شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیچرخش بورس به سمت نمادهای دلاری؟

چرخش بورس به سمت نمادهای دلاری؟

بورس که دیروز را با فشار فروش سنگین در نمادهای بزرگ به اصطلاح دلاری منفی به پایان رسانده بود،‌ امروز تغییر رویه داده است.

به طوری که در دقایق اول بازار شاخص کل مقداری با چالش مواجه شد اما سپس این خریداران بودند که زور بیشتری داشتند و بازار در مسیر صعودی قرار گرفت. به طوری که تا ساعت ۱۰:۴۵ شاخص کل بورس تهران رشد ۱۱.۵ هزار واحدی (معادل ۰.۸ درصد) را ثبت کرده است و فاصله خود از کانال ۱.۵ میلیون واحدی را به کمتر از ۸ هزار واحد رسانده است.

شاخص هم‌وزن اما تا اینجای کار رشد یک درصدی را ثبت کرده است. چنین چیزی نشان می‌دهد علیرغم بهبود وضعیت نمادهای بزرگ و کامودیتی‌محور اما مثل روزهای کاری اخیر همچنان بازار اقبال بیشتری هه نمادهای غیردلاری نشان می‌دهد. در بین گروه‌های به اصطلاح غیردلاری خودروسازان وضع بهتری داشته‌اند. این صنعت تا اینجای کار بازار امروز بیشترین ارزش معاملات را داشته و اغلب نمادهای آن سبزپوش و بسیاری هم با صف خرید همراهند.

    اما در دسته دوم صنایع، یعنی بزرگان به اصطلاح دلاری امروز شاهد روند جالبی بودیم. اغلب این دسته از نمادها در ابتدای معاملات امروز وضعیت متعادلی داشتند اما رفته رفته اقبال سهامداران به آن‌ها بیشتر شد و شاهد ایجاد رنج مثبت در این دسته از گروه‌ها بودیم. به طوری که پالایشی‌ها از مثبت‌های ضعیف اغلب تا صف خرید پیش رفتند و در این مسیر هم تبدیل به پرمعامله‌ترین صنعت بازار شدند. بسیاری از نمادهای شیمیایی، فلزات به غیر از دو نماد بزرگ فولاد و فملی و همچنین گروه معدنی‌ها از دیگر صنایع بزرگ کامودیتی‌محوری بودند که طی دقایق گذشته محرک اصلی رشد شاخص کل شده‌اند.

    در بین صنایع کوچک‌تر هم تا اینجای کار سرمایه‌گذاری‌ها به علت P/NAV عموما پایین آن‌ها، غذایی‌ها، دارویی‌ها و زراعت با داغ شدن دوباره اخبار حذف ارز ۴۲۰۰، سیمانی‌ها به واسطه فروش‌های جذاب در بورس کالای دیروز و انبوه‌سازان به واسطه عقب‌ماندگی از رشدهای اخیر بازار معاملات داغی را تجربه می‌کنند.

    همان‌طور که روز گذشته هم بررسی شد، در حال حاضر یکی از مهم ترین متغیرهای بازار سهام نرخ دلار است. به همین واسطه فعلا باید تا حدود ساعت ۱۱ صبر کنیم تا قیمت‌های اولیه در بازار ارز مشخص شود. اتفاقی که می‌تواند منجر به تغییر مسیر بورس یا شتاب بیشتر آن در مسیر صعودی طی نیمه دوم معاملات شود.

    در پایان نیمه اول معاملات بورس امروز ۳۲ درصد نمادها در مدار منفی معاملات قرار دارند که از این میان ۹ واحد درصد آن‌ها با صف فروش‌هایی به ارزش ۸۲۰ میلیارد تومان مواجه‌اند. در سمت مثبت بورس امروز هم ۱۵ درصد نمادها صف خریدهایی به ارزش ۱۳۳۰ میلیارد تومان را تجربه می‌کنند.

    ارزش معاملات خرد بورس تهران طی نیمه اول بازار امروز به رقم ۴۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بعید به نظر می‌رسد که امروز هم بتوانیم شاهد رکوردشکنی در ارزش معامللات باشیم. اما به هر حال به نظر می‌رسد در پایان بازار باز هم شاهد ارزش معاملاتی قابل قبول باشیم. تا اینجای کار پالایشی‌ها، خودروسازان، شیمیایی‌ها و فلزات پرمعامله‌ترین صنایع بازار بودند. در بین نمادها هم شتران، شپنا، پالایشی یکم و برکت بیشتر از همه معامله شده اند.

    حقیقی‌ها امروز هم در سمت خرید فعال نشده‌اند و تا ساعت ۱۰:۴۵ خروج پول خفیف ۳۰ میلیارد تومانی را ثبت کرده‌اند. این دسته از معامله‌گران در اغلب جلسات معاملاتی دو هفته اخیر با وجود رشد بازار سهام در سمت فروش فعال بوده‌اند. باید دید بالاخره چه زمانی حقیقی‌ها با اطمینان دوباره در سمت خرید سهام فعال خواهند شد.

    منبع: بورسان
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید