چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزاقتصاد روسیه به پله سوم کاهش رسید

اقتصاد روسیه به پله سوم کاهش رسید

یک نظرسنجی در روز جمعه نشان داد که فعالیت در صنعت خدمات اقتصاد روسیه برای سومین ماه متوالی در دسامبر کاهش یافته است زیرا شرکت‌ها با تقاضای ضعیف مصرف‌کننده در داخل، فشار تورمی شدید و کاهش تعداد مشتریان مواجه هستند.

به گزارش ایسنا، شاخص مدیران خرید گلوبال اس‌اندپی برای خدمات اقتصاد روسیه از ۴۸.۳ در ماه گذشته به ۴۵.۹ کاهش یافت و سقوط بیشتر به زیر عدد ۵۰ داشت. گلوبال اس‌اندپی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت‌ها عنوان کردند که کاهش کسب‌وکار جدید به دلیل عدم اطمینان اقتصادی و کاهش قدرت خرید مشتریان در میان فشارهای شدید تورمی است.

تورم سالانه اقتصاد روسیه پنج تا هفت درصد در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود که کمتر از نرخ دو رقمی امسال است اما همچنان بالاتر از هدف چهار درصدی بانک مرکزی است. ژئوپلیتیک به‌ویژه به بخش خدمات ضربه زده است زیرا تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل اقدامات این کشور در اوکراین مشکلات لجستیکی را برای شرکت‌های روسی تشدید کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، اعتماد تجاری در دسامبر کاهش یافت و از ۶۱.۳ ماه قبل به ۴۵.۸ رسید. اس‌اندپی گلوبال گفت: بر اساس گزارش‌ها، نااطمینانی اقتصادی جهانی و تأثیر تورم بر قدرت خرید مشتریان، احساسات را به طرز چشمگیری کاهش داده است. سطح احساسات در پایین‌ترین حد خود از ماه مارس است.

اقتصاد روسیه اقتصادی با درآمد نسبتاً بالا، مختلط و در حال تحول و توسعه است که پنجمین اقتصاد بزرگ ملی در اروپا، یازدهمین کشور بر پایه تولید ناخالص داخلی اسمی در جهان و پنجمین از لحاظ برابری قدرت خرید است.

جغرافیای وسیع روسیه نقش مهمی در فعالیت اقتصادی آن دارد که برخی منابع تخمین می‌زنند روسیه بیش از ۳۰ درصد از منابع طبیعی جهان را در اختیار دارد. بانک جهانی ارزش کل منابع طبیعی روسیه را ۷۵ تریلیون دلار آمریکا تخمین زده‌است. روسیه برای دستیابی به بیشترین رشد خود، به درآمدهای انرژی متکی است. روسیه دارای مقدار زیادی نفت، گاز طبیعی و فلزات گران‌بها است که سهم عمدهٔ صادرات روسیه را تشکیل می‌دهد. از سال ۲۰۱۲، بخش نفت و گاز ۱۶٪ از تولید ناخالص داخلی، ۵۲٪ از درآمد بودجهٔ فدرال و بیش از ۷۰٪ از کل صادرات را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید