پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیصادقی: تصمیمات بورس یا از بیرون سازمان است یا به نفع مدیران...

صادقی: تصمیمات بورس یا از بیرون سازمان است یا به نفع مدیران بورس!

صادقی: تصمیمات بورس یا از بیرون سازمان است یا به نفع مدیران بورس!

کارشناس بازار سرمایه گفت: مشکلات بورس ناشی از این است که سازمان و شورای عالی بورس آنچنان اهمیتی به نظر کارشناسان نمی‌دهند و عملاً از آن‌ها نظرخواهی صورت نمی‌گیرد، در حالی که برای هر موضوعی بهتر است از متخصصین آن هم در بین عموم جامعه نه کسانی که در بورس ذی نفع هستند نظر سنجی صورت بگیرد و حرف آن‌ها برای تامین منافع خودشان اجرا شود.

بازار سرمایه و بورس با اینکه مشمول مصوبه سران قوا و حمایت‌های مالی و تزر یق نقدینگی از صندوق توسعه ملی شد، اما در روز‌های گذشته با ریزش‌های متوالی نشان داد که حمایت‌های غیر اصولی ودستوری نمی‌تواند گرهی از کار بازار باز کند وبازار را به وضعیت نرمال و متعادل بازگرداند. قاسم صادقی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با دانشجو به مهمترین ایرادات و عوامل مخربی که وضعیت بورس را به هم ریخته در ادامه این مصاحبه اشاره کرده است.

قاسم صادقی در خصوص ریزش‌های اخیر بازار سرمایه و مشکلات تاثیر گذار در این بازار به ما گفت: عدم ثبات در تصمیم‌گیری سازمان بورس بکی از مهم‌ترین عواملی است که بازار را به این روز انداخته است، بنابراین این موضوع عامل مهمی است که بازار نتوانسته عملا خود را متعادل کند. در واقع مشکلات بورس ناشی از این موضوع است که سازمان و شورای عالی بورس آنچنان اهمیتی به نظر کارشناسان بورسی و کارشناسان قدیمی در این حوزه نمی‌دهند و عملاً از آن‌ها نظرخواهی صورت نمی‌گیرد، در حالی که برای هر موضوعی بهتر است از متخصصین آن هم در بین عموم جامعه نه کسانی که در بورس ذی نفع هستند نظر سنجی صورت بگیرد و حرف آن‌ها برای تامین منافع خودشان اجرا شود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر این است که متخصصینی که قرار است به عنوان مسوولین سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شوند باید به عنوان مسئول این سازمان تجربه مشاوره داشته باشند، نه اینکه در حوزه‌های دیگری مثل تاکسیرانی تخصص داشته باشند آنگاه بیایند و برای بورس اظهار نظر یا تصمیمات خود را به بورس تحمیل کنند.

قاسم صادقی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال بی نظمی‌ها و عدم مدیریت درست بورس هر گونه امیدی را در ذهن سهامداران خنثی کرد ه است. هنگامی که سهامداران می‌بینند که با سیاست‌های غلط بازار به تعادل نمی‌رسد و منفی می‌شود، سهم‌ها قفل در صف فروش هستند، عملا این اتفاق می‌افتد و اعتماد سهامداران از بین می‌رود.

کارشناس بازار سرمایه درادامه خاطر نشان کرد: ومساله بازار گردانی مهم مورد بعدی مهم دربازار سرمایه است. سازمان بورس به هیچ وجه نتوانسته بازارگردانی درست و کنترل شده‌ای داشته باشد، یعنی زمانی که برای همه سهم‌های بازار بازارگردانی اجباری شد، هنوز بعد از این مدت خیلی از سهم‌ها بازارگردان ندارند و آن‌هایی که بازار گردان دارند، بازارگردان‌ها متعهد به اجرای تعهدات خود نیستند و اصلا تعهدات خود را عملیاتی نمی‌کنند.

قاسم صادقی در این باره خاطر نشان کرد: یکی از ایرادات دیگر سازمان بورس این است که از نوسان گیری حقوقی‌ها جلوگیری نشد در حالی که باید تصمیماتی اتخاذ می‌شد که حقوقی‌ها به جای نوسانگیری خرید‌های بلندمدتی انجام بدهند، ولی همین نوسانگیری‌های حقوقی‌ها در چند ماه اخیر از ۹ ماه ریزش تقریبا در شش ماه اول یکی از مخرب‌ترین تاثیراتی بود که در بازار اثرات بسیار نامطلوبی به جا گذاشت.

وی با انتقاد از عدم هماهنگی بین بورس و سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها خاطر نشان کرد: در واقع وقتی قول و وعده‌ای به سهامداران داده می‌شود و بحثی مطرح می‌شود، باید تمام جوانب آن در سازمان سنجیده شود ودر نهایت هماهنگی ان با تمامی دستگاه‌های دیگر نیز انجام شود نه اینکه شورای عالی بورس چیزی بگوید و وزیر اقتصاد، موضوع دیگری را مطرح کند و در نهایت بانک مرکزی چیز دیگری را اجرا کند، همین موارد باعث اتفاقاتی می‌شود مثل صندوق تثبیت بازار، تزریق پول به بازار. در حالی که مسوولان بورس باید به این سوال پاسخ دهند اگر پولی به بازار تزریق شده در حال حاضر کجا رفته است؟ کدام سهام خریداری شده؟ در چه دامنه قیمتی خریداری شده تمام این موارد باید جزء به جزءأ با شفافیت بیان شود.

قاسم صادقی در این باره خاطر نشان کرد: سازمان بورس باید حقوقی‌های متخلفی که در جا‌هایی سهم‌ها را به فروش می‌رسانند و نوسان گیری می‌کردند با هماهنگی قوه قضائیه افشا می‌کرد چرا که افشاگری موجب می‌شد که آن‌ها از تداوم چنین کاری دست بکشند، به هر حال پای خدشه دار شدن آبروی آن‌ها در میان بود برای اینکه دچار چنین تبعاتی نشوند حتما از انجام برخی کار‌ها دست برمی داشتند. به نظر می‌رسد اگر نکات مطرح شده و سایر موضوعات مهمی که جای کار زیادی دارد در بورس مورد توجه قرار بگیرد و لحاظ شود حتما می‌توانیم دورنمای خوبی برای بورس و شاهد افزایش اعتماد عمومی به بازار سرمایه باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید