جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهtelegramمقایسه اتومبیل های بنزینی و برقی

مقایسه اتومبیل های بنزینی و برقی

به گزراش رتبه آنلاین، در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، قصد داریم به مقایسه جنبه های مختلف اتومبیل های بنزینی(دارای موتور احتراق داخلی) و اتومبیل های برقی(دارای موتور الکتریکی) بپردازیم.بنابراین اگر این عنوان از موضوعاتی است که شما هم در این سالها نسبت به آن کنجکاو شده اید، تا پایان این خبر مارا دنبال کنید.

خب اولین تفاوتی که بین این دو نوع خودرو و جود دارد و احتمالا همه مخاطبان هم از آن آگاه هستند، منابع انرژی متفاوت آنها می باشد. انرژی اتومبیل های بنزیینی از سوزاندن بنزین و رساندن ان به چرخ ها و انرژی اوتومبیل های برقی از قوه باتری های آنها ایجاد میشود.

اما سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود، میزان بازده هرکدام از این اتومبیل ها چقدر است؟

بازده به زبان ساده بیان می کند که هرکدام این انومبیل ها به طور معمول چه قدر از انرژی دریافتی خود را به نیروی حرکتی تبدیل می کنند؟

برای پاسخ به این سوال، از اتومبیل های بنزینی شروع می کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این اتومبیل ها، عملا اکثر انرژی خودرا به هدر میدهند و راندمان این موتورها حدودا 40 درصد می باشد.

خیلی کم است. زیرا این راندمان به معنای هدر دادن نزدیک به 60 درصد انرژی سوخت می باشد.

نکته بعدی، گازهای آلاینده تولیدی از این نوع موتورها می باشد. برخی از گازهای گلخانه ای، از ثمرات کار با موتورهای احتراق داخلی می باشد. این درحالی است که اتومبیل های برقی، آلاینده خاصی ندارند و به آنها ماشین های سازگار با محیط زیست می گویند.

اما اگر بخواهیم از یکی از مزیت های موتور های احتراق داخلی پرده برداری کنیم، انرژی بالای آنها نسبت به موتور های الکتریکی می باشد. دلیل آن به خاطر چگالی بالای انرژی در بنزین است. بنابراین قدرت موتورهای بنزینی از موتور های الکتریکی بیشتر است.

از دیگر تفاوت های این دو نوع موتور, زمان شارژ مجدد سوخت و باتری آنهاست. جالب است بدانید که در اتوموبیل های برقی، شما بعد از آنکه حدودا 160 کیلومتر راندید، باید برای شارژ مجدد باتری هایتان توقف کنید. اما بنظرتان چه مدتی طول می کشد تا باتری های شما برای 160 کیلومتر بعدی شارژ شوند؟ تقریبا 7 ساعت این فرایند زمان میبرد!

با یک حساب سر انگشتی، شما برای سفر از شهری مانند تهران تا مشهد، فقط 35 ساعت در راه برای شارژ باتری هایتان زمان صرف خواهید کرد!

از دیگر نکاتی که در مورد خودرو های برقی باید به آن توجه کرد، عدم وجود شارژر باتری در تمام طول مسیر می باشد. چیزی که در مورد ماشین های بنزینی صادق نیست و شما در اکثر اوقات، به محض آنکه بنزین موجود در باک خودرویتان به انتهای خودش نزدیک شود، میتوانید به سرعت یک پمپ بنزین پیدا کنید و سوخت ماشین خودرا افزایش دهید.

باتوجه به تکنولوژی جدید خودروهای برقی، به تبع قیمت آنها نسبت به خودرو های بنزینی، بیشتر است و این موضوعی دیگر از تفاوت های بین این دو اتوموبیل می باشد.

درآخر بد نیست توجه شما را به سوالی مهم جلب کنم؛

سالیان سال است برای تولید برق در سراسر دنیا، از زغال سنگ به عنوان ماده اولیه استفاده می شود. بنابراین پشت پرده عمده برق تولیدی، منجر به سوزاندن زغال سنگ و درنتیجه آلودگی محیط زیست می شود. با این حساب و به نظر شما، خودرو های برقی آلایندگی پنهان دارند؟

این آلایندگی، نسبت به آلایندگی خودرو های بنزینی چه مقدار است؟

در مقاله بعدی قصد داریم به ویژگی های خودرو های هیبریدی و مقایسه آنها با خودرو های برقی و بنزینی بپردازیم. با ما همراه باشید…

نویسنده : محمدجواد غلامی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید