سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهاخبار روزعملکرد رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد غیرقبال دفاع است/ استحقاق دژپسند

عملکرد رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد غیرقبال دفاع است/ استحقاق دژپسند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عملکرد غیرقابل دفاع رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد ، دژپسند را مستحق دریافت کارت زرد، اخطار و مواخذه شدید دانست.

 

به گزارش رتبه آنلاین از  پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی درخصوص رویکردی که در بررسی کارنامه کلی وزیر اقتصاد باید مورد توجه قرار بگیرد به اقتصاد آنلاین گفت: با توجه به درخواست گروهی از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد، لازم است با تفضیل بیشتری در مورد زوایای مختلف این استیضاح، بحث و تبادل نظر شود.

وی افزود: موافق برکناری وزیر اقتصاد در در ۸ ماه مانده به پایان دولت نیستم چون به معنی پاسخگونبودن سرپرست وزارت است. هرچند که فرمانده اقتصادی دولت دوازدهم به ویژه برای عملکرد یک سال اخیر، مستحق توبیخ و مواخذه شدید‌اللحن است به این دلیل که شاخص‌های بخش واقعی اقتصاد، شاخص های بخش قیمتی، مالی و ثبات اقتصاد کلان و شاخص های نابرابری و فقر در اقتصاد به نقطه بحرانی رسیده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: بخش زیان وضعیت فاجعه بار اقتصادی، معلول سوءمدیریت اقتصادی دولت است و سهمی از آن در حوزه عملکرد و اختیارات وزیر اقتصاد قرار دارد. بنابراین لازم است در فرایند کلی بررسی عملکرد وزیر تنها  بر این بخش تمرکز داشته باشیم. همچنین 5 حوزه سازمان مالیاتی، امور گمرکی، خزانه داری،سازمان خصوصی سازی و بازار سرمایه، مهمترین حوزه های تحت اختیار وزیر را تشکیل می‌دهند. عملکرد دژپسند در هر کدام از این حوزه ها امتیاز متفاوتی دارد اما با برکناری وزیر احتمالاً دولت مثل وزیر صنعت تا چند ماه اقتصاد را بدون وزیر خواهد گذاشت.

خاندوزی با اشاره به نقاط ضعف وزارت اقتصاد عنوان کرد: نقطه ضعف مهم وزارت اقتصاد در دو بخش واگذاری ها و اصلاح نظام مالیاتی با عدم اصلاح مشکلات و لوایح اثربخش، حوزه اصلاح قانون سیاست‌های کلی اصل 44 و واگذاری ها ، اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، کاهش فرارهای مالیاتی و تصویب پایه های مالیاتی جدید کار اصولی و اقدامات اثرگذاری انجام نشده است. متن لایحه خوبی در حوزه مالیاتی تهیه شده و وزارت اقتصاد هم آن را برای هیات وزیران ارسال کرده اما به دلایل نامعلومی از سوی دولت به مجلس ارسال نشده است.

وی درخصوص پنجمین حوزه عملکردی وزارت اقتصاد یعنی بورس توضیح داد: متاسفانه فاجعه بارترین وضعیت مدیریتی وزارت اقتصاد به این حوزه باز می گردد. علی رغم ظرفیت های تخصصی و کارشناسی مناسب در زمینه بازارهای مالی و بورس در 4ماهه نخست سال که بورس وضعیت شتابان مثبتی را تجربه می کرد و در 3 ماه اخیر که بورس وضعیت شتابان منفی را تجربه می کند، عملکرد رییس سازمان بورس و البته وزیر اقتصاد در تغییر رییس پیشین سازمان در آخر سال 99، عملکرد قابل دفاعی نبوده است. در تیرماه به دژپسند در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی گفتم اگر برای روزهای بد بازار سرمایه چاره نکنید مجلس واکنش نشان خواهد داد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر نارضایتی های گسترده ای که نسبت به شیوه مدیریت سازمان بورس و حفاظت از سرمایه های خرد مردم وجود دارد، وزیر اقتصاد را مستحق دریافت کارت زرد جدی، اخطار و مواخذه شدیداللحن دانست. در دوره‌ای که فضای بازار سرمایه کاملا مهیا بود در عرضه سهام شرکت های دولتی تعلل زیادی صورت گرفت. ضمن اینکه ثمره مطلوبی هم در خصوص صندوق های دارایکم و دوم شکل نگرفت.

خاندوزی اضافه کرد: با توجه به اینکه مجلس یازدهم تنها امکان برکناری یک وزیر را در ماه های پایانی عمر دولت خواهد داشت، صلاح اقتصاد اقتضا می کند این یک کارت را برای وزرای ضعیف تری که در شرایط ویژه ناچار به عزل آنها خواهیم بود، خرج کنیم تا این اختیار تا پایان عمر دولت یازهم از مجلس سلب نشود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید