پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هامواظب «مروارید بدن» باشید!

مواظب «مروارید بدن» باشید!

چشم نمایه

فوق تخصص قرنیه گفت: آب مروارید می تواند با بالارفتن سن و عواملی مثل ضربه به سر و صورت، مصرف داروهای کورتونی و بیماری‌های سیستمی تشدید شود.

به گزارش رتبه آنلاین از فارس، محمد جعفر قائم پناه، فوق تخصص قرنیه، درباره «بیماری آب مروارید»، گفت: لنزی طبیعی در پشت عنبیه چشم ما وجود دارد که با شکست نور می‌توانیم اشیاء را در دور و نزدیک ببینیم.

وی افزود: این بافت پروتئینی شفاف به مرور زمان و به دلایل مختلف کدر می‌شود. هرگونه کدورت داخل لنز را کاتاراکت یا آب مروارید می‌گویند و دلیل نامگذاری آن به دلیل این است که وقتی کدورت خیلی طول بکشد، وسط مردمک که سیاهرنگ است شبیه مروارید می‌شود؛ به همین دلیل به این بیماری آب مروارید می‌گویند.

این فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه بروز آب مروارید دو علت دارد،افزود:شایعترین نوع آن مربوط به سن است؛ معمولا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال درجاتی از آب مروارید را دارند و با بالا رفتن سن درصد آن بیشتر می‌شود.

قائم پناه خاطرنشان کرد:نوع دوم آب مروارید می‌تواند ناشی از ضربه به سر و صورت ایجاد شود  یا ناشی از مصرف داروهای کورتونی باشد. همچنین آب مروارید می‌تواند به دلیل بیماری‌های سیستمی ایجاد شود و در برخی موارد نیز می‌تواند مادرزادی باشد.

وی اضافه کرد: این بیماری در افرادی که دیابت دارند و در معرض آفتاب شدید و مواد شیمیایی خاص هستند، شدیدتر است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید