شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاصناف و اتاق‌هاانتخابات اتاقواکاوی انتخابات اتاق بازرگانی ایران

واکاوی انتخابات اتاق بازرگانی ایران

دهمین دور انتخابات اتاق بازرگانی یکشنبه گذشته برگزار شد و نهایتا با وجود حاشیه‌‌‌‌های فراوان و رقابت گروه‌ها و ائتلاف‌‌‌‌های حاضر، ائتلاف «اتاقی‌برای همه» توانست هر هفت کرسی هیات‌رئیسه اتاق ایران را به‌دست آورد، اما دلیل این پیروزی قاطع چه بود و چه عواملی باعث شد این ائتلاف با وجود احتمالاتی که در مورد رد صلاحیت‌‌‌‌ سرلیست آن تا دقیقه ۹۰ جلسه آغاز رای‌‌‌‌گیری وجود داشت، پیروز شود؟ کارشناسان در واکاوی بررسی دلایل موفقیت ائتلاف پیروز اتاق، بر اهمیت همراه‌کردن تشکل‌ها، به‌کارگیری کارآمد شبکه نمایندگان استانی، یارگیری مناسب از اتاق‌های شهرستان‌ها، همراهی پررنگ ائتلاف اتاق تهران و تاثیر رای بالای این اتاق تاکید دارند و به نقش فراکسیون تشکل‌های اتاق ایران در این موفقیت اشاره می‌کنند و این فراکسیون را بازیگر قدرتمندی می‌دانند که از چهار سال‌پیش و از زمان آغاز به‌کار با انتخاب مسیری درست، توانست زمینه‌‌‌‌ساز شکل‌‌‌‌گیری اجماع و اتحاد استراتژیکی بین اتاق‌های شهرستان‌ها، اتاق تهران و تشکل‌ها به نفع ائتلاف پیروز در این دور از انتخابات شود و نهایتا بر اساس یک رسم نانوشته عرفی، سه چهره تشکلی قوی از اتاق تهران و چهار نماینده از اتاق شهرستان‌ها راهی کرسی‌‌‌‌های هیات‌رئیسه شدند.

انتخابات اتاق بازرگانی ایران یکشنبه گذشته برگزار شد و نهایتا با وجود حاشیه‌‌‌‌های فراوان و رقابت گروه‌ها و ائتلاف‌‌‌‌های حاضر، ائتلاف «اتاقی‌برای همه» توانست هر هفت کرسی هیات‌رئیسه اتاق ایران را به‌دست آورد، اما دلیل این پیروزی قاطع چه بود و چه عواملی باعث شد این ائتلاف با وجود احتمالاتی که در مورد رد صلاحیت‌‌‌‌ سرلیست آن تا دقیقه ۹۰ جلسه آغاز رای‌‌‌‌گیری وجود داشت، پیروز شود؟ کارشناسان در واکاوی بررسی دلایل موفقیت ائتلاف پیروز اتاق، بر اهمیت همراه‌کردن تشکل‌ها، به‌کارگیری کارآمد شبکه نمایندگان استانی، یارگیری مناسب از اتاق‌های شهرستان‌ها، همراهی پررنگ ائتلاف اتاق تهران و تاثیر رای بالای این اتاق تاکید دارند و به نقش فراکسیون تشکل‌های اتاق ایران در این موفقیت اشاره می‌کنند و این فراکسیون را بازیگر قدرتمندی می‌دانند که از چهار سال‌پیش و از زمان آغاز به‌کار با انتخاب مسیری درست، توانست زمینه‌‌‌‌ساز شکل‌‌‌‌گیری اجماع و اتحاد استراتژیکی بین اتاق‌های شهرستان‌ها، اتاق تهران و تشکل‌ها به نفع ائتلاف پیروز در این دور از انتخابات شود و نهایتا بر اساس یک رسم نانوشته عرفی، سه چهره تشکلی قوی از اتاق تهران و چهار نماینده از اتاق شهرستان‌ها راهی کرسی‌‌‌‌های هیات‌رئیسه شدند. از طرفی ائتلاف پیروز دهمین دوره اتاق بازرگانی نسبت به ائتلاف‌‌‌‌های رقیب زمان بیشتری برای هماهنگی داشت و از ثبات نفرات و نظرات بالاتری برخوردار بود و البته دسترسی بهتری به اطلاعات داشت و توانست با همراهی فراکسیون تشکل‎‌‌‌‌های اتاق پیش‌بینی بهتری از رفتار رای‌‌‌‌دهندگان و سازماندهی داشته باشد.

هرچند نباید نقش فضاسازی‌ای که از روزهای قبل از انتخابات برای رد صلاحیت حسین سلاح‌‌‌‌ورزی، سرلیست ائتلاف پیروز شکل‌گرفته بود را نادیده گرفت؛ فضاسازی که نهایتا به نفع کاندیدای پیروز تمام شد و به‌نوعی اخبار رد صلاحیت و موضع‌‌‌‌گیری‌‌‌‌های صورت‌گرفته اقبال به او را در بین فعالان بخش‌خصوصی افزایش داد.

از طرف دیگر از آنجا‌که ائتلاف «اتاقی‌برای همه» در انتخابات استانی هم لیست مدنظر خود را داشت، کلیت رای استان‌ها را هم شکسته بود و با یارگیری از استان‌ها و همراهی ائتلاف اتاق تهران، در مجموع طراحی و مدیریت رای بهتری نسبت به رقبا در این دوره داشت.

رفتارشناسی و ادبیات کاندیدای هیات‌رئیسه اتاق ایران نیز در موفقیت ائتلاف پیروز بی‌‌‌‌تاثیر نبود.کارشناسان معتقدند در گروه‌هایی که به‌نوعی محافظه‌‌‌‌کار محسوب می‌شوند، تغییرات رادیکال و کودتاگونه مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و معمولا شعارهای افرادی که صحبت از تغییرات و تحولات سنگین می‌کنند، بیش از آنکه مورد اقبال واقع شود، نگران‌‌‌‌کننده خواهد بود، از این‌رو ذی‌نفعان در این فضا کمتر وارد فرآیند ریسکی می‌شوند و ترجیح می‌دهند تغییرات آرام باشد.

هرچند این موضوع را نباید نادیده گرفت که ائتلاف پیروز اتاق از لحاظ عمومی و رسانه‌‌‌‌ای شناخته‌‌‌‌‌شده‌تر ‌بود و رای‌‌‌‌دهندگان این فرصت را داشتند که با اطلاعات بیشتری در انتخابات شرکت کنند.

در واکاوی بررسی دلایل دیگر موفقیت ائتلاف «اتاقی‌برای همه» همچنین می‌توان به پخش‌شدن رای رقبا و تبدیل‌شدن آنها به دو ائتلاف اشاره کرد. به‌نظر می‌رسد تیم‌‌‌‌های رقیب در این دوره از انتخابات، برخلاف ائتلاف پیروز از پتانسیل رای بالای استان‌ها و تشکل‌ها و‌دادن آوانس‌‌‌‌ و امتیاز به این ذی‌نفعان غفلت کردند و به‌نوعی در چینش هیات‌رئیسه و درنظر گرفتن منافع عمومی‌‌‌‌تر، نسبت به ائتلاف پیروز، ناکام بودند. از طرفی محاسبات ائتلاف رقبا براساس احتمال رد صلاحیت سرلیست ائتلاف پیروز و یارگیری از این ائتلاف بعد از از‌هم پاشیده‌شدن آن پیش‌رفت و به‌نوعی با این فرض وارد کمپین انتخاباتی شدند.

هرچند نباید اجماع دیرهنگام ائتلاف رقبا و وارد‌شدن با تاخیر به شبکه لابی‌‌‌‌های گسترده با استان‌ها را نادیده گرفت و اینکه در لیست ائتلاف رقیب افرادی که دارای شهرت و شبکه رای و لابی بودند، نسبت به ائتلاف پیروز کمتر بودند و همه‌بار لابی‌گری به‌نوعی روی سرلیست این ائتلاف‌‌‌‌ها پیش رفت.

 رفتار هوشمندانه تشکل‌ها

حس فروزان‌‌‌‌فرد، عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است، موفقیت لیست «اتاقی‌برای همه» در دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی نمایشی از رفتارهای عقلایی، به رسمیت شناختن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ذی‌نفعان مختلف در اتاق و گفت‌وگوی مستمر و مداوم و در طول یک بازه زمانی بلندمدت با همه ذی‌نفعان برای نزدیک‌کردن نظرات آنها با استفاده از روش‌های هوشمندانه‌‌‌‌ بود. فروزان‌‌‌‌فرد یکی از ویژگی‌های لیست «اتاقی‌برای‌همه» را توجه ویژه به خواست فراکسیون تشکل‌ها و متوسط دیدگاه‌‌‌‌ها و آرای آنها و مذاکرات سازنده با هیات‌نمایندگان شهرستان‌ها می‌داند و می‌گوید در تعامل با نمایندگان شورای روسای اتاق‌های بازرگانی تلاش شد انتخاب‌‌‌‌ها، هماهنگی لازم با نظرات شورا را داشته باشد.

به گفته او در نهایی‌شدن لیست ائتلاف  «اتاقی‌برای همه» سعی شد ذی‌نفعان به‌درستی شناسایی شوند و برآورد درستی از خواسته‌‌‌‌ها و نیازهای آنها صورت بگیرد و آنها متوجه دلایل منطقی بسته‌شدن لیست باشند.

این عضو هیات‌نمایندگان با بیان اینکه چند اتفاق در این دوره باعث توفیق ائتلاف « اتاقی‌برای همه» شد، به شکل‌‌‌‌گیری سازوکاری تحت‌عنوان فراکسیون تشکل‌ها در طول دوره نهم فعالیت اتاق بازرگانی اشاره می‌کند و می‌گوید: تشکل‌ها همواره در اتاق ایران و در طول چند دوره اخیر انسجام و زمینه‌‌‌‌های همفکری لازم را با یکدیگر نداشتند و از آنجایی‌که امکان حضور در هیات‌نمایندگان را داشتند، اما امکان حضور در هیات‌رئیسه اتاق را به‌واسطه ‌بندی که به «بند ادب» معروف است، ندارند، در سطح هیات‌نمایندگان همواره شبیه به شهروند درجه دوم با آنها رفتار می‌شد و معمولا محل لابی بودند؛ به‌معنای اینکه صرفا پشت دست نفرات قدرتمندتر در هیات‌نمایندگان یا گروه‌های قدرتمندتر بازی می‌کردند و به‌عبارتی رفتار تشکل‌ها در جریان انتخابات هیات‌رئیسه خیلی وابسته به لابی‌‌‌‌های شخصی بود.

فروزان‌‌‌‌فرد به سابقه تشکیل فراکسیون تشکل‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: فراکسیون تشکل‌ها ایده‌‌‌‌ای بود که تعدادی از اعضای تشکلی اتاق بازرگانی ایران چند سال‌قبل ارائه کرده بودند و در آن زمان با مقاومت جدی مسوولان وقت اتاق ایران و موضوعات مربوط به تشکل‌ها مواجه شده‌بود، این فراکسیون اما آرام‌آرام با پایمردی صورت‌گرفته شکل‌گرفت و رفته‌رفته تشکل‌ها کنار هم جمع شدند و توانستند در قالب یک سازوکار مدون و حرفه‌‌‌‌ای موضوعات مهم را به بحث بگذارند، موضع‌‌‌‌گیری‌‌‌‌هایی داشته باشند و تلاش‌هایی انجام دهند و نهایتا این روند باعث شد انسجام در بین تشکل‌ها به مرور بیشتر شود؛ به‌گونه‌ای که در روزهای پایانی بیش از انتخابات دوره دهم، فراکسیون تشکل‌ها بیشتر از ۱۰۰عضو ازبین تشکل‌هایی داشت که در اتاق حضور داشتند. فروزان‌‌‌‌فرد معتقد است کار مهمی که فراکسیون تشکل‌ها توانست انجام دهد این بود که یک هماهنگی و همگرایی بین نفراتی که مورد وثوق تشکل‌ها بودند و افرادی که برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده بودند، ایجاد کند. به گفته او این فراکسیون نهایتا انتخابات داخلی منظمی را برگزار کرد و هرچند موضوع «بند ادب» حل و فصل نشده بود و می‌دانستند در دهمین انتخابات هیات‌رئیسه همچنان نمی‌توانند به‌صورت رسمی یک نماینده تشکل به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه معرفی کنند، تلاش کردند نمایندگانی در تهران و شهرستان‌ها در لیست انتخاباتی که فکر می‌کردند پیروز باشد، قرار بگیرند که از جنس تشکل‌ها باشند یا به‌نوعی تشکل‌ها را نمایندگی کنند. به گفته او این زمینه و نگاه و پیش‌‌‌‌آمادگی باعث شد رفتار تشکل‌ها در انتخابات این‌بار یک رفتار هوشمندانه، از سر آگاهی و مدبرانه و مقتدرانه باشد و توانستند بازیگران مهمی را که در صحنه بودند راضی کنند که نمایندگان موردنظر آنها را هم برای انتخاب‌شدن در عرصه هیات‌نمایندگان و هم برای حضور در هیات‌رئیسه در لیست‌‌‌‌ خودشان قرار دهند.  این عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی معتقد است اساسا موفقیت در انتخابات اتاق ایران نیازمند دقت‌نظر و شناخت مخاطبان است؛ یعنی اینکه با فضاسازی‌‌‌‌های غیرحرفه‌‌‌‌ای یا ‌های و هوی حاصل از رفتارهای غیرمتعارف و رفتارهای رسانه‌ای امکان موفقیت در انتخابات اتاق ایران وجود ندارد؛ چراکه مخاطبان اتاق تعداد معدودی از هیات‌نمایندگان ترکیبی، افراد انتخابی و منتصب دولت و هیات‌نمایندگان تشکل‌ها هستند و شناخت درست این افراد و گفت‌وگوهای نزدیک با آنها و برآورد درست از اندیشه‌‌‌‌ها و انتظارات آنها می‌تواند در جهت رسیدن به یک لیستی که حداکثر همکاری بین اعضای آن انجام شود، کمک کند. فروزان‌‌‌‌فرد معتقد است رفتارهای هوشمندانه و بالغانه نفراتی که برای موفقیت این لیست تلاش می‌کردند، زمینه‌‌‌‌هایی را برای تدوین سناریوی‌‌‌‌های جایگزین پیش‌بینی کرد تا آرامش برقرار باشد و تصمیم درست در زمان درست گرفته شود.

این عضو هیات‌نمایندگان از دیگر نکات مهم لیست ائتلاف پیروز را ویژگی‌های سر لیست آن می‌داند که در هیات‌رئیسه اتاق سابقه فعالیت جدی داشت و به‌صورت شخصی توانسته بود برند خوبی در بین اغلب هیات‌نمایندگان و فعالان حوزه اتاق بازرگانی ایجاد کند و تعاملات مثبتی با افراد و اعضای هیات‌نمایندگان و تشکل‌ها داشته باشد.

 دستاورد یک اتحاد استراتژیک

فرشید شکرخدایی، سخنگوی فراکسیون تشکل‌ها فعالیتی که در ائتلاف «اتاقی برای‌همه» صورت‌گرفت را مربوط به ۴ سال‌پیش می‌داند و در تشریح دلایل موفقیت این ائتلاف در انتخابات دور دهم به دو بازیگر عمده یعنی تشکل‌ها و اتاق‌های شهرستان‌ها اشاره می‌کند. شکرخدایی با مرور روند فعالیت در فراکسیون تشکل‌ها از تلاش صورت‌گرفته برای رسیدن به یکپارچگی در انتخابات می‌گوید.

به گفته او از آنجا‌که تشکل‌ها به‌طور مستقیم امکان معرفی نامزد در هیات‌رئیسه را ندارند، یک تعامل تنگاتنگی با اتاق تهران شکل‌گرفت و چون اکثر روسای تشکل‌ها در اتاق تهران عضو هستند، نهایتا با رای ائتلاف، پیشنهاد فراکسیون و نظر هیات‌نمایندگان اتاق تهران، سه نفر برای عضویت در هیات‌رئیسه اتاق ایران و لیست، معرفی شدند که سابقه فعالیت تشکلی داشتند و نماد فعالیت تشکل‌‌‌‌گرایی بودند و اتاق‌های شهرستان هم با ارزیابی شاخص‌‌‌‌ها و نظرسنجی، منتخبان خود را معرفی کردند. شکرخدایی معتقد است در این ائتلاف ما شاهد یک همگرایی بین فراکسیون تشکل‌ها و شورای روسای اتاق‌های استان‌ها که اتاق تهران هم در آن عضو دارد، بودیم و براساس اجماعی که شکل‌گرفت و نهایتا با نظر اتاق‌های شهرستان‌ها، تشکل‌ها و همه ذی‌نفعان، لیست نهایی شد. این عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه مسیری که طی شد به‌نوعی تمرین دموکراسی بود، بر نقش اتحاد استراتژیک شکل‌گرفته بین اتاق تهران، فراکسیون تشکل‌ها و شورای روسای اتاق‌ها در موفقیت ائتلاف پیروز این دوره از انتخابات اتاق ایران تاکید می‌کند.

 نقش سازماندهی، شبکه‎‌‌‌‌سازی و تشکل‌‌‌‌گرایی

سجاد غرقی، عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، نتایج انتخابات اتاق ایران را ادامه عملکرد هشت‌ساله و سنوات گذشته نمایندگان ارزیابی می‌کند و سازماندهی، شبکه‎‌‌‌‌سازی و به‌ویژه نقش فراکسیون تشکل‌ها را پررنگ و اثرگذار در نتیجه این انتخابات و پیروزی اکثریت اعضای ائتلاف

«اتاقی برای‌همه» می‌داند. غرقی ساماندهی شب انتخابات را چندان در نتیجه انتخابات موثر نمی‌داند و معتقد است رایی که در اتاق بازرگانی اخذ می‌شود، ماهیت خبرگی دارد، به این دلیل که افرادی که رای می‌دهند، صاحبان کسب‌وکار و منتخبان استان‌ها، اتاق‌ها و تشکل‌ها هستند و طبیعتا به یک ارزیابی یک‌شبه و شاید صرف انتخاباتی رای نخواهند داد و این نتیجه عملکرد سنوات گذشته است.

به اعتقاد او اینکه کاندیداها در شب انتخابات چه اقداماتی انجام می‌دهند و چه تبلیغاتی می‌کنند، شاید اثر بسیار کمی در نتیجه انتخابات دارد؛ به‌ویژه در مجموعه‌‌‌‌ای که به لحاظ حرفه‌‌‌‌ای مدت زمان زیادی است که افراد با یکدیگر کار می‌کنند و شناخت‌‌‌‌شان از یکدیگر قطعا شناخت شب انتخاباتی محسوب نمی‌شود. این عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی در تشریح دلایل موفقیت ائتلاف پیروز در انتخابات، به نقش‌آفرینی فراکسیون تشکل‌ها در کنار مجموعه‌‌‌‌هایی مثل شورای روسای اتاق استان‌ها و به‌ویژه اتاق بازرگانی تهران که به‌صورت منسجم وارد این رقابت و باعث شد نتیجه‎‌‌‌‌ها کاملا به سمت یک ائتلاف پیش برود، اشاره می‌کند و معتقد است ائتلاف پیروز، ائتلافی بود که ترکیبی از نمایندگان تهران، نمایندگان تشکل‌ها و نمایندگان شهرستان‌ها بود و به نسبت سایر ائتلاف‌‌‌‌ها جامعیت بیشتری را نمایندگی می‌کرد.

غرقی به ویژگی‌‌‌‌های رفتاری و شخصیتی کاندیداها نیز اشاره می‌کند و معتقد است رئیس اتاق باید مرز باریک و بسیار سخت تعامل با حاکمیت در کنار دفاع قانونی از حریم سازمان و نهاد نمایندگی بخش‌خصوصی یعنی اتاق را با جدیت مبتنی بر قانون ادامه دهد و این همان چیزی است که مطالبه عمده فعالان بخش‌خصوصی است؛ یعنی تعامل قانونمند و محکم با ذی‌نفعان بیرون از اتاق به‌ویژه حاکمیت. به گفته او این شکل از رفتار حرفه‌‌‌‌ای و رهبری سازمانی رئیس منتخب اتاق که بناست وکیل‌مدافع بخش‌خصوصی در‌برابر ذی‌نفعان بیرونی باشد، مورد اقبال فعالان بخش‌خصوصی اتاق است.

این عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی در پایان نقدی هم به نتیجه و برخی رفتارهای انتخاباتی مطرح کرد.  به اعتقاد او در برخی از سمت‌‌‌‌‎ها امکان انتخابات بهتری هم وجود داشت و نیازی به مبادله آرا به شکل رفتار سیاسی در اتاق وجود نداشت؛ چراکه عملکردها و چهره‌‌‌‌های شناخته‌شده و معتبر تشکلی و حرفه‌‌‌‌ای به‌صورت خود به خود، واجد اقبال هستند و بنابراین نیازی به رفتار سیاسی و مبادله آرا نیست. غرقی معتقد است افرادی که عملکرد شفاف‌‌‌‌تر و سابقه تشکلی، صنعتی و بازرگانی بهتری دارند، مطمئنا با اقبال بیشتری روبه‌رو خواهند شد و رعایت این اصل می‌تواند باعث شود انتخابات بهتری داشته باشیم.

 ۶ دلیل موفقیت حداکثری ائتلاف پیروز

سید‌مرتضی میری، عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی ۶ ‌دلیل «برنامه‌محوری»، «پشتوانه تشکلی»، «پرهیز از دامن‌زدن به دوقطبی‌‌‌‌های تهرانی- ‌شهرستانی»، «توجه به اصول شفافیت مسوولیت‌‌‌‌پذیری و پاسخگویی»، «رعایت اخلاق و پرهیز از تخریب رقبا» و «مردم‌‌‌‌داری» را از جمله دلایل پیروزی قاطع ائتلاف «اتاقی برای‌همه» عنوان می‌کند.

میری به برنامه‌‌‌‌محوری ائتلاف پیروز اشاره می‌کند و معتقد است آسیب‌‌‌‌شناسی دقیق از وضعیت اتاق بازرگانی و شرایط اقتصادی کشور سبب شد این گروه برنامه‌‌‌‌ای دقیق برای اصلاح امور داشته باشد؛ برنامه‌‌‌‌ای که به‌موقع در دسترس اعضای اتاق قرار گرفت و به مشکلات اغلب بخش‌ها در آن اشاره شده‌بود.

او دومین دلیل این پیروزی قاطع را پشتوانه تشکیلاتی می‌داند و می‌گوید فهرست اتاقی برای‌همه به‌واسطه حضور نفرات با پشتوانه تشکلی توانست پشتیبانی حداکثری تشکل‌ها را به‌دست آورد و به همین دلیل سبد رای خود را به شکل قابل‌توجهی گسترش داد.  

این عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی دلیل بعدی موفقیت ائتلاف پیروز را پرهیز از دامن‌زدن به دوقطبی‌‌‌‌های تهرانی- شهرستانی و اتاق‎‌‌‌‌های شهرستان-تشکل‌ها که در ادوار گذشت سبب واگرایی درونی هیات‌نمایندگان شده‌بود، می‌داند و تاکید دارد هیات‌رئیسه «اتاقی برای‌همه» جمع متوازنی است که هم نمایندگانی از اتاق‌های شهرستان و اتاق تهران در آن حضور دارند و هم فراکسیون تشکل‌ها پشتیبان آن است. او همچنین به توجه به اصول اساسی شفافیت، مسوولیت‌‌‌‌پذیری و پاسخگویی در پیشینه قاطبه اعضای هیات‌رئیسه اشاره می‌کند که سبب شد اعتماد حداکثری هیات‌نمایندگان را جلب کنند.  میری همچنین به رعایت اخلاق و پرهیز از تخریب رقبا در فضای انتخاباتی در شرایطی که حسین سلاح‌‌‌‌ورزی و تنی چند از نزدیکان به این فهرست آماج حملات و تهاجم افراد و جریانات بسیاری بودند، اشاره می‌کند.

این عضو هیات ‌نمایندگان نهایتا به مردمداری شخص حسین سلاح‌‌‌‌ورزی به‌عنوان کاندیدای ریاست در این تیم در طول دوره عضویت او در هیات‌رئیسه اتاق ایران به‌عنوان یکی از دلایل موفقیت اشاره می‌کند و در پایان می‌گویدجمع این موارد و رای قاطع هیات‌نمایندگان به فهرست«اتاقی‌برای همه»  نویدبخش آغاز دوره‎‌‌‌‌ای درخشان برای اتاق ایران است و اتاق بازرگانی در این دوره به دور از گرایشات سیاسی و دو قطبی‌‌‌‌های کاذب حامی منافع و مصالح ملی خواهد بود.

 ارتباط با بدنه جوان و مدرن اتاق‌ها

سیدآرش علوی، عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایران فاکتورهای متعددی را در موفقیت ائتلاف «اتاقی‌برای همه» موثر می‌داند و معتقد است مجموعه‌‌‌‌ای از دلایل و اتفاقات که برخی شاید به هشت سال‌قبل و برخی به روزهای قبل از انتخابات برمی‌گردد، در موفقیت ائتلاف پیروز، موثر واقع شد.  علوی یکی از عوامل موثر در پیروزی هر ائتلافی را سرلیست یا رهبر آن ائتلاف می‌داند و معتقد است اگر در مورد سرلیست یک ائتلاف وفاق صورت بگیرد، احتمال موفقیت آن ائتلاف بیشتر است و از آنجایی‌که عملکرد سرلیست ائتلاف پیروز مورد قبول بخش زیادی از اعضای هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی بود، منجر به پیروزی این ائتلاف شد. این عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی به بررسی کاندیدای این دوره و رقبای ائتلاف پیروز می‌پردازد و می‌گوید نبود رقیب قدر در موفقیت ائتلاف پیروز موثر بود. او به اهمیت کار تشکیلاتی و داشتن سعه‌صدر در شنیدن نظرات مخالفان اشاره می‌کند و معتقد است صرف مدیر موفق بخش‌خصوصی‌بودن برای موفقیت در انتخابات کافی نیست.  علوی همچنین با اشاره به پیچیدگی‌های کار انتخاباتی در این دوره در مورد دلایل عدم‌موفقیت دیگر کاندیداها به آسیب نظرات ناپخته‌‌‌‌ای اشاره می‌کند که از سوی تیم‌‌‌‌های رقیب به وزارت صمت برای تغییر آیین‌نامه منتقل شده‌بود. این نظرات به‌دنبال این بودند که معیار کارآفرین و قدرت به‌عنوان بازیگر اقتصادی را به تعداد کارگران و لیست بیمه، حجم فعالیت و… ارتباط دهند اما این موضوع موردتایید بدنه اتاق قرار نگرفت. او عدم‌ارتباط و ارتباط از بالا به پایین را آسیب‌‌‌‌زننده عنوان می‌کند و معتقد است سبک ارتباط کاندیدای پیروز با بدنه اتاق در این پیروزی نقش موثری داشت.

این عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی همچنین به اهمیت ارتباط با بخش جوان و مدرن اتاق در بخش تشکلی و اتاق‌های شهرستان‌ها، اشاره می‌کند و معتقد است این موضوع در کنار اهمیت مورد وثوق افراد جاافتاده و سابقه‌‌‌‌دار‌بودن را در اقبال به کاندیدای پیروز موثر می‌داند. جریان‌ها و حاشیه‌‌‌‌های روز انتخابات نیز از نظر این عضو هیات‌نمایندگان اتاق، در نتیجه شکل‌گرفته چندان بی‌‌‌‌‍‌‌‌‌تاثیر نبوده‌است.

به گفته علوی برخی موارد از جمله درخواست محترمانه نماینده وزیر برای عدم‌شرکت در انتخابات ناخواسته باعث افزایش رای این تیم شد.

او در پایان این‌طور عنوان می‌کند که باید اجازه داد انتخاب بخش‌خصوصی اجرایی شده و کار خود را شروع کند و اگر عملکرد مناسبی داشت، ۴‌ سال دیگر مجددا به این تیم رای داده شود یا در غیر‌این‌صورت کاندیدای دیگری انتخاب شود.

 قائل ‌بودن به عاملیت و پرهیز از محافظه‌‌‌‌کارى

مسعود بختیاری، عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی  ایران مهم‌ترین دلیل موفقیت ائتلاف پیروز را نقش محورى شخص آقاى سلاح‌‌‌‌ورزى می‌داند و معتقد است با توجه به اختلافات بین هیات‌رئیسه اتاق نهم که لطمه شدیدى به اتاق زد، هیات‌نمایندگان به همه تیم پیشنهادى آقاى سلاح ورزى رأى دادند.

بختیاری مهم‌ترین دلایل اقبال هیات‌نمایندگان اتاق دهم به‌سر لیست ائتلاف «اتاقی برای‌همه» را برخوردارى از آگاهى و دانش، نسبت به فضاى اقتصاد کلان کشور، آشنایى خوب با قوانین و مقررات مختلف مرتبط با محیط کسب‌وکار، اشراف و تسلط ایشان نسبت به مسائل اتاق شهرستان‌ها و اتاق ایران با توجه به سابقه حسین سلاح‌ورزی به‌عنوان ریاست اتاق شهرستان و نایب‌رئیسى اتاق ایران، ارتباط سازنده و مداوم با افراد تاثیرگذار در تشکل‌هاى ملى و جلب‌اعتماد تشکل‌ها، ارائه برنامه مدون جهت راهبرى اتاق دهم، برقرارى توازن نسبى بین اتاق‌هاى شهرستان، اتاق تهران و تشکل‌ها، از نظر تعداد در لیست تیم پیشنهادى و انتخاب افراد خوشنام و توانمند متناسب با ماموریت‌هاى درنظر گرفته‌شده می‌داند.

 هوشمندی نسبت به جلب آرای تشکل‌ها

عماد مردانی، عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی معتقد است موفقیت در انتخابات اتاق بازرگانی یک آگاهی زیرکانه برای همراه‌کردن آرای تشکل‌ها و افراد صاحب رای می‌‌‌‌خواهد.  او موفقیت ائتلاف پیروز انتخابات اتاق بازرگانی را هوشمندی نسبت به جلب آرای تشکل‎ها عنوان می‌کند و معتقد است دلیل دیگر پیروزی ائتلاف

«اتاقی برای‌همه» تعامل و توافق با اتاق تهران و حمایت این اتاق و سهم‌‌‌‌خواهی از ائتلاف پیروز است.

مردانی معتقد است پیروزی در این انتخابات لزوما ارتباطی با سوابق و کارکرد افراد در گذشته نداشت؛ چراکه بسیاری از افرادی که عملکرد قبلی خوبی داشتند، اما عملکرد انتخاباتی مناسبی نداشتند و در مقابل، کاندیداهایی هم بودند که با وجود اینکه عملکرد قبلی مناسبی نداشتند، کار گروهی و حضور در ائتلاف به‌نوعی آنها را نجات داد.

 پیروزی یک دیدگاه در انتخابات اتاق

محمد ایرانی‌‌‌‌قمی، دیگر عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایران معتقد است پیروز انتخابات اتاق یک دیدگاه بود و نه یک ائتلاف و دلایل موفقیت این دیدگاه را هم تسلط به قوانین و فضای اتاق، ارتباط مناسب با تشکل‌ها و جذب آرای تشکل‌ها دانست. ایرانی‌‌‌‌قمی با بیان اینکه ۴۰‌درصد آرا متعلق به تشکل‌هاست، جلب این آرا و ارتباط با آنها را تعیین‌‌‌‌کننده پیروزی در انتخابات عنوان کرد. این عضو هیات‌نمایندگان همچنین نقش ائتلاف اتاق تهران و آرای این اتاق را در نتیجه انتخابات تعیین‌‌‌‌کننده دانست.

او در پاسخ به این سوال که دلایل موفقیت ائتلاف پیروز اتاق چیست، معتقد است گروه پیروز در انتخابات اتاق ایران‌را نمی‌توان ائتلاف نامید. به باور او گروه پیروز برای تایید صلاحیت‎‌‌‌‌ها ائتلاف کردند و مسیر خاصی را طی نکرده بودند و به‌عبارتی این ائتلاف یک‌شبه شکل‌گرفته بود. ایرانی‌‌‌‌قمی معتقد است در این دوره به این دلیل که مراجع نظارتی با تاخیر نتیجه تایید‌‌‌‌صلاحیت‌‌‌‌ها را اعلام کردند، عملا تشکلی فرصت جمع‌‌‌‌بندی پیدا نکرد.

 انسجام و هماهنگی ائتلاف پیروز با اتاق تهران

خورشید گزدرازی، عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه یک قطب انتخابات اتاق ایران، اتاق تهران است، به تاثیر آرای بالای این اتاق در انتخابات به دلیل تعداد نزدیک به ۶۰ نماینده و۱۰۰تشکل زیرمجموعه و ثبات رای موجود اشاره می‌کند و دلیل رای غالب ائتلاف پیروز را اجماع با ائتلاف اتاق تهران می‌داند. او معتقد است هر ائتلافی که به‌نوعی با اتاق تهران لینک شود، به احتمال زیاد پیروز انتخابات خواهد شد.

گزدرازی در مجموع کار تشکلی، سابقه و صلاحیت شخصی افراد و اجماع با ائتلاف اتاق تهران را دلایل پیروزی ائتلاف «اتاقی‌برای همه» در انتخابات اتاق ایران می‌داند. به گفته او براساس اجماع شکل‌گرفته، سه عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران از اتاق تهران و ۴ نفر از اتاق شهرستان انتخاب شدند. او معتقد است این انسجام و هماهنگی بین اتاق‌های استانی هم می‌تواند شکل بگیرد.

این عضو هیات‌نمایندگان با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته اتفاقی که افتاد این بود که خیلی از اتاق‌ها برای اینکه بتوانند بازوی خوبی در مطالبه‌گری و کسب‌وکار داشته باشند، اقدام به تشکیل تشکل‌های زیرمجموعه اتاق کرده‌‌‌‌اند، به اهمیت صنف در مطالبه‌گری در عرصه تخصصی و نقش تشکل‌ها در انتخابات تاکید می‌کند.

او به‌ جایگاه اتاق بازرگانی و نقشی که می‌تواند در ارتباط با سه قوه، وزارتخانه‌ها، دولت و دستگاه‌های اجرایی ایفا کند، اشاره می‌کند و معتقد است اتاق باید بتواند در حوزه‌های مختلف اظهارنظر و مطالبات بخش‌خصوصی را پیگیری کند و نسبت به اقداماتی که دولت انجام می‌دهد و به‌نوعی مانعی در فضای کسب‌وکار است، وارد عمل شود.

به اعتقاد او از این‌رو لازم است، افرادی برای حضور در هیات‌نمایندگان انتخاب شوند که دانش خوب و توانایی پیگیری مطالبات را داشته باشند و رئیس اتاق نیز باید مدیر اجرایی و اداری و دارای ارتباطات مناسب و دانش علمی باشد. گزدرازی در پایان تاکید می‌کند؛ در کل ما نمایندگان در حال‌حاضر هدف و مطالبه‌های‌‌‌‌ مشترک داریم و ضروری است هیات‌رئیسه جدید با کار کارشناسی به رفع دغدغه‌‌‌‌های فعالان اقتصادی در حوزه‌های کسب‌وکار و در جهت رفع تحریم‌های داخلی و اصلاح رویه‌‌‌‌ها و دستورالعمل‌هایی که منجر به کاهش رتبه ایران در فضای کسب‌وکار می‌شود، کمک کنند.

 تشکل‌هایی که صرفا کارآیی انتخاباتی دارند

فرشته امینی، دیگر عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایران اما معتقد است ائتلاف پیروز ویژگی متمایزی نداشت و افراد دیگری در انتخابات اتاق بازرگانی ایران، برای نشستن بر این مسند شایسته‌‌‌‌تر هستند.

به اعتقاد او هیات‌نمایندگان دور دهم از نظر بررسی تک‌تک منتخبان به‌صورت مستقل، امتیاز پایین‌تری نسبت به منتخبان دور نهم چه از منظر برند شخصی، اندازه و وسعت کسب‌وکار و شایستگی‎‌‌‌‌های فردی دارد. امینی معتقد است این ائتلاف، بنابراین برای پیروزی مسیری طراحی کرده و پیموده است و این مسیر از طراحی آیین‌نامه‌‌‌‌های جدید اتاق در سال‌گذشته آغاز و با حذف برخی چهره‌های نامدار از انتخابات و دخالت در نتیجه انتخابات برخی استان‌ها با همراهی کامل انجمن نظارت بر انتخابات ادامه پیدا کرد و در نهایت همراهی تمام و کمال تشکل‌هایی که صرفا کارآیی انتخاباتی دارند، مسیر را کامل کرد.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد چاپ 31/03/1402

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید