جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیچگونه ایران بزرگترین صادرکننده بنزین خاورمیانه شد؟

چگونه ایران بزرگترین صادرکننده بنزین خاورمیانه شد؟

معاون وزیر نفت در پالایش و پخش اهمیت نقش پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در جلوگیری از خروج ارز و حتی تامین بخشی از نیاز کشور به ارز خارجی را تشریح کرد. به گفته او، ایران اکنون بزرگترین صادرکننده بنزین منطقه است و به دلیل کیفیت بالا، بنزین ستاره خلیج‌فارس مشتریان زیادی در کشورهای همسایه دارد.

به گزارش رتبه آنلاین از گسترش نیوز، علیرضا صادق آبادی اظهارکرد: در سال ۹۶ تولید بنزین کشور ۵۹ میلیون لیتر بود و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ۳ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌کرد، در سال ۹۸ متوسط تولید بنزین به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسید است.

ایران در سال ۹۶ حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین در روز واردات داشت و اگر اقدامی برای خودکفایی انجام نمی‌شد، ‌در سال ۹۸ واردات به ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید.

 با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ایران در سال ۹۷ از واردات بنزین بی‌نیاز شد و در شهریور سال ۹۸ به عنوان صادرکننده بنزین به کشورهای همسایه مطرح شدیم.

نه تنها ارزی برای واردات بنزین خارج نشد بلکه تامین‌کننده ارز هم بودیم، اکنون پالایش و پخش بزرگترین تولید‌کننده و صادرکننده بنزین خاورمیانه است و بنزین خود را به افغانستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق به طور مستقیم صادر می‌کند.

اگر کالایی داشته باشید که کیفیت مناسب نداشته باشد، قابلیت صادرات ندارد، اکنون از لحاظ کیفیت بنزینی که در کشور توزیع می‌شود و صادر می‌کنیم جزو بهترین بنزین هایی است که در منطقه تولید می‌شود.

ما عرضه‌ها را از طریق بورس انرژی انجام دادیم و اکنون در این زمینه بیش از شرکت ۱۲۰ فعالیت می‌کنند. زمانی که کالایی در بورس انرژی عرضه می‌شود، فرصت برابر تجار داخلی و تجار خارجی منطقه متوجه آن شده و به قیمت واقعی به فروش می‌رسد. همچنین فرصت‌های برابر ایجاد می‌شود و همین فرصت‌های برابر باعث رشد شرکت‌ها خواهد شد.

همین رشد باعث رقابت شد تا با وجود شدیدترین تحریم‌ها به بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه تبدیل شویم. معتقدم اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت به این حجم از فروش نمی‌رسیدیم.

همچنین ما به عنوان نماینده حاکمیت باید مطمئن باشیم کالا به بالاترین قیمت فروخته شده است. این اطمینان حاصل نمی‌شود مگر اینکه به واسطه مزایده و اطلاع رسانی عمومی تمام افراد امکان خرید داشته باشند. کالایی که در بورس فروخته می‌شود به بالاترین قیمت است.

در سال ۹۶ برخی مدعی بودند برای به تولید رسیدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، نیاز به ۲ میلیارد یورو سرمایه و ۳ سال زمان است اما با توان داخلی، با سرمایه‌ای کمتر از ۲۰۰ میلیون یورو و زمانی یک ساله تولید از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس آغاز شد و فازهای بعدی نیز به ترتیب به تولید رسید.

ظرفیت اول این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه در روز بود، این به معنای ظرفیت عملکردی ۳۲۰ هزار بشکه‌ای بود اما اکنون پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه ۴۲۰ هزار بشکه خوراک دریافت می‌کند و ۴۸ میلیون لیتر نیز بنزین تولیدی دارد. این نشان می‌دهد فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس عملا با اقداماتی نرم افزاری و ۹۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در مدار تولید است.

در سال ۹۷ و ۹۸ جهش قیمت ارز در کشور آغاز شد. در همان سال حتی قیمت ارز به ۱۹ هزار تومان رسید و اگر ایران به خودکفایی در تولید بنزین نرسیده بود باید روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد. با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین، روزی ۲۰ میلیون دلار، ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار و در سال ۸ میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات بنزین خارج می‌شد. این در حالی است که در آن سال کل واردات کالاهای اساسی ایران ۱۰ میلیارد دلار بود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید