شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیکارنامه بهره‌وری «سیمان‌تهران»

کارنامه بهره‌وری «سیمان‌تهران»

کارنامه بهره وری شرکت «سیمان‌تهران» در سال های 1388 تا 1394 منتشر شد.

به گزارش رتبه آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه تولید سیمان و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

بر پایه این گزارش، داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال 87و عدد آن را برابر 100 تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال 94، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «سیمان تهران» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «سیمان اصفهان» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (100=87) بسیار ضعیف‌تر آغاز کرد.

مجموع عملکرد شرکت سیمان تهران در ارزیابی شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار در مقایسه با اهداف برنامه پنجم توسعه چندان رضایت‌بخش نبوده و در نگاه کلی به این آمار در‌می‌یابیم که همیشه چند گام عقب‌تر از برنامه کلان اقتصادی کشور برداشته است.

بر همین اساس، در نخستین سال بررسی بهره‌وری هزینه نیروی کار، شرکت سیمان تهران تنها یک درصد از شاخص سال پایه بالاتر رفت و رقم 101درصد را از خود برجای گذاشت اما این درحالی بود که اهداف برنامه پنجم توسعه، شاخص 105درصد را هدف‌گذاری کرده بود اما میانگین کل صنعت نیز از وضعیت مساعدی برخوردار نبوده چراکه مجموع میانگین بهره‌وری هزینه نیروی کار، بر شاخص 93درصد یعنی 7درصد پایین‌تر از درصدگیری در سال پایه ایستاده بود.

بررسی آمار در سال 89 حاکی از افت شاخص بهره‌وری این شرکت بود و درحالی که میانگین مجموع صنایع سیمانی به 103 درصد رسیده بود، بهره‌وری هزینه نیروی کار شرکت سیمان اصفهان تنها 90درصد ثبت شد تا آمار 20درصد پایین‌تر از حدنصاب اهداف برنامه پنچم را از خود برجای بگذارد.

در سال منتهی به 90، شاید بهترین آمار از بعد رشد و توسعه بوده و این شرکت توانسته به نسبت سال گذشته خود حدود 7 درصد رشد را به ارمغان بیاورد اما کماکان میانگین مجموع صنعت و اهداف برنامه پنج توسعه به مراتب از وضعیت سیمان تهران بهتر بود؛ طی این سال شرکت سیمان تهران 97درصد بهره‌وری هزینه نیروی کار را از خود برجای گذاشت اما به ترتیب میانگین مجموع صنعت و برنامه پنجم، 110 و 115درصد بود.

با آغاز دهه 90 شمسی، افت محسوسی گریبانگیر این شرکت شد و شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار حدود 40درصد کاهش پیدا کرد و آمار شرکت سیمان تهران به 68درصد رسید و این آمار در مقایسه با اهداف برنامه پنجم توسعه که 121درصد تعیین شده بود حدود 53درصد کمتر بوده و نسبت به میانگین کل صنعت نیز 40درصد آمار ضعیف‌تری را از خود برجای گذاشته است.

در دومین سال دهه 90، این شرکت درصدد برطرف ساختن آمار خود برآمد و تقریبا هم موفق بود زیرا میزان شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار این شرکت با رشد نسبی مواجه شده و به شاخص 80درصد دست پیدا کرده و البته این رشد برای سال 93 نیز ادامه‌دار بوده و به شاخص 88درصد رسیده است ؛‌ طی این دو سال میزان شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار در بخش میانگین کل این صنعت به ترتیب برای سال 92 برابر با 129درصد و برای سال 93، 110درصد اعلام شده است.

بر پایه این گزارش و طبق بررسی‌های جشنواره ملی بهره‌وری، در آخرین سال ارزیابی بهره‌وری هزینه نیروی کار، وضعیت شرکت سیمان شمال به ضعیف‌ترین حد خود رسید زیرا این شرکت تنها 57درصد شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار را بدست آورد درحالی که اهداف برنامه پنجم توسعه، شاخص 136درصد را هدف گرفته بود و میانگین کل صنعت نیز حدود 78درصد به ثبت رسید.

بهره‌وری سرمایه 

در بررسی بخش بهره‌وری سرمایه، وضعیت شرکت «سیمان تهران» نسبت به بهره‌وری هزینه نیروی کار قابل دفاع بود و در بدترین حالت 30درصد بالاتر از حدنصاب سال پایه، شاخص‌های بهره‌وری را به ثبت رسانده است.

در نخستین سال ارزیابی داوران جشنواره ملی بهره‌وری، این شرکت با ثبت شاخص 110درصد بالاتر از میانگین اهداف برنامه پنجم توسعه و مجموع کل صنعت قرار گرفت ؛ طی این سال شاخص بهره‌وری سرمایه در اهداف برنامه پنجم توسعه و مجموع کل صنعت به ترتیب 108 و 85درصد بود.

در سال 89، میزان بهره‌وری سرمایه با رشد مثبت همراه بود و با 24درصد رشد این شاخص به 134 رسید که از میانگین اهداف برنامه پنجم توسعه 25درصد بالاتر بود.

بر پایه این گزارش، رشد بهره‌وری در سال 90 نیز ادامه دار بوده و شرکت «سیمان تهران» توانست باردیگر با رشد «بهره‌وری سرمایه» میانگین خود را به 165درصد برساند که 52درصد از برنامه پنجم و 74درصد از مجموع میانگین این صنعت بالاتر بود.

با ابتدای دهه نود شمسی همانگونه که در بهره‌وری هزینه نیروی کار این شرکت با یک افت محسوس مواجه شد، بهره‌وری سرمایه نیز اندکی کاهش یافت و میزان بهره‌وری شرکت سیمان تهران با کاهش 7درصدی به 158 درصد رسید که این آمار نیز به مراتب از اهداف برنامه پنجم توسعه «117درصد» و میانگین کل صنعت «121» بالاتر بود.

بررسی این کارنامه در سال 92 نشان‌دهنده آن بوده که اندک کاهش سال 91 جبران شده و رکورد بهره‌وری سرمایه شرکت سیمان تهران با شاخص 179درصد به ثبت رسید؛ در این سال میانگین کل صنعت 131درصد بوده که این شرکت 30درصد از آمار میانگین مجموع صنعت رقمی بالاتر را به ثبت رسانده و نسبت به شاخص اهداف برنامه پنجم نیز 35درصد بهره‌وری بالاتری را به ثبت رسانده است.

در سال پایانی بررسی این جشنواره بر عملکرد شرکت‌ها که همگام با کاهش تولید و کاهش بهره‌وری هزینه نیروی کار بوده، متاسفانه تاثیرات آن دامن‌گیر بهره‌وری سرمایه شده و روند کاهشی شرکت‌های سیمانی آغاز شد و طی این سال نیز شرکت سیمان شمال با 158درصد، آخرین سال بررسی این جشنواره را به پایان رساند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید