جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیمقصر رشد تورم بورس است؟

مقصر رشد تورم بورس است؟

تأثیرپذیری نقدینگی از بازار دارایی ها نمی تواند صحیح باشد. اگر این فرضیه درست باشد پس زمانی که تقاضای سفته بازی در بازار مسکن افزایش می یابد باید نقدینگی افزایش یابد. یا اگر سایر بازارهای دارایی افزایش پیدا کند باید نقدینگی هم افزایش یابد، در حالی که چنین برداشتی درست نیست.

رضا عیوضلو، مدیرعامل رتبه بندی پایا و کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان داشت: نکته ای که در بازارهای دارایی دیده می شود این است که قیمت گذاری نسبی وجود دارد. به این معنی که وقتی یک طبقه دارایی با رشد قیمت همراه می شود، بقیه طبقات دارایی هم می توانند با حرکت قیمتی روبرو شوند. مانند بازار سهام، مسکن، ارز و بازارهای دارایی جایگزین. این بازارها از یک قیمت گذاری نسبی پیروی می کنند و ممکن است به ترتیب بازدهی داشته باشند ولی این مسئله که روند بازدهی یک بازار را به تورم کالاهای مصرفی ربط دهیم، استدلالی غیرمنطقی است.

عیوضلو در ادامه گفت: در خصوص رشد بازار سرمایه در سال ۹۹ باید عوامل تأثیرگذار بر آن را بررسی کرد که یکی از مهم ترین آن ها نرخ سود بود. شاخص بورس در سه ماه ابتدایی سال ۹۹ رشد خوبی را پشت سر گذاشت و در واقع رشد قیمت سهام و ارزش معاملات اتفاق افتاد و همزمان نرخ بازده تا سررسید اوراق به ۱۵ درصد یا حتی کمتر از این عدد رسید. به این معنی که از نزدیک به نرخ ۲۰ درصد در پایان سال ۹۸، با روند نزولی رو به رو شده و به ۱۵ درصد در اردیبهشت کاهش یافت. این تغییر خود یکی از عوامل اثرگذار بر رشد بازار بود.

 

    وی در این خصوص ادامه داد: متولی نرخ سود بانکی قاعدتا بانک مرکزی است. یعنی این که می توانیم بگوییم که سیاست هایی که بانک مرکزی دنبال کرده است منجر به کاهش نرخ بهره و نرخ بازده تا سررسید اوراق شده است و این خود، عامل محرکی برای بازار سهام بوده است. در نظریات اقتصادی کاهش نرخ سود از عوامل موثر بر حجم نقدینگی است.

    عیوضلو گفت: یکی از مهم ترین دلایلی که تورم در سال ۹۹ افزایشی بود بحث تورم مواد خوراکی بود. به خصوص مواد خوراکی که سابق بر این از دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را اخذ می کردند و بر اساس محدودیت های ارزی موجود در سال ۹۹ ، ارز ترجیحی به آنها پرداخت نشد.

    مدیرعامل رتبه بندی پایا بیان داشت: به این ترتیب مقصر رشد تورم، شاخص یا بازار سرمایه نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر می توان گفت بازار دارایی ها به کمک بانک ها و صندوق بازنشستگی آمده است و ترازنامه های آنها را افزایشی کرده و موجب رشد ارزش دارایی های آنها شده است. به این ترتیب، بانک ها و صندوق های بازنشستگی با کمک بازار دارایی از بحران سال های ۹۵-۹۶ که ترازنامه های آنها زیان های انباشته بالایی داشت خارج می شوند.

    منبع: سنا

     

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید