شنبه 15 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزچراغ سبز اوراق سپرده‌ریالی به بازار پول

چراغ سبز اوراق سپرده‌ریالی به بازار پول

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران به تشریح دلایل افزایش نرخ ارز پرداخت و تصریح کرد که بانک مرکزی به طور ضمنی با افزایش سود سپرده های بانکی موافقت کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین، مهدی پور قاضی در گفت و گو با خبرآنلاین، گفت: فروش اوراق مشارکتی20 درصدی که از سوی دولت اعلام شده است یک علامت مثبت به بانک ها است که نرخ بهره رابالا ببرند. یعنی اکنون بانک ها خیلی راضی هستند که می توانند با 20 درصد مشتری جذبکنند در عین حال وقتی 20 درصد جمع می کنند برای تسهیلات باید حداقل 22 درصد بدهند.به نظر می رسد که دولت و بانک مرکزی به طور ضمنی موافقت کرده است که نرخ بهره بالابرود ولی این مسیر درست نیست. مسیردرست حرکت به سمت آزاد سازی اقتصادی و شفافیت است.

وی افزود: واقعیت این است کهقیمت ارز با سرعت قابل توجهی رشد کرده است که دلایل مختلفی برای آن مطرح است. البته بانک مرکزی و دولت هیچ دلیل قابل توجهی رابرای افزایش نرخ ارز ارائه نمی دهند و می گویند که به اندازه کافی ارز دارند و اینافزایش قیمت به خاطر یک هیجان کاذب است و دلیل علمی و اقتصادی ندارد.

بانک مرکزی بگویدهیجانات ناشی از چیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامهداد: در حالی که باید توجیه کنند که چه دلیلی دارد و اینکه اگر وضعیت فعلی بازاربه دلیل هیجان است باید پرسید که این هیجان ناشی از چیست؟ چه اتفاقی افتاده است کهاین هیجان پیش آمده است. آیا مردم نگران تحریم ها هستند؟ آیا نگران تهدید هایآمریکا هستند؟ و یا مردم نگران نا آرامی های یک ماه پیش هستند؟ این موضوع توضیحداده نمی شود.

پورقاضی تصریح کرد: کسانی که کارشناسی تر مسئلهبرخورد می کنند دلایل دیگری را مطرح می کنند. اینکه دولت برای مدت ها نرخ را سرکوبکرده است و اجازه نداده است که یک رشد تدریجی و آرام متناسب با نرخ تورم داشتهباشد و بعد یکباره مثل فنر رها شده است.

رئیس کمیسیون صنعتو معدن اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: موضوع دوم این است که دولت به صورت بی مهابانقدینگی را افزایش می دهد. رشد نقدینگی خیلی بالاست و بالاخره یک جایی کار دستدولت می دهد ،هم در نرخ تورم، هم در نرخ ارز و بعد از آن هم به بقیه کالاها سرایتمی کند و حتما در ماه های آینده نرخ های بالاتری از تورم را در ماه های آیندهخواهیم دید.

 

شفافیت اقتصادی وآزادسازی مسیر درست است

وی اضافه کرد: نکته سوم بی اعتباری سیستم بانکیو مالی است. یعنی تعدادی از موسسات مالی نشان ورشکسته هستند و نمی توانند پول مردمرا بدهند و اعتراضات زیادی هم به این قضیه شد. در این شرایط مردم به دنبال اینهستند که سپرده های خود را بیرون بکشند و وقتی این اتفاق می افتد این منابع مالیدر بازار شناور می شود. ممکن است به سمت سکه، ارز، خودرو، مسکن، بورس و یا هر جایدیگری برود.  ممکن است در ماه های آیندهشاهد افزایش نرخ مسکن باشیم که دلیلش می تواند همین بیرون کشیدن پول ها از موسساتمالی باشد.

پور قاضی عنوان کرد: دولت باید به شفافیت دراقتصاد بپردازد و هر چه سریع تر به سمت آزادسازی اقتصادی حرکت کند که این رانت هاو امتیازات ویژه وجود نداشته باشد. ما اکنون نمی توانیم ارز برای خیلی از اقلامتامین کنیم و از آن طرف دولت میلیارد تومان ارز ارزان قیمت را در اختیارعده معدودیقرار می دهد و این اصلا قابل توجیه نیست. به زبان گفته می شود که می خواهیم ارز راتک نرخی کنیم اما عملا یک رانت قابل توجهی را به عده ای می دهند.

35226

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید