پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیفراز و فرود قیمت نفت در دو دهه اخیر

فراز و فرود قیمت نفت در دو دهه اخیر

مونا مشهدی رجبی: قیمت نفت در بازار جهانی یکی از شاخص‌های بسیار مهم اقتصادی است. زیرا هم روی وضعیت اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده نفت و هم روی وضعیت اقتصادی کشورهای تولیدکننده تاثیر دارد.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از وب سایت سازمان اوپک، قیمت نفت در دو دهه اخیر از ۱۸.۸۶ دلار  در سال ۱۹۹۷ میلادی به مرز۴۰.۶۸ دلار در سال ۲۰۱۶ میلادی رسید. در سال‌های انتهایی دهه اول قرن بیست و یکم میلادی روند صعودی قیمت نفت در بازار جهانی شدت گرفت و ما شاهد فروش هر بشکه نفت با قیمت ۱۰۹.۴۵ دلار در سال ۲۰۱۲ میلادی بودیم. انتظار می‌رود متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی در سال ۲۰۱۷ میلادی به  مرز ۵۰.۲ دلار امریکا برسد که تقریبا برابر متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی یعنی قبل از بحران اقتصادی در امریکا خواهد بود.

روند تغییرات قیمت نفت اوپک چگونه است

دو موج بزرگ افزایش قیمت نفت در بازار جهانی مشاهده شده است. یکی در سال ۱۹۷۴ میلادی و بعد از اولین شوک نفتی در بازار  بود که قیمت هر بشکه نفت از مرز ۲.۷ دلار در سال ۱۹۷۳ به ۱۱ دلار در سال ۱۹۷۴ رسید. در انتهای این دهه قیمت بازهم اوج گرفت و از ۱۲.۷۹ دلار در سال ۱۹۷۸ میلادی به ۲۹.۱۹ دلار در سال ۱۹۷۹ رسید. تا انتهای نیمه اول دهه ۱۹۸۰ میلادی، قیمت در همین سطح باقی بود ولی در سال ۱۹۸۶ به یکباره سقوط کرد و به ۱۳.۵۳ دلار رسید. اوج‌گیری دوباره قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد و در سال ۲۰۱۲ به اوج خود رسید.

در سال‌هایی قیمت نفت بیش از ۹۰ دلار بود

در طول تاریخ، تنها ۵ سال قیمت هر بشکه نفت بیش از ۹۰ دلار بود. در این مطالعه قیمت اسمی در نظر گرفته شده است. برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی ما شاهد اوج‌گیری قیمت نفت بودیم. متوسط قیمت هر بشکه نفت در این سال برابر با ۹۴.۱ دلار  امریکا بود. در سال ۲۰۱۴ میلادی هم هر بشکه نفت با قیمت ۹۶.۲۹ دلار به فروش رسید.

در طول تاریخ تنها سه سال قیمت هر بشکه نفت بیش از ۱۰۰ دلار بود. در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی به ترتیب ۱۰۷.۴۶ دلار، ۱۰۹.۴۵ دلار و ۱۰۵.۸۷ دلار امریکا بود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید