جمعه 10 فروردین 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هاسودخالص" برگ برنده لیزینگ کارآفرین/ سهامداران چشم‌انتظار سودسازی دیگر از عرضه‌های اولیه

سودخالص” برگ برنده لیزینگ کارآفرین/ سهامداران چشم‌انتظار سودسازی دیگر از عرضه‌های اولیه

شرکت لیزینگ کارآفرین از زیرمجموعه های بانک کارآفرین، در بازار فرابورس پذیرش شده و در صف عرضه اولیه قرار دارد.

به منظور بررسی وضعیت و برنامه های آتی این شرکت، گفتگوی مفصلی با “محمد سبزوی” مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت لیزینگ کارآفرین انجام داده است که ماحصل آن را می خوانید.

کمی در مورد سابقه فعالیت و اهداف لیزینگ کارآفرین توضیح دهید

سبزوی: شرکت لیزینگ کارآفرین در سال 1383 بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با مؤسسه مالی بین‌المللی (IFC)  و بانک وطنی کویت (NBK) با دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شماره 232617 تأسیس شد.

موضوع فعالیت شرکت، تأمین منابع مالی مشتریان جهت خرید کالاهای منقول و غیرمنقول در قالب قراردادهای اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی در چارچوب قانون عملیات بانکی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی است. رسالت اصلی شرکت لیزینگ کارآفرین، مشارکت در سیاست‌های دولت و کمک به حفظ سرمایه‌های ملی از طریق جایگزینی ماشین‌آلات، کمک به ایجاد اشتغال، توسعه فروش محصولات تولیدی و افزایش توان خرید کالاهای سرمایه‌ای برای رفع نیاز اقشار متخصص در صنایع مختلف است. 100 درصد سهام این شرکت هم متعلق به بانک کارآفرین است. این شرکت اهداف خود را، ارتقای جایگاه در صنعت لیزینگ، افزایش بهره‌وری و میزان سرمایه، حداکثرسازی رضایت مشتری، سرعت بالای ارائه خدمات، توسعه حوزه جغرافیایی تحت پوشش، شفافیت، و تنوع خدمات قرار داده است.

 

میزان سودآوری لیزینگ کارآفرین چقدر بوده و روند آتی سودآوری شرکت را چطور ارزیابی می کنید؟

سبزوی: سود خالص سال مالی ۱۳۹۸ به مبلغ  160 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ ، به ترتیب به میزان ۱۰۰ درصد و ۷۰۰ درصد افزایش داشته است. انتظار می‌رود برای سال‌های بعد، با ادامه این روند و برنامه‌های آتی شرکت، سود به صورت چشمگیری قابل رشد باشد.

سرمایه ثبت شده شرکت چقدر است و آیا برنامه ای جهت افزایش سرمایه در دست انجام هست؟

سبزوی: در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت لیزینگ کارآفرین ۱۰۰۰ میلیارد ریال است و اقدامات افزایش سرمایه تا مبلغ ۱,۵۰۰ میلیارد ریال در دست اقدام است.

برای افزایش رضایتمندی مشتریان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

سبزوی: شرکت لیزینگ کارآفرین در راستای افزایش رضایت‌مندی مشتریان توجه ویژه‌ای به  تکنولوژی‌های نوین داشته و از این رو، در حال تغییر و به روزرسانی پورتال شرکت هستیم تا بتوانیم با به حداقل رساندن حضور مشتری در سازمان، فرآیند تشکیل پرونده، اعتبارسنجی، انعقاد قرارداد و اعطای تسهیلات را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند. همچنین مشتریان قادر خواهند بود که به صورت آنلاین از وضعیت قرارداد و اقساط خود اطلاع یافته و به صورت غیرحضوری اقساط خود را پرداخت کنند. این شرکت همچنین به منظور افزایش سطح امنیت سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی و محافظت از اطلاعات مشتریان خود از جدیدترین تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهره می‌گیرد. لازم به ذکر است که اقدامات لازم جهت اخذ استاندارد ISO 27001 که مربوط به سیستم‌های مدیریت امنیت اطلاعات است در حال انجام است.

در مورد استانداردهای اخذ شده و مزایای آن بیشتر توضیح دهید؟

سبزوی: یکی از اهداف اصلی شرکت لیزینگ کارآفرین، بهبود مستمر کیفیت ارائه کالا و خدمات، افزایش بهره‌وری در راستای سودآوری و افزایش رضایت‌مندی مشتری می‌باشد. شرکت لیزینگ کارآفرین در سال 1397 موفق به اخذ استانداردهای ISO 9001 و ISO 10002 شده ‌است. استاندارد ISO 9001 از طریق بهبود سیستم مدیریت کیفیت، باعث افزایش بهره وری سازمان میشود. استاندارد ISO 10002 با ارائه ساز و کار لازم جهت کنترل و مدیریت صحیح فرایند رسیدگی به شکایات مشتریان و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی، باعث افزایش رضایت مشتری و توسعه کسب و کار میگردد.

همچنین این شرکت اولین نهاد مالی در ایران بوده که موفق به اخذ گواهینامه ISO 31000 و ISO 10014 شده است که استاندارد ISO 31000 نظام یکپارچه‌ای را برای مدیریت ریسک ارائه می‌دهد و با شناسایی و کنترل ریسک و تهدیدها، باعث به حداقل رساندن زیان‌های بالقوه و افزایش احتمال تحقق اهداف سازمان می‌گردد و استاندارد ISO 10014 با ارائه رهنمودهای لازم جهت تحقق منافع مالی و اقتصادی، منجر به سودآوری و کاهش هزینههای سازمان میگردد.

از برنامه‌های آتی برای حفظ بهره‌وری و ارتقای بیشتر شرکت می‌توان به پروژه‌های استقرار تداوم کسب و کار بر مبنای ISO 22301 و ارتقای مدیریت ریسک سازمانی (ERM) اشاره کرد.

چشم انداز وضعیت اقتصادی کشور، چندان روشن نیست و این شرایط برای اکثر کسب و کارها، ریسک محسوب می شود. برای عبور از شرایط بحرانی و به حداقل رساندن این ریسک ها، چه کرده اید؟

  سبزوی: شرکت لیزینگ کارآفرین برای عبور از بحران در شرایط کنونی اقتصاد ایران، از روش‌های متنوع برای تأمین منابع مالی مشتریان بهره می‌گیرد. همچنین متنوع‌سازی پرتفوی خدمات، تسهیل در شرایط اعطای تسهیلات از قبیل کاهش نرخ تسهیلات، افزایش مدت بازپرداخت با اخذ ترکیب مناسبی از وثایق، سرعت و سهولت در فرآیند تأمین مالی مشتریان از استراتژی‌های فروش برای عبور از بحران اقتصادی ایران بوده است

آینده صنعت لیزینگ را چطور ارزیابی می کنید؟

سبزوی: بر اساس مطالعات صورت گرفته صنعت لیزینگ در کل جهان، صنعتی رو به رشد بوده و سهم لیزینگ از منابع تأمین مالی به شدت در حال افزایش است. با توجه به شرایط تورمی کشور و آگاهی مردم از این صنعت، انتظار می‌رود اقبال عمومی نسبت به این صنعت افزایش یابد. با عنایت به سرمایه فعلی شرکت لیزینگ کارآفرین، این شرکت جز لیزینگ‌های برتر کشور بوده و با در نظر گرفتن برنامه‌های توسعه‌ای آتی انتظار می‌رود که این شرکت جز 3 شرکت برتر لیزینگ ایران قرار گیرد.

مهم ترین چالش پیش روی صنعت لیزینگ چیست؟

سبزوی: یکی از چالش‌های کنونی صنعت لیزینگ در ایران، عدم تعامل پلیس ‌راهور ناجا با شرکت‌های لیزینگ در خصوص تعویض پلاک و صدور اسناد مالکیت خودروها به صورت مالک- مستاجر و رهنی نمودن آنها است که باعث ایجاد مشکلات فراوانی در خصوص واگذاری خودرو‌های لیزینگی به متقاضیان خرید خودروهای سواری و خودروهای کار به صورت اقساطی شده است. پیگیری این موضوع از طرف مراجع قانونی بالادستی از جمله بانک مرکزی که مجوز فعالیت شرکت‌های لیزینگ را صادر می‌کند و همچنین انجمن ملی لیزینگ که تمامی شرکت‌های لیزینگ به عنوان عضو این انجمن از خدمات و امکانات این انجمن استفاده خواهند کرد، منجر به تسریع در رفع این مشکل و نتایج بهتر خواهد شد.

یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های لیزینگ، حذف معافیت شرکت های واسپاری ولیزینگ مجاز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر خدمات لیزینگ، که باعث فشار به فعالان این صنعت و مردم شده است.

 

مهم ترین دستاوردهای لیزینگ کارآفرین چه بوده است؟

سبزوی: مهم‌ترین دستاوردهای شرکت لیزینگ کارآفرین در سال 1398 را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

_ پذیرش در بازار بورس و اوراق بهادار تهران؛

_ تدوین سند استرانژیک سازمان؛

_ ورود به بازارهای جدید جهت توسعه سهم بازار صنعت لیزینگ، که باعث افزایش چشمگیری در میزان فروش سازمان به دلیل متنوع‌سازی روش‌های تامین منابع مالی مشتریان و افزایش 28.5 درصدی سود خالص نسبت به سال قبل شده است؛

_ دریافت تندیس اجلاس سراسری تجلیل از مدیران موفق ملی در انقلاب صنعتی چهارم توسط محمد سبزوی مدیرعامل شرکت در سال 1398؛

_ دریافت جایزه بین‌المللی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی کشور توسط مدیرعامل شرکت در سال 1398.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید