شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزمزایای مهم تجارت با کشورهای همسایه

مزایای مهم تجارت با کشورهای همسایه

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: کاهش هزینه حمل‌ونقل و تسهیل در مبادلات مالی خارج از سوییفت از مزیت‌های تجارت با کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از ایرنا، از آغاز دولت سیزدهم تاکنون، رییس جمهوری بارها بر توسعه تجارت با کشورهای همسایه تاکید کرده و خواستار ایجاد دیپلماسی اقتصادی مناسب برای افزایش مبادلات با ۱۵ کشور هم مرز با ایران شده است.

وی افزوده است: «توسعه تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده و ساز و کار مناسب، پیگیری و اجرای این سیاست در وزارت امور خارجه طراحی و عملیاتی شده است.»

همچنین «رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن تجارت به عنوان دستگاه متولی تجارت خارجی نیز با برآورد توسعه صادراتی ۳۵ میلیارد دلاری و افزایش تجارت ۷۰ میلیارد دلاری کشور طی چهار سال آینده، توسعه تجارت با همسایگان را از اولویت های دولت و از نیازهای کشور اعلام کرد.

آمارهای تجاری نیمه نخست سال جاری ایران با ۱۵ کشور همسایه حکایت از رشد ۳۷ درصدی در وزن و ۵۲ درصدی دارد و به بیش از ۴۷ میلیون تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این آمار، عراق با سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون، ترکیه با ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون، امارات با ۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون، افغانستان با ۹۹۹ میلیون و پاکستان با ۵۴۴ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی و عمان با ۲۷۷ میلیون، روسیه با ۲۷۰ میلیون، جمهوری آذربایجان با ۲۱۲ میلیون، ارمنستان با ۱۵۶ میلیون، ترکمنستان با ۱۴۵ میلیون، قزاقستان با ۸۰ میلیون، قطر با ۷۵ میلیون، کویت با ۶۵ میلیون، بحرین با سه میلیون دلار و عربستان با ۳۹ هزار دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

همچنین در زمینه واردات کالا امارات با هفت میلیارد و ۳۰۵ میلیون، ترکیه با ۲ میلیارد و ۴۳۵ میلیون، روسیه با ۶۳۹ میلیون، عراق با ۴۹۹ میلیون و عمان با ۲۷۰ میلیون پنج کشور طرف معامله با ایران برای تامین کالاها و پاکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، افغانستان، قطر و بحرین در رتبه های بعدی قرار دارند.

در همین راستا، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان اظهار داشت: با توجه به اراده ای که در دولت برای گسترش تجارت وجود دارد روابط اقتصادی و سیاسی کشور با همسایگان در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.

«هرویک یاریجانیان» با بیان اینکه تجارت با کشورهای همسایه ایران موجب کاهش مشکلات انتقال پول کالاها می شود، تاکید کرد: وقتی کالایی در مرزهای دورتر از ایران به فروش می رسد، پرداخت مالی سخت تر می شود اما هم مرزهای ایران وجه خود را به سهولت و خارج از مبادلات مالی جهانی می توانند به تجار پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر محصولات کشاورزی باید با کامیون های یخچال‌دار جابه جا شوند تا در کیفیت آن تغییری ایجاد نشود که با توجه به اندک بودن تعداد این کانتینرها، زمان تردد آنها در کشورهای هم مرز به حداقل ممکن می رسد که خود موجب افزایش تجارت کالاهایی مانند محصولات کشاورزی می شود و هزینه کمتری را نیز به تجار تحمیل می کند.

یاریجانیان تصریح کرد: به دلیل تشابه فرهنگ و تاریخ ایران با همسایگان خود، کالاهای ایرانی به سهولت میان مردم پذیرفته می شوند و نیاز کمتری به تبلیغات برای ایجاد سهم در بازار وجود دارد و این موضوع می تواند در صرفه جویی هزینه تجارت تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه ارمنستان اولین مرز خاکی ایران برای تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، تاکید کرد: توجه دولت به توسعه صادرات و واردات با همسایگان مسیر دسترسی به مرزها دورتر را هم مهیا می کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان با بیان اینکه روند بهبود روابط با کشورهای همسایه به گونه ای است که افتتاح شهرک صنعتی مختص ایرانیان در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: این زمین به مساحت ۵۰ هکتار برای در اختیار کارآفرینان کشور قرار می گیرد تا محصولات خود را برای عرضه به ارمنستان تولید کنند.

وی افزود: تمامی کارآفرینان با هماهنگی نهادهای دو کشور می توانند در این شهرک حضور پیدا کنند تا با توجه به سطح بالای روابط از امکانات موجود بهره مند شویم.

به گزارش ایرنا، ایران به عنوان کشوری واقع در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، روسیه قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که می تواند با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی بهره مند شود.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال جاری به ۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید