چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هاپنج ویژگی شاخص کارآفرینان موفق؛ از ایده تا عمل

پنج ویژگی شاخص کارآفرینان موفق؛ از ایده تا عمل

هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند برای همیشه از بحران در امان باشد و به همین دلیل لازم است کارآفرینان از قابلیت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی لازم برای مواجه شدن با بحران برخوردار باشند.
به گزارش رتبه آنلاین از پایگاه خبری اتاق ایران، آغاز یک کسب‌وکار جدید همواره یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، اما حفظ کردن آن کسب‌وکار چالش بسیار بزرگتری است. البته دشوار بودن راه‌اندازی و حفظ یک استارتاپ بدین معنا نیست که شما باید ایده‌های خود را کنار بگذارید و رویاهایتان را به‌کلی فراموش کنید. اما متأسفانه واقعیت امر این است که بسیاری از افراد اصطلاحاً برای کارآفرینی ساخته نشده‌اند و نمی‌توانند در مواقع بحران، کسب‌وکار خود را خود را نجات دهند.

هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند برای همیشه از بحران در امان باشد و به همین دلیل لازم است کارآفرینان از قابلیت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی لازم برای مواجه شدن با بحران برخوردار باشند. اگر از کارآفرینان بزرگ در این مورد سؤال کنید، اغلب آنها چند نشانه را برای تشخیص اینکه یک فرد می‌تواند یک کارآفرین بالقوه باشد و پس از راه‌اندازی یک کسب‌وکار، آن را از میان بحران‌ها عبور دهد. اگر این نشانه‌ها را در خود دارید، می‌توانید امیدوار باشید که از حداقل‌های لازم (به لحاظ شخصیتی) برای تبدیل شدن به یک کارآفرین برخوردار هستید.

شما می‌توانید ایده‌های خود را به مرحله اجرا برسانید

برای استارتاپ‌ها همه‌چیز در اجرایی کردن ایده‌ها خلاصه می‌شود. شاید شما بهترین ایده را داشته باشید و حتی منابع مالی شما نیز برای اجرای آن ایده کافی باشد، اما تا زمانی که نتوانید ایده خود را اجرا کنید هیچ کسب‌وکاری نخواهید داشت و کارآفرین محسوب نخواهید شد. داشتن ایده به‌تنهایی کافی نیست؛ اگر شما ممتازترین ایده را در سر داشته باشید اما در اجرای آن ضعیف عمل کنید، خیلی زود به بن‌بست می‌رسید و درنهایت از بازار خارج می‌شوید.

همیشه برای موفقیت لازم نیست که یک ایده اصیل و دست‌اول داشته باشید. بسیاری از شرکت‌های بزرگ امروز، کار خود را با یک ایده دست‌اول آغاز نکرده‌اند. مثلاً شرکت گوگل که بزرگترین و پرطرفدارترین موتور جستجوی فعلی جهان را اداره می‌کند، اولین شرکتی نبود که موتور جستجو را به جهان معرفی کرد.

به معنای واقعی برای کار خود اهمیت قائل هستید و به آن توجه می‌کنید

اگر برای کالا یا خدماتی که می‌خواهید به بازار ارائه دهید به اندازه کافی اهمیت قائل نیستید، بهتر است اصلاً کسب‌وکارتان را آغاز نکنید. دنیای استارتاپ‌ها مانند مسابقه پرش نیست، بلکه شبیه مسابقه دو ماراتن است. اگر استارتاپ معنایی فراتر از پول برای شما ندارد، قادر نخواهید بود که مدت زیادی در بازار دوام بیاورید.

هر کارآفرینی به اشتیاق، عزم راسخ، پشتکار و تسلط نیاز دارد تا بتواند ایده خود را به مرحله عمل برساند. اداره یک استارتاپ مستلزم پشتکار زیادی است. دنیای کسب‌وکار پر از فشارهای روانی و فراز و نشیب‌های گوناگون است و بسیاری از استارتاپ‌ها در این مسیر شکست می‌خورند و از بین می‌روند. شما باید به کارتان عشق بورزید و آماده باشید که با هر مانعی مقابله کنید.

اگر به کاری که انتخاب کرده‌اید هیچ احساسی ندارید، بهتر است همین حالا آن را رها کنید زیرا با این شرایط استارتاپ شما نمی‌تواند به اندازه‌ای که باید، رشد کند. حل کردن مشکلی که شما از عمق وجودتان برای حل آن ارزش قائلید، یک انگیزه و علت خوب برای راه‌اندازی یک استارتاپ است.

 قادرید در زندگی کاری و شخصی خود بر شکست غلبه کنید

کارآفرینان موفق می‌دانند که چگونه باید بر شکست‌ها غلبه کنند. شکست نشانه یک بحران دائمی نیست، بلکه تنها یک وقفه در مسیر موفقیت است. کارآفرینان بزرگ به‌خوبی این واقعیت را می‌دانند و آن‌قدر توان دارند که با قدرت از چالش‌های موقت عبور کنند.

اگر سرگذشت «ریچارد برانسون» کارآفرین انگلیسی و مؤسس گروه شرکت‌های ویرجین را بخوانید، از تعداد کسب‌وکارهایی که او در طول سال‌های فعالیت خود راه‌اندازی کرده است متعجب خواهید شد. همه این شرکت‌ها اکنون پابرجا نیستند و این نشان می‌دهد که برانسون شکست‌هایی نیز داشته است؛ اما پشتکار مثال‌زدنی وی در غلبه بر شکست‌ها سرانجام باعث شده است که وی به جایگاه امروزش برسد.

مشتاقید که تا آخر عمرتان در حال یاد گرفتن باشد

بسیاری از کارآفرینان موفق زمان قابل‌توجهی را صرف توسعه ابعاد شخصیتی خود می‌کنند. هیچ قاعده سنتی برای موفقت وجود ندارد. آنچه برای گوگل جواب می‌دهد، لزوماً برای یاهو جوابگو نیست. کارآفرینان بزرگ دائماً در حال یادگیری هستند و تلاش می‌کنند بفهمند که چگونه می‌توانند کسب‌وکارشان را با تغییرات حال و آینده تطبیق دهند. فرآیند کاوش، درک و حتی تسلط بر موضوعات مختلف، کارآفرینان را برای استفاده از فرصت‌های نوظهور آماده کرده و به آنها کمک می‌کند تا تصمیمات سنجیده‌ای درباره کسب‌وکار خود بگیرند.

وارن بافت، سرمایه‌گذار 89 ساله آمریکایی که جزو ثروتمندترین افراد جهان است و از وی به عنوان سرمایه‌گذار برتر قرن بیستم یاد می‌شود، بین 80 تا 90 درصد وقت روزانه خود را صرف خواندن صدها صفحه کتاب برای جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با فعالیت خود می‌کند. کسب‌وکار وی بر مبنای اطلاعات پیشرفت می‌کند.

کارآفرینان هرگز از یاد گرفتن دست نمی‌کشند و همواره سؤالات کلیدی می‌پرسند. این بهترین راه برای شناخت بازار و نیازهای حال و آینده است. کارآفرینان در واقع یادگیرنده‌های مادام‌العمر هستند.

قادرید ریسک‌ها را مدیریت کنید

آیا به این فکر کرده‌اید که چگونه با از دست دادن شغلی که سال‌ها در آن حضور داشته‌اید، کنار خواهید آمد؟ یکی از بزرگترین ریسک‌هایی که بسیاری از کارآفرینان می‌پذیرند این است که تصمیم بگیرند از شغل خود استعفا دهند و به کسب‌وکار رویایی خود بپردازند. وقتی نوبت به این کار می‌رسد، آیا شما می‌توانید تصمیم بگیرید که روی کاری که برای شما اهمیت بیشتری دارد تمرکز کنید؟ بسیاری از افراد قادر نیستند این کار را انجام دهند و تردیدها در این زمینه می‌تواند گاه طاقت‌فرسا و خُردکننده باشد.

کارآفرینان همواره برای محدود کردن ریسک‌های خود تلاش می‌کنند. آنها برای رسیدن به موفقیت، دست به ریسک‌های سنجیده می‌زنند. اگر شما در حداقل‌سازی ریسک توانایی دارید و قادرید تصمیمات سرنوشت‌ساز در زندگی کاری و شخصی خود بگیرید، می‌توانید امیدوار باشید که در لباس یک کارآفرین نیز خواهید توانست که این کار را انجام دهید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید