پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریمشکل بی‌آبی و وعده نامسئولانه!

مشکل بی‌آبی و وعده نامسئولانه!

 خرمشهر جمعه  متفاوتی را با سه تجمع تجربه کرد. شهروندان مناطق مختلف در سه نوبت با تشکیل تجمعات اعتراضی نسبت به وضعیت آب شرب خرمشهر، اعتراض کردند  چرا که مشکل بی ابی دارند.

تجمع اول ساعت ۱۱صبح روبه روی مسجد جامع خرمشهر بود عده ی کثیری از مردم را با وجود گرمای طاقت فرسا به زیر آفتاب کشانده بود. دست نوشته ها و شعارهای اعتراض آمیز باعث شد فرماندار شخصا به میان معترضان آمده و علی رغم شعارهای علیه او ، ضمن ارائه توضیحات ، مردم را به آرامش دعوت کند.

تجمع دوم دقایقی بعد در محل برپایی نماز جمعه و در حضور امام جمعه خرمشهر صورت گرفت. معترضین ضمن اصرار بر مواضع خود خواستار کنار رفتن مسولین این بحران شدند و بهبود وضعیت آب را مهمترین خواسته ی خود خواندند

سومین، آخرین و بزرگترین تجمع اما عصر جمعه ساعت ۷ در میدان مطهری (مرکز شهر) صورت گرفت. حضور نیروی انتظامی بصورت جدی جهت کنترل جمعیت و جلوگیری از بروز خشونت ضمن خویشتنداری و رفتار متعادل قابل توجه بود. عبور و مرور وسایل نقلیه مختل گشت و تا پایان شب ادامه داشت. منتقدین به این وضعیت دبه های خالی آب و دستنوشته های زیادی به همراه داشتند و خواستار رفع فوری بحران بودند.

تا این لحظه تجمع مردم کاملا مسالمت آمیز، مدنی و بدون خسارت جانی و مالی گزارش شده است. مردم، ضمن بیان انتقاد و اعتراض خود نسبت به عملکرد مسوولین از موج سواری سیاسی و جهت گیری های مغرضانه بدور بودند. این تجمعات بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت.

 

عدادی از آبادانی ها با ماموران انتظامی درگیر شدند

اما این تمام ماجرا نیست و تعدادی از شهروندان آبادانی شامگاه یکشنبه به دلیل پایین بودن کیفیت آب شرب این شهر در منطقه سلیچ غربی آبادان با ماموران انتظامی حاضر در محل درگیر شدند.

این تجمع از ساعت ۲۲ یکشنبه شب آغاز شد و معترضان با سر دادن شعارهای انتقادی اقدام به بر هم زدن نظم عمومی کردند.

در این تجمع پلیس و نیرو های امنیتی اقدام به متفرق کردن تجمع کنندگان کردند .

به گزارش ایرنا، این افراد یک خودرو پارک شده در خیابان را که گفته می شود مربوط به پلیس است را آتش زدند که توسط ماموران آتش نشانی خاموش شد. راه های منتهی به منطقه سلیچ غربی توسط نیروهای انتظامی بسته شده و پلیس اوضاع را در تحت کنترل دارد.

شهرستانهای آبادان و خرمشهر طی چند روز گذشته به دلیل پایین آمدن کیفیت آب شاهد اعتراضات مسالمت آمیز مردم این شهرها بود.

کیفیت آب شهرستانهای خرمشهر و آبادان با افتتاح طرح نخست انتقال آب غدیر امروز یکشنبه به سه هزار میکروموس بر متر مکعب رسید و از ۱۵ تیر ماه با افتتاح طرح دوم این میزان به ۲ هزار میکروموس بر متر مکعب خواهد رسید.

۱۵ تیرماه مشکل حل می شود

وزیر نیرو در خصوص اقدامات این وزارتخانه در زمینه تامین آب شرب در استان خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر تصریح کرد: اولا باید بگویم که تمام استان خوزستان و کرمانشاه با این معضل روبرو نیستند؛ چرا که از شهرها و روستاهای بسیاری تشکیل می‌شوند و همه آنان مشکل آب شرب ندارند.

اردکانیان ادامه داد: استان خوزستان تحت تاثیر کم بارشی بوده که خوشبختانه در حال حاضر کیفیت آب شهرهایی که با این مشکل مواجه بودند بهتر شده است. طرح آبرسانی غدیر را هم دنبال می‌کنیم که طی آن بتوانیم آبی با کیفیت بهتر به این شهرها برسانیم که تا ۱۵ تیرماه نیز این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید و مشکل آب خرمشهر و آبادان حل خواهد شد و شهروندان این خطه، آب با کیفیت خواهند نوشید.

وی با بیان اینکه موضوع کم بارشی و کمبود آب، کسانی را در خارج از کشور به هوس انداخته که التهاباتی را در کشور سازمان دهند، گفت: یکی از آنها شکل دادن به بحث فروش آب و صادرات آن به کشورهای اطراف ایران است، در حالیکه هیچ قصدی برای انتقال و فروش حتی قطره ای از آب‌های سرزمین به هیچ کشوری وجود ندارد و چنین کاری انجام نمی‌شود.

شاخص آب شرب در آبادان بهبود یافت

امروز نیز رئیس امور آب و فاضلاب آبادان گفت: شاخص شوری آب شهر از ۱۲ هزار میکروموس در چند روز گذشته ، به هفت هزار میکروموس رسید.

علیرضا خلیلی نیا اظهار کرد: در چند روز گذشته به دلیل شکستگی لوله طرح غدیر، سختی و شوری آب در آبادان به ۱۲هزار میکروموس رسیده بود که بعد از تعمیر به هفت هزار میکروموس رسید.

خلیلی نیا اظهار داشت:برای رفاه حال شهروندان آبادانی، آب های بسته بندی شده به صورت رایگان توزیع می شود.

رئیس امور آب و فاضلاب آبادان گفت:همچنین ۱۰ تانکر نیز وظیفه آبرسانی به مناطق محروم شهر و روستاهای اطراف را نیز برعهده دارند.

حال و روز آبادان و خرمشهر در روزهای بی‌آبی/تصاویر

این روزها مردم آبادان و خرمشهر با مشکل بی‌آبی مواجه هستند و آب مورد نیاز خود برای شرب و پخت و پز و نیازهای روزمره شان را باید از طریق تانکرهای توزیع آب تامین کنند. مسئولین قول داده اند که مشکل آب در این شهرها تا ۱۵ تیر حل شود.

عکس‌ها: باشگاه خبرنگاران جوان

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید