پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبراقتصادینرخ دلار در شرایط بحرانی افزایش می‌یابد؟

نرخ دلار در شرایط بحرانی افزایش می‌یابد؟

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از  TOKYO (رویترز)، دلار بیش‌ترین افزایش سهام خود را در سه‌شنبه گذشته داشت که باعث بهبود روحیه سرمایه‌گذاران پس از اتفاقات اخیر، طوفان ایرما در آمریکا و نگرانی‌ها درباره جنگ کره شمالی شد. شاخص نرخ دلار ، که در مقابل شش حریف عمده خود پیشی گرفته است، روز جمعه روی ۹۱/۸۴۷ (DXY) ثابت مانده بود. این افزایش پس از یک دوره یک و نیم الی دو ساله بود که شاخص دلار روی مقدار ۹۱/۰۱۱ مانده بود.

شاخص یورو در عرض یک شب ۰/۷ درصد کاهش داشت و کمی تغییر کرد. نرخ ارز به ۱/۲۰۹۲ دلار در روز جمعه رسید که در واقع، بالاترین میزان خود از ژانویه ۲۰۱۵ تا الان محسوب می‌شود. خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا هم دلار را تقویت کرد. شاخص ۱۰ ساله دلار آمریکا (US10YT=RR) پس از این که در روز دوشنبه به ۲/۱۲۵ نزدیک شد و جمعه به ۲/۰۶۱ رسیده بود، به ۲/۱۳۵ درصد افزایش یافت.

ماساشی موراتا، استراتژیست ارز در Brown Brothers Harriman توکیو گفت که برخی مردم می‌گویند سقوط و افزایش نرخ دلار عجیب نیست؛ زیرا سوددهی اقتصاد آمریکا بسیار پایین آمده است. او گفت: اما بازار ما همچنان نسبت به اخبار حساس است و این اخبار ممکن است از کره شمالی یا اخبار مربوط به اقتصاد خراب آمریکا باشد. به همین دلیل است که دلار همچنان در تلاش برای یافتن راه خود است.

نرخ دلار پس از این که در روز دوشنبه ۱/۴ درصد افزایش داشت که بزرگ‌ترین افزایش یک روزه دلار از اواسط ژانویه تا امروز بوده است، روی ۱۰۹/۳۹ ین (ین ژاپن) ثابت بود. روز جمعه پس از این که طوفان ایرما فلوریدا را تهدید کرد و در پی آن، اعلام آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ۹ سپتامبر، دلار به پایین‌ترین سطح خود در ده ماه اخیر، یعنی ۱۰۷/۳۲۰ ین رسید. ین معمولا به علت ارزش خالصش در بازارهای جهانی، در مواجه با خطرات سیاسی و اقتصادی سود می‌کند.

اما سالگرد پیونگ یانگ بدون تست‌های موشکی گذشت و خطر طوفان ایرما هم کاهش یافت و تا آخر هفته به طوفان گرمسیری تبدیل خواهد شد. شین کادوتا، استراتژیست ارشد بارکلیز Barclays در توکیو گفت:روند ترس از طوفان ایرما و کره شمالی دلیل اصلی رشد نرخ دلار بود. احتمالا بازار به اصول اولیه‌اش بازگردد؛ اگر چه در هفته پیش رو رویدادهای مهمی نیستند که به این روند جهت بدهند.

متحدان اصلی آمریکا در آسیا روز سه‌شنبه رای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه کره شمالی را حمایت کردند. در حال حاضر صادرات منسوجات سودآور ممنوع بوده و پس از ششمین آزمایش هسته‌ای، منابع سوختی که به کره شمالی صادر می‌شود، بسیار محدود می‌شود.

فرانک سوئیس که همانند ین ژاپن اغلب در شرابط بحرانی به کمک باقی ارزها می‌آید، روی نرخ ۰/۹۵۶۰ دلار ثابت بود. نرخ فرانک روز جمعه به بیش‌ترین سطح خود در دو سال اخیر، یعنی ۰/۹۴۲۱ دلار رسید. قیمت پوند پس از کاهش ۰/۲۵درصدی در روز دوشنبه، ۰/۱ درصد افزایش یافت و به ۱/۳۱۷۵ دلار رسید.

نرخ پوند در برابر یورو بهتر عمل کرد؛ در طول یک ماه ۹۰/۸۳ استرلینگ افزایش پیدا کرد. این اتفاق با کمک گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این که بانک مرکزی انگلیس در جلسه سیاست‌گذاری روز پنج‌شنبه حفظ نرخ ارز برایش در اولویت قرار دارد، همراه بود.

روز جمعه دلار استرالیا ۰/۲ درصد کاهش یافت و به ۰/۸۰۱۵ دلار رسید. در دو سال گذشته، بالاترین نرخ دلار استرالیا ۰/۸۱۲۵ بوده است. یوآن چین از بالاترین نرخ ۲۱ ماهه خود در روز جمعه عبور کرد و به ۶/۵۴۳۲ رسید. این اتفاق پس از لغو اقدامات بانک مرکزی چین در حمایت از یوآن رخ داد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید