پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیمعافیت برخی کشورها از تحریم‌های نفتی ایران بررسی می‌شود

معافیت برخی کشورها از تحریم‌های نفتی ایران بررسی می‌شود

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد معافیت از تحریم‌های نفتی ایران برای برخی از کشورهایی که واردات نفت آنها از ایران به میزان قابل‌توجهی کاهش داشته را بررسی می‌کند.

به گزارش رتبه آنلاین از اتاق ایران، تحریم‌های آمریکا علیه واردات نفت ایران کشورهای واردکننده بزرگ مانند چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن را ناچار کرده خریدشان را کاهش دهند و به دنبال دریافت معافیت باشند یا با خطر قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا روبرو شوند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: آمریکا سرگرم بررسی درخواست‌های معافیت برای برخی از کشورهاست. وی گفت: هدف ما همچنان به صفر رساندن واردات نفت از ایران به‌سرعت ممکن است. ما آماده‌ایم با کشورهایی که وارداتشان را برمبنای موردی کاهش داده‌اند همکاری کنیم.

بازار در هفته‌های اخیر فرض را بر این گرفته است که آمریکا پس از رایزنی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با مقامات هندی در سپتامبر، به هند معافیت خواهد داد اما دولت ترامپ حاضر نشده است واژه معافیت را بکار ببرد.

طبق آمار پلاتس، صادرات نفت و میعانات ایران در از ابتدای اکتبر تاکنون به ۱.۷ میلیون بشکه در روز بالغ شده است.

اما شرکت کپلر در گزارشی اعلام کرده است برآوردها درباره میزان صادرات نفت ایران در نیمه اول اکتبر از یک‌میلیون بشکه در روز تا ۲.۲ میلیون بشکه در روز متغیر است که اختلاف قابل‌توجهی است. کپلر میزان صادرات نفت ایران در ۲۴ روز نخست اکتبر را ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

بنا بر آمار رفینیتیو آیکان، ایران در سه هفته اول اکتبر ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده که بالاتر از ۱.۳۳ میلیون بشکه در روز در دو هفته اول ماه میلادی جاری بوده است.

بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران عامل افزایش قیمت‌های نفت در اواخر اوت و سپتامبر بوده است. قیمت‌ها از آن زمان کاهش پیدا کرده اما انتظار می‌رود همچنان از تحریم‌ها متأثر شوند.

وزارت خارجه آمریکا ۱۷ اکتبر مدعی شد که آمریکا مطمئن است که بازار نفت به حد کافی عرضه خواهد داشت تا در زمان اجرای تحریم‌ها علیه ایران، از افزایش قیمت‌ها اجتناب کند.

برایان هوک، مسئول ویژه ایران اظهار کرده آمریکا به هماهنگی بسیار نزدیک با تولیدکنندگان نفت ادامه می‌دهد و این کشور سهم خود برای حفظ عرضه از طریق افزایش صادرات را ایفا می‌کند. وی به تولید نفت آمریکا اشاره کرد که در اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز رشد کرد و انتظار می‌رود تا یک سال آینده حداکثر یک‌میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید