شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیپیش بینی بورس

پیش بینی بورس

بررسی وضعیت بورس امروز و پیش بینی بورس فردا 5 مهر ماه 1402

بورس تهران پس از عبور از نیمه اول سال، شروع قدرتمندی را در شروع دومین نیمه ۱۴۰۲ نداشت. همچنین متغیرهای بازار همچنان از حاکمیت رکود بر معاملات خبر می‌دهند. اگرچه بورس تهران امروز توانست عملکرد بهتری را نسبت به روز گذشته داشته باشد اما همچنان شاهد تحول قابل توجهی در روند معاملات نیستیم. شاخص کل طی معاملات روز جاری کار خود را با یک کاهش ۰.۱۶ درصدی به پایان رساند. در نهایت در حدود ۲.۰۹۷ میلیون واحدی ایستاد. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن شرایط اندک بهتری داشت و در انتها افزایش ۰.۱۱ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام در سومین روز کاری هفته عدد ۴۰۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند. حتی با خروج پول ۱۵۳ میلیارد تومانی همراه بود. در ادامه با نگاهی به این موضوعات و مسیر تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بورسی :

در شرایط کنونی بازار و از آنجا که ارزش معاملات به عنوان نماگری برای سنجیدن میزان رونق و رکود وضعیت مناسبی را طی نمی‌کند، اینگونه می‌توان برداشت کرد که بورسی‌ها در انتظار سیگنال مهمی برای تداوم روند صعودی و کسب قدرت بیشتر در این مسیر هستند. زمانی که در کلیه بازارها رکود و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شد، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند این محرک مهم برای بازار سهام باشد.

بنابراین انتظار می‌رود در صورت عدم وقوع رخدادی مهم و قدرتمند طی روزهای آینده، بورس تهران با شروع فصل پاییز و به مرور با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه در صورت بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها، روند صعودی شهریور ماه که در واپسین روزهای خود با چالش مواجه بود، با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد و بهانه‌های مناسبی را برای خرید سهام ایجاد کند.

در این میان امروز خبر آمد که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، طی بخشنامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر صادرات، دستور اخذ مالیات از صادرات مواد خام و نیمه خام به میزان ۲ درصد از ابتدای مهر ماه را صادر کرد. این اتفاق می‌تواند بر روند درآمدزایی شرکت‌هایی که صادرات قابل توجهی در محصولات خود دارند اثرگذار باشد و سودآوری آن‌ها را با کاهش همراه کند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس :

شاخص کل بورس پس از برگشتی که از میانه کانال ۱.۹ میلیون واحدی داشت، توانست رشد قابل قبولی را در کوتاه مدت تجربه کند. همانطور که در نمودار پیداست، شاخص کل بورس توانست پس از رشدهای پی‌درپی که طی روزهای ابتدایی شهریور ماه داشت، خود را به حدود مهم ۲.۱۴ تا ۲.۲ میلیون واحد رساند که در گذشته با نوسانات زیادی در آن مواجه شده بود و اکنون مدتی است که در این محدوده نوسانات کوچکی دارد. کندل‌های شاخص کل اگر بتوانند طی همین مسیر و در روزهای آینده از ابر کومو عبور کنند، مسیر برای تداوم روند صعودی مهیاتر از قبل خواهد شد. اگرچه همچنان ایجاد روند صعودی قدرتمند در گرو عبور از حدود مذکور خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا :

با توجه به تمامی نکات در بالا و شرایطی که درباره آن‌ها صحبت شد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز مسیری متعادل و منفی داشته باشد که در صورت انتشار گزارش‌های ماهانه و ۶ ماهه، مسیر می‌تواند برای شرکت‌هایی که شرایط مناسبی را مخابره کرده‌اند، تغییر کند.

منبع : فردای اقتصاد

همچنین بخوانید :

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید