایی کشور در تولید کاتالیست

در ادامه این مراسم جلیل سبحانی – مدیرعامل شرکت اسپک – با اشاره به قدمت ۲۰ ساله این شرکت، گفت: این شرکت از ۹ سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد.

وی با اشاره به تولید کاتالیست توسط شرکت اسپک، اظهار کرد: زمانی که کشور دچار تحریم شد گفتند اگر کاتالیست وارد کشور نشود پالایشگاه آبادان، پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و بخشی از پالایشگاه کرمانشاه متوقف می‌شود. در آن زمان کاتالیست را با سختی‌های فراوان وارد کردیم، اما سرمایه‌ گذاری و برنامه‌ریزی برای تولید در کشور آغاز شد.

سبحانی با بیان این‌که آمریکا همواره تولید کاتالیست را در انحصار خود داشت، افزود: در سال ۱۳۹۰- ۱۳۹۱ به صورت پایلوت نیمه صنعتی، کاتالیست تولید بنزین انجام شد. اوایل کمی مشکل داشتیم، اما در حال حاضر ۱۰ شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند. در سال ۱۳۸۸ از آلودگی حرف میزدیم در حال حاضر توانستیم بنزین یورو ۴ و ۵ را با کاتالیست ۱۰۰ درصد ایرانی تولید کنیم.

وی ادامه داد: تولید کاتالیست در کشور از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود وزارت نفت و زیرمجموعه‌اش ۶۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشد.

مدیرعامل شرکت اسپک با تاکید بر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان، گفت: دولت شرکت‌های دانش بنیان را تقویت کند. تنها چیزی که کشور را نجات می‌دهد شرکت‌های دانش بنیان است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید