چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیصادرات 228 میلیون دلار غذاهای دریایی از ایران

صادرات 228 میلیون دلار غذاهای دریایی از ایران

یکی از محصولات صادراتی ایران،غذاهای دریایی است. ایران به دلیل دسترسی به دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان توان صادرات محصولات دریایی دارد  و کشورهای آسیایی بهترین بازار برای تولیدات و فراورده‌های غذایی دریایی ایران هستند.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از آسیا تایمز، در هشت ماه منتهی به ۳۰ نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۸ هزار تن غذای دریایی از ایران به دیگر کشورها صادر شد که  نسبت به  مدت مشابه سال قبل با افزایش ۲۶ درصدی همراه بود. ارزش این محصول صادراتی در هشت ماه مورد مطالعه برابر با ۲۲۸ میلیون دلار اعلام شده است. ارزش صادرات غذاهای دریایی از ایران نسبت به سال قبل  هم به دلیل رشد حجم صادرات و هم به دلیل افزایش قیمت  محصولات صادراتی ، رشد کرد. در هشت ماه منتهی به ۳۹ نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی ارزش صادرات غذاهای دریایی در این کشور ۴۱ درصد بیشتر از سال قبل بود.

طبق این گزارش ۱۳۶۷۰ تن  از این غذاهای دریایی را میگو تشکیل می‌داد که صادرات آن درآمدی بالغ بر ۶۲ میلیون دلار نصیب ایران کرد. حجم صادرات میگو از ایران ۱۶۱ درصد و ارزش صادرات آن ۱۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد.

نکته جالب این است که حجم تولید غذاهای دریایی تنها معادل یک درصد از کل تولیدات کشاورزی و غذایی ایران  است ولی  ۱۰ درصد از ارزش صادرات محصولات کشاورزی  این کشور را  به خود اختصاص داده است. همین آمارها نشان می‌دهد که صنعت تولید و صادرات غذاهای دریایی پتانسیل بالایی برای درآمدزایی برای ایران دارد و ایران با سرمایه‌گذاری در فرایند صید، نگهداری و بسته بندی و بازاریابی موثر خواهد توانست درآمد زیادی ازصادرات محصولات این صنعت بدست آورد .

عمان بزرگترین واردکننده غذاهای دریایی از ایران است و کشورهای امارات و لبنان در این رده‌بندی جایگاه دوم و سوم را دارند و ویتنام چهارمین واردکننده غذاهای دریایی از ایران است. دیگر واردکنندگان غذاهای دریایی از  ایران کشورهای اسپانیا و آلمان و ایتالیا و فرانسه هستند .مشاهده این ترکیب شرکای وارداتی صنعت غذاهای دریایی ایران به خوبی نشان‌دهنده  رویکرد اقتصادی ایران به سمت  افزایش تعامل تجاری و اقتصادی با کشورهای  آسیایی  است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید