جمعه 31 فروردین 1403
خانهاخبار روزماجرای استعفای ضدونقیض رئیس سازمان بورس در روز گذشته

ماجرای استعفای ضدونقیض رئیس سازمان بورس در روز گذشته

ماجرای استعفای ضدونقیض رئیس سازمان بورس در روز گذشته

روز گذشته خبر استعفای حسن قالیباف اصل، از ریاست سازمان بورس اعلام شد و مدیر روابط عمومی سازمان بورس این خبر را تایید کرد اما ساعتی بعد، رئیس سازمان بورس خبر استعفای خود را تکذیب کرد.

به گزارش رتبه آنلاین، خراسان نوشت: در شرایطی که مجلس شورای اسلامی با محوریت نشست کمیسیون اقتصادی و حضور رئیس مجلس،وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس، سقوط سنگین بورس درهفته های اخیر را بررسی می کرد،خبر استعفای رئیس سازمان بورس و نامه استعفای وی و سپس تکذیب این استعفا از سوی رئیس سازمان بورس، خبرساز شد.

روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس در نشستی با حضور رئیس مجلس، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به بررسی اوضاع نابسامان بازار سرمایه و ریزش شدید شاخص کل پرداخت. محمد باقر قالیباف در این جلسه گفت: هر چه که وزارت اقتصاد درباره این بازار از مجلس درخواست کرد، آن را انجام دادیم. حتی لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت ها از محل صرف سهام با سلب حق تقدم از زمان اعلام وصول تا تصویب و ابلاغ آن حدود ۲۵ روز طول کشید، یعنی از شورای عالی اقتصادی نیز زودتر مسیر طی شد.وی با بیان این که  هم اکنون وزیر اقتصاد هر ابزاری که برای مدیریت و اداره بازار بورس نیاز داشته باشد، در اختیار دارد، ادامه داد: شرایط کنونی بورس نشان دهنده نارسایی مدیریتی در این حوزه و سوءمدیریت است.رئیس مجلس همچنین در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی با بیان این که  وضعیت بورس قابل قبول نیست و دولت باید پاسخ گو باشد، افزود:نمی‌شود پشت تریبون‌های رسمی از مردم دعوت کرد تا همه چیز را به بورس بسپارند و بعد با سوء مدیریت در این بازار به اعتماد مردم ضربه زد و سرمایه آن ها را کم‌ ارزش کرد.

در همین حال عصر روز گذشته خبر استعفای حسن قالیباف اصل، از ریاست سازمان بورس اعلام و متن نامه وی منتشر شد که خطاب به وزیر اقتصاد، اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسئولان به مباحث بازار سرمایه را موجب افت و خیز شدید شاخص کل اعلام کرده بود. به گزارش مهر، سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی سازمان بورس نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: خبر استعفای دکتر حسن قالیباف اصل از پست ریاست سازمان بورس درست است و در تارنمای رسمی سازمان بورس منتشر شده است. با این حال ساعتی بعد، رئیس سازمان بورس پس از نشست کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا و سیما  با تکذیب خبر استعفای خود از ریاست این سازمان، اعلام کرد: شاید مرا برکنار کنند، اما استعفا نکرده ‌ام. اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است.در همین حال برخی گمانه ها درباره استعفای اجباری وی برای فرار وزیر اقتصاد از استیضاح مطرح شد. در همین حال روابط عمومی سازمان بورس اعلام کرد: نامه استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه دیروز شورای عالی بورس ، تقدیم وزیر امور اقتصادی و دارایی شد و طبق قانون بازار اوراق بهادار، شورای عالی بورس ظرف ۱۵ روز، جانشین حسن قالیباف اصل را معرفی خواهد کرد.

دژپسند تقصیر ریزش بورس را گردن رزم‌حسینی  و همتی  انداخت  

تحولات اخیر بازار سرمایه، دیروز وزیر اقتصاد را به جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس کشاند. به گزارش تسنیم، در این جلسه که رئیس مجلس هم حضور داشت، دژپسند ابتدا به اقدامات انجام شده برای مدیریت بازار سرمایه اشاره کرد و برخی دخالت‌ها مانند قیمت گذاری‌های دستوری (وزارت صمت) و همین طور بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی را موجب تاثیر منفی مستقیم بر بازار سرمایه دانست.به گزارش خراسان، اگرچه به نظر می رسد اظهارات وزیر اقتصاد درباره غیر قابل پذیرش بودن قیمت گذاری با ذات عملکرد بازار سرمایه کاملاً منطقی است،اما معلوم نیست دقیقاً منظور دژپسند دربخش دوم انتقاد خود،چیست. چرا که بانک مرکزی برای انضباط بخشی به شبکه بانکی و جلوگیری از رشد بی ضابطه نقدینگی، استفاده از عملیات بازار باز و اعتبارگیری قاعده مند را گسترش داده و توانسته است با بالابردن سهم اوراق بدهی دولتی درترازنامه بانک های دارای کمبود نقدینگی،به طورتقریباً سیستمی، نرخ سود بین بانکی را کنترل کند.همان موضوعی که کاهش بخشی از فشارهای تورمی (از این منظر را)  به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال پایگاه خبری ایبنا گزارش داده که در اواخر مهرکه نرخ سود در بازار بین‌بانکی  به سطح ۲۲ درصد یا بیشتر از آن رسیده بود، بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بین‌بانکی و قرار گرفتن آن در دامنه هدف گذاری شده، اوراق مالی دولت نزد یک بانک متقاضی را خریداری کرد تا با خرید این اوراق، حجم نقدینگی در بازار بین‌بانکی افزایش و نرخ سود در این بازار کاهش یابد. با این وصف، معلوم نیست اظهارات وزیر اقتصاد به معنای بازگشت به نظام کنترل دستوری نرخ بانکی است یا خیر؟

نگاهی به ۱۰ ماه پرنوسان بورس 

 

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید