سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
خانهخبرورزشیفرار کیانوش از مسابقات جهانی

فرار کیانوش از مسابقات جهانی

فرار کیانوش از مسابقات جهانی

کیانوش رستمی یک بار دیگر با تصمیم‌های خودسرانه‌اش ورزش کشور را غافلگیر کرد. او که بیشتر از دو سال است در حرکتی غیرحرفه‌ای، به صورت انفرادی تمرین می‌کند؛ اما برای تیم ملی وزنه‌برداری مسابقه می‌دهد، همچنان بر مواضع قبلی خود تأکید می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، هنوز هم حرف، حرف خودش است و مرغش یک پا دارد. این بار صحبت از رقابت‌های قهرمانی جهان 2018 ترکمنستان است؛ میدانی بزرگ که کیانوش تصمیم ندارد در آن روی تخته برود. قهرمان المپیک 2016 ریودوژانیرو دو ماه پیش با هدف مدال‌آوری در این مسابقات تغییر وزن داد؛ اما ناکامی‌اش در بازی‌های آسیایی اخیر که دو هفته پیش بود، او را بر آن داشته تا عقب‌نشینی کند. سیل انتقادات به عملکرد ضعیف این وزنه‌بردار کرمانشاهی در این بازی‌ها به‌قدری زیاد بود که گفته می‌شود دلیل عقب‌نشینی او همین موضوع است. فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در حالی اوزان مسابقات این رشته را تغییر داده که با حذف دسته 85 کیلوگرم، رستمی به دسته 96 کیلوگرم آمد. رستمی در شرایطی در فاصله کوتاه باقی‌مانده تا بازی‌های آسیایی به این دسته آمد که بسیاری از کارشناسان اذعان می‌کردند او با دو ماه تمرین در وزن جدید نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و به مدال طلا برسد. البته بازی‌های آسیایی در دسته 94 برگزار شد که کیانوش در آن مسابقه داد. کیانوش با وزنه‌های اشتباهی که در این بازی‌ها زد، ایران را حتی از کسب مدال نقره دسته 94 کیلوگرم هم محروم کرد. او در حرکت یک‌ضرب تنها یک‌ بار وزنه 175 کیلوگرمی را مهار کرد. در حرکت دوضربش هم به‌ترتیب وزنه‌های 218 و دو بار هم وزنه‌های 220 را انتخاب کرد که نتوانست آن را مهار کند و از دور رقابت‌ها حذف شد. کیانوش با انتخاب وزنه 208کیلوگرمی هم می‌توانست مدال نقره را بگیرد؛ اما این کار را نکرد. البته او خیلی زودتر از اینها تیم ملی وزنه‌برداری را با خودمحوری‌هایش از مدال این بازی‌ها محروم کرد؛ درحالی‌که می‌توانست در دسته 85 کیلوگرم خیلی راحت به مدال طلا برسد؛ اما تصمیم گرفت با توجه به تغییر اوزان این رشته، به دسته 94 کیلوگرم بیاید.

‌فرافکنی تا چه حد

کیانوش رستمی علاوه بر تصمیمات عجیبی که در بحث فنی گرفته، در رابطه خودش با رسانه‌ها نیز شرایط عجیبی را ایجاد کرده است. او در بازی‌های آسیایی بلافاصله بعد از اوت‌کردن، سالن را ترک کرد تا با خبرنگاران روبه‌رو نشود. رستمی در ماه‌های اخیر ترجیح داده در صفحه شخصی خود با هوادارانش صحبت کند؛ فضایی که کاملا یک‌طرفه است و امکان سؤال‌کردن از سوی کسی وجود ندارد. او بعد از حذف‌شدن از دور رقابت‌های بازی‌های آسیایی، در حالی با انتقاد‌های زیادی رو به‌روشد که چرخش 180‌درجه‌ای داشت. او که گفته بود تغییر وزن داده تا بتواند در رقابت‌های جهانی نتیجه خوبی بگیرد، این بار اعلام کرد که تنها هدفش بازی‌های المپیک 2020 توکیو است؛ اما اتفاق درخور توجه دیگر اظهارنظر تأمل‌برانگیز مدیر برنامه‌های اوست. بعد از اینکه شورای عالی فنی فهرست وزنه‌برداران اعزامی به مسابقات جهانی را اعلام کرد، مدیر برنامه کیانوش درباره غیبت نام این وزنه‌بردار در این رقابت‌ها گفت: «غیبت در مسابقات جهانی 2018 تصمیم خود کیانوش بوده و این موضوع را از سال گذشته همه‌جا گفته است!».

‌حمایت‌های کورکورانه مرادی از کیانوش

کیانوش رستمی دقیقا بعد از بازی‌های المپیک 2016 ریو تا به امروز نه‌فقط در هیچ‌یک از مسابقات مهم و معتبر بین‌المللی نتوانسته مدال کسب کند؛ بلکه با «اوت»شدن و حذف از همه مسابقاتی که او در آن روی تخته رفته است، ثابت کرد که تک‌‌روی‌ها و ادعاهای عجیب‌وغریبی که هر بار برای تنهایی تمرین‌کردنش بهانه و دست‌آویز خود می‌کند، نه‌فقط جواب نداده است؛ بلکه اوضاع شورای فنی و رئیس فدراسیون وزنه‌برداری را که تنها حامی او در این مسیر هستند، نیز به هم می‌ریزد. بااین‌حال او در قامت یک مدعی صراحتا می‌گوید که قصد هیچ تغییری در تاکتیک غلط و بدعت‌گذاری اشتباه خود ندارد: «من تغییری در سیستم تمرینی‌ام نمی‌دهم؛ چون به آن اعتقاد دارم؛ بنابراین سعی می‌کنم با همین روش در این وزن کاری کنم که همه شگفت‌زده شوند». رستمی چند ماه پیش هم در رقابت‌های جهانی آناهیم آمریکا اصرار بر انتخاب وزنه‌های بالا داشت که نتوانست به مدالی برسد. او در دوضرب با 190 کیلوگرم هم مدال نقره‌اش قطعی می‌شد؛ اما 212 را انتخاب کرد و حذف شد. متأسفانه رئیس فدراسیون وزنه‌برداری و اعضای شورای‌عالی فنی نه‌فقط از فاجعه آناهیم درس نگرفتند؛ بلکه باز هم در بازی‌های آسیایی مهر تأیید دیگری بر خودخواهی‌ها و تصمیمات غلط این وزنه‌بردار زدند. این در حالی است که علی مرادی، رئیس این فدراسیون، همچنان از این وزنه‌بردار حمایت می‌کند. او در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با واحد مرکزی خبر گفت: «ما باید بپذیریم کیانوش سرمایه ملی است و در جای خودش از این وزنه‌بردار حمایت کنیم. تا زمانی هم که من هستم، این حمایت انجام خواهد شد». کیانوش در حالی بعد از قهرمانی‌اش در المپیک ریو سیر نزولی پیش گرفته که بعید است با تغییر وزنی که داشته، بتواند به روزهای اوجی که داشت، برگردد. بدن او در این چند ماه اخیر آن‌قدر ناآماده بود که در رقابت‌های لیگ وزنه‌های پایینی را زد و در مسابقه انتخابی تیم ملی هم اوت کرد. رستمی بعد از ناکامی‌اش در بازی‌های آسیایی اعلام کرد که به دلیل اضافه‌وزن بالا، بدنش در اختیارش نبوده و نتوانسته وزنه‌های دلخواهش را بزند. سؤال همه از رستمی این است که شما وقتی می‌دانی که بدنت برای چنین مسابقه‌ای جواب نمی‌دهد، چرا حاضر شدی همراه تیم به بازی‌های آسیایی اعزام شوی و فرصت‌سوزی کنی. مگر نه اینکه بسیاری از جوانان پشت درهای تیم ملی نشسته‌اند و انتظار تجربه‌اندوزی در چنین رویدادهایی را می‌کشند. به نظر می‌رسد اوضاع به سمتی پیش می‌رود که کیانوش رستمی باید قرار‌گرفتن در چارچوب تیم ملی را مثل دیگر نفرات حاضر در اردو از‌جمله سهراب مرادی که قهرمان المپیک و رکورددار جهان است، قبول کند؛ وگرنه شاید در آینده به‌هیچ‌وجه تکرار‌کردن عناوین گذشته برایش شدنی نباشد. نکته بعدی هم اینجاست که رستمی در وزن جدید اصلا می‌تواند خودش را با تمرینات شخصی به سطحی که سهراب مرادی در آن قرار گرفته، برساند. سهرابی که همه رکوردهای جهانی دسته 94 از آنِ اوست و می‌رود تا در وزن جدید 96 کیلوگرم شگفتی تازه‌ای خلق کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید