به گزارش رتبه آنلاین به نقل از گاردین، این پنج‌شهر شامل هنگ‌کنگ، توکیو، کپنهاگ، استکهلم و هلسینکی است که شهروندان نیز در سلامت آنها نقش داشته‌اند. شاخص‌های یک شهر سالم در هنگ‌کنگ بسیار بالاست. هنگ‌کنگ یکی از ثروتمندترین شهرها است و میزان امید به زندگی در آن به ۵/ ۸۲ سال می‌رسد. مرگ‌ومیر نوزادان در هنگ‌گنگ نرخ بسیار اندکی دارد. همچنین رویکرد درمانی بسیاری ازپزشکان این کشور بر پایه طب سنتی و تای‌چی است.

توکیو نیز یکی از بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل در دنیا را دارد و کمترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به این شهر است. میزان فضاهای سبز موجود در این شهر بسیار بالا است. میانگین  زمان رفت‌وآمد در توکیو یک ساعت طول می‌کشد و امید به زندگی در این شهر در مقایسه با سایر کشورهای جهان، در بالاترین حد ممکن است؛ یعنی ۹/ ۸۵ سال برای زنان و ۴/ ۷۹ سال برای مردان. اسکاندیناوی پایتخت بهداشت و سلامت اروپا باقی مانده و شهر کپنهاگ نیز به تبع آن در چنین وضعیت مطلوبی به سر می‌برد.

یکی از دلایل این موفقیت، نرخ پایین جمعیت است؛ جمعیتی که بیشترین رفت‌وآمدشان از طریق پیاده روی و استفاده از دوچرخه انجام می‌شود. بر اساس مطالعات محققان بریتانیایی، فعالیت عابرپیاده در کپنهاگ، ۸۰ درصد از کل ترافیک را در مرکز این شهر تشکیل می‌دهد. استفاده از خودرو برای رفت‌وآمد در کپنهاگ از ۴۲ درصد در سال ۱۹۹۶ به ۲۶ درصد در سال ۲۰۰۴ کاهش یافت. ۳۶ درصد از تمام سفرهای درون‌شهری در کپنهاگ از طریق دوچرخه انجام می‌شود. استکهلم شهری است که بیش از ۱۰۰ موزه دارد و یک محیط عالی برای قدردانی از فرهنگ و هنر و میراث ملی و بین‌المللی است.

ساکنان این شهر پیاده‌روی را بر سرویس‌های حمل‌ونقل شهری ترجیح می‌دهند، حتی اگر شرایط جوی بارانی یا برفی باشد. دوچرخه‌سواری در تابستان، فرهنگ مردم استکهلم است. استکهلم بیشترین فضای سبز را دارد و کیفیت هوا همیشه در این شهر در شرایط استاندارد قرار دارد. هلسینکی نیز به دلیل طراحی شهری و سبک معماری‌ در دنیا مطرح است و شهری بسیار کم‌جمعیت به شمار می‌رود. تعداد کم خودروها، آلودگی بسیار کم و سبک زندگی سالم از قبیل فرهنگ پیاد‌ه‌روی، این شهر را به یکی از سالم‌ترین شهرهای دنیا تبدیل کرده است.