جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیچشم‌انداز صنایع غذایی در بورس

چشم‌انداز صنایع غذایی در بورس

چشم انداز صنایع غذایی در بورس

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی با بیان اینکه در صنعت غذایی مطلوب‌ترین شرایط را بخش محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است گفت: ارزش بازار سهام شرکت‌های غذایی به بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش رتبه آنلاین، مهدی کریمی تفرشی در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: بازارسرمایه به‌شدت از ضعف تحلیل رنج می‌برد و ناکارآمد بودن این بازار یکی‌دیگر از مشکلات حاکم بر بورس شده است، تغییر سیاست‌های کلان پولی، مالی و ارزی در کشور باعث می‌شود سهام برخی از شرکت‌های بورسی با سودهی مناسبی همراه شود و در مقابل سهام برخی دیگر از شرکت‌های بورسی با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه شوند.

وی ادامه داد: با تغییر در سیاست‌ها و افزایش نرخ ارز، شرکت‌های بورسی می‌توانند در صورت صادرات محصولات خود با افزایش سودآوری مواجه شوند اما؛ شرکت‌هایی که بخش عمده‌ای از مواداولیه موردنیاز خود را از خارج کشور تأمین می‌کنند با افزایش هزینه‌ها و درنتیجه، کاهش سودآوری مواجه شوند؛ ازاین‌رو باید به این موضوع واقف باشیم که در کدام‌یک از صنایع سرمایه‌گذاری کنیم تا در صورت تغییر این سیاست‌های کلی، سهام خریداری‌شده با کمترین ریسک معاملاتی مواجه شوند.

کریمی تفرشی افزود: تغییرات نرخ سود بانکی، سطح عمومی قیمت‌ها یا حتی تغییرات نرخ بیکاری نیز باعث نوسان قیمت در بورس ایران می‌شود.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی گفت: همگام شدن با قوانین بین‌المللی به‌جای قوانین جاری و فعلی بورس ایران می‌تواند به‌عنوان راهکار اساسی خروج از وضعیت فعلی باشد.

این فعال بازارسرمایه بیان کرد: برداشتن دامنه‌نوسان قیمت و حضور ناظر و ایجاد دامنه نامحدود باعث می‌شود فروشنده همیشه فرصت خروج از بازار را داشته باشد و خود همین موضوع باعث از بین رفتن ترس زیان بیشتر در روز‌های متوالی می‌گردد و به‌سرعت بازار راه خودش را پیدا می‌کند زمانی که قوانین بین‌المللی اجرا شود شرایط موجود متعادل‌تر شده و باعث عدم دخالت دولت در معاملات بورسی می‌شود.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی خاطرنشان کرد: از طرفی سرمایه‌گذاران حقیقی هستند که میزان عرضه و تقاضا و صف‌ها را به وجود خواهند آورد یا آن را کنترل خواهند کرد، بنابراین رفتار سرمایه‌گذاران در روند بورس تأثیر خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: تغییر از سود‌های کوتاه‌مدت به سود‌های میان‌مدت و بلندمدت به میزان قابل‌توجهی از رفتار‌های هیجانی کاسته و همچنین از تشکیل صف‌های فروش طولانی و بدون توجه به میزان نقدشوندگی بازار کاسته خواهد شود و روند عرضه و تقاضا به سمت طبیعی شدن حرکت خواهد کرد.

کریمی تفرشی افزود: رفتار‌های هیجانی خریدوفروش به بورس ضربه می‌زند به هر میزان از رفتار‌های هیجانی کاسته شود و رفتار‌ها همراه با منطق و نگاه تحلیلی شود، بدون شک در کنار عوامل دیگر تأثیرات خود را بر جای گذاشته و منجر به شکل‌گیری روندی مناسب بر پایه قیمت‌های کنونی می‌شود؛ اما درصورتی‌که به رفتار هیجانی ادامه داده شود، کاهش پیش از پیش و متضرر شدن تعداد زیادی از سهامداران خرد را رقم خواهد زد؛ بنابراین در شرایط کنونی بهترین راه، دوری از رفتار‌های هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی است.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی تصریح کرد: ورود صنایع غذایی به بازار سهام شرکت‌ها را تشویق به ارتقای کیفیت محصولات و حفظ ثبات کیفی تولید در حد استاندارد می‌کند.

این عضو کانون صنایع غذایی ایران تاکید کرد: اگر شرکت‌های صنایع غذایی به بورس ورود کنند این باعث شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و اعتماد بیشتر مردم و مشتریان خواهد شد.

وی بیان کرد: ارزش بازار سهام تمام شرکت‌های حوزه غذایی کشور در حال حاضر به بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده و این گروه نیز در ماه‌های اخیر مانند دیگر گروه‌های بازار سهام با روندی صعودی همراه بوده و بازدهی آن از شاخص کل یعنی میانگین دیگر سهام بیشتر بود.

کریمی تفرشی با بیان اینکه در صنعت غذایی مطلوب‌ترین شرایط را بخش محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است، بیان کرد: به‌طورکلی آینده شرکت‌های حاضر در بازار سهام به میزان زیادی به نوسانات آتی نرخ ارز و وضعیت برجام و تحریم‌ها بستگی دارد.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید