پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هانرم‌افزار، محبوب‌ترین فعالیت استارتاپی در اسپانیا و پرتغال

نرم‌افزار، محبوب‌ترین فعالیت استارتاپی در اسپانیا و پرتغال

مادرید و لیسبون؛ زیر سایه نام بزرگان اروپا/ نرم‌افزار، محبوب‌ترین فعالیت استارتاپی در اسپانیا و پرتغال

شواهد موجود حاکی از رشد چشمگیر دو کشور اسپانیا و پرتغال در حوزه نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی، به ویژه طی سالیان اخیر است. با این حال، بسیاری از افراد تحت تاثیر نام قدرت‌های بزرگی مانند بریتانیا، آلمان و فرانسه، کمتر به این دو زیست‌بوم استارتاپی بسیار کارآمد در اروپا توجه می‌کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصاد آنلاین، در جایگاه ممتاز قاره اروپا در عرصه نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی جهان تردیدی نیست. با این حال، بسیاری از افراد در زمان گفتگو در مورد کشورهای پیشگام اروپایی در این عرصه، تنها به مواردی مانند بریتانیا، آلمان و فرانسه اشاره می‌کنند. این در حالی است که با دقت در روند فعالیت‌های دانش‌بنیان در این قاره می‌توان رد پای شرکت‌های استارتاپی موفق را در اقصی نقاط آن مشاهده کرد.

اسپانیا و پرتغال از جمله کشورهای بسیار موفق در اقتصاد دانش‌بنیان هستند که در بسیاری از موارد، در سایه نام بزرگان این قاره مورد کم‌توجهی مخاطبان قرار می‌گیرند. دو کشوری که با اتکا به مولفه‌هایی مانند نیروی کار ماهر و متخصص، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های کارآمد، زیرساخت‌های اقتصادی مناسب و همچنین انواع حمایت‌های دولتی توانسته‌اند استارتاپ‌های بسیار موفق و تاثیرگذاری را به جهان معرفی کنند.

در همین رابطه می‌توان به استارتاپ Cabify اسپانیا که توانست با جذب 477 میلیون دلار سرمایه از موسسات بزرگی مانند Rakuten Capital در زمره یونیکورن‌های جهان قرار گیرد، اشاره نمود. از دیگر یونیکورن‌های موجود در این دو کشور می‌توان از Glovo (این شرکت در سال 2015 و در بارسلونا پایه‌گذاری شد) و OutSystems (این شرکت در شهر لیسبون تاسیس و در سال 2018 تبدیل به یونیکورن شد) نام برد. در همین زمینه، در ادامه به بیان خلاصه‌ای از گزارش موسسه StartupBlink در مورد جایگاه زیست‌بوم استارتاپی دو کشور اسپانیا و پرتغال در جهان خواهیم پرداخت.

اسپانیا

اسپانیا در آخرین رتبه‌بندی موسسه StartupBlink در جایگاه نهم برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار گرفته است. در همین رابطه، شهرهای بارسلونا، مادرید و والنسیا با کسب رتبه‌های 27، 35 و 156 برترین شهرهای استارتاپی جهان، مهمترین مراکز نوآوری و کارآفرینی اسپانیا محسوب می‌شوند. محبوب‌ترین فعالیت‌های استارتاپی در این کشور به ترتیب عبارتند از: نرم‌افزار، سرگرمی و فین‌تک. از جمله پرطرفدارترین استارتاپ‌های این کشور می‌توان به Uptodown، Freepik و SocialRadios اشاره نمود.

پرتغال

پرتغال در سال 2020 موفق به کسب رتبه 31 در میان زیست‌بوم‌های استارتاپی برتر جهان شد. در بین شهرهای پرتغال نیز لیسبون، پورتو و براگا با کسب رتبه‌های 85، 141 و 277 در جهان، برترین شهرهای استارتاپی این کشور محسوب می‌شوند. در همین رابطه، حوزه‌های نرم‌افزار، سرگرمی و تجارت الکترونیک در زمره پرطرفدارترین فعالیت‌های استارتاپی پرتغال قرار دارند. محبوب‌ترین شرکت‌های فعال در این کشور عبارتند از: FarFetch، Uniplaces و Zaask.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید