پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیقناعت بورس زیر چتر گرانی سکه

قناعت بورس زیر چتر گرانی سکه

سکه طرح جدید امروز با افزایش 15 هزار تومانی قیمت بیش از یک میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. شاخص کل بورس طمع ارتفاع گرفتن تا کانال 97 هزار واحد را کنار گذاشت و دلار 0.96 درصد گران تر شد.

به گزارش رتبه‌آنلاین، سکه طرح جدید که از اواخر آذرماه سال جاری تا روز گذشته روند کاهش اندک قیمت را طی کرده بود، در دوازدهمین روز دی ماه مرز یک میلیون و 500 هزار تومان را گذراند. سکه امامی تا ساعت 13 امروز با 150 هزار ریال افزایش قیمت، یک میلیون و 508 هزار تومان معامله شد. سکه بهار آزادی هم 17 هزار تومان گران تر از دیروز به متقاضیان عرضه شد. نیم سکه اما با 0.27 درصد کاهش قیمت، 735 هزار تومان به فروش رسید. امروز طلای جهانی هم با بالاترین قیمت در سه ماه گذشته به فروش رسید. به گزارش ایسنا هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۳.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۳۰۵.۹۳ دلار رسید، در حالی که اوایل معاملات تا ۱۳۰۷.۶۳ دلار که بالاترین قیمت از ۲۶ سپتامبر بود، صعود کرده بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل فوریه ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۰۸ دلار رسید. طلا پس از این‌که طی دو هفته اخیر در بالای متوسط قیمت ۲۰۰ روزه و متوسط قیمت ۱۰۰ روزه بسته شد، از نظر فنی تحکیم شده است و همچنین این فلز ارزشمند روز جمعه موفق شد مقاومت روانی در مرز ۱۳۰۰ دلار را درهم بشکند. هر اونس طلا برای تحویل فوری سال گذشته ۱۳ درصد رشد قیمت داشت که بهترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۱۰ بود و به کمک ضعف ارزش دلار آمریکا، تنش‌های سیاسی و فروکش کردن نگرانی نسبت به تاثیر افزایش نرخ‌های بهره آمریکا به دست آمده بود. امروز رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی هم با اشاره به  نوسان قابل توجه نرخ طلا در بازار جهانی و تاثیر آن بر قیمت سکه در ایران از مردم عادی خواست تمام پس انداز و اندوخته شان را برای سرمایه گذاری وارد بازار سکه نکنند.  به گفته این مقام مسئول روند حراج سکه در بانک کارگشایی با توجه به آمار بازار ادامه پیدا می کند.

امروز دلار هم با 0.96 درصد تغییر قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ 4 هزار و 329 تومان به فروش رسید. دیروز هم نرخ دلار در بالاترین قیمت به 4 هزار و 323 تومان رسیده بود اما بازار در نهایت با نرخ زیر 4 هزار و 300 به کارش پایان داده بود. امروز اما تا ساعت 13، میانگین نرخ دلار به بالای 4 هزار و 329 تومان رسید.

بازار سرمایه هم امروز برخلاف اولین روزهای زمستان، به رشد 0.03 درصدی رضایت داد. بازار سرمایه که در واکنش به ناآرامی های کشور در اوایل هفته افت قابل توجهی را در شاخص کل تجربه کرده بود، در روز گذشته دوباره به کانال 96 هزار واحد رسید اما امروز با 33 واحد رشد در شاخص کل در همین کانال باقی ماند. نماد شرکت های گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان، سرمایه گذاری غدیر، بانک ملت، پتروشیمی  مبین و پالایش نفت بندرعباس بیشتر تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و در مقابل نماد شرکت های بانک اقتصاد نوین، فولاد مبارکه اصفهان، سیمان اصفهان، ایران خودرو، سایپا و پتروشیمی خارک رشد بیشتر شاخص را مانع شدند.  در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 1304میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 282میلیارد تومان در 65هزار نوبت معامله شده است. دیگر خبر از بازار سرمایه اینکه معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس اعلام کرده  با اجرای دستورالعمل های جدید، برخوردهای انضباطی در رابطه با دستکاری های احتمالی و استفاده اطلاعات نهانی شدید و جدی تر می‌شود. بسیاری از کارشناسان اعمال دستورالعمل ها و مقررات جدید در راستای شفافیت بیشتر عملکرد شرکت ها و معاملات را یکی از عوامل مهم در کلید خوردن رشد بازار سرمایه می دانند و به نظر می رسد سازمان بورس قصد دارد به هر نحو که شده فرایند شفافیت و انضباط بیشتر بورس را ادامه داده و دستاوردهای آن را حفظ کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید