پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیسقوط حاشیه سود خالص فولادسازان در سال 94

سقوط حاشیه سود خالص فولادسازان در سال 94

آمارهای ارائه شده از حاشیه سود بالای فولادسازان نشان‌دهنده آن است که هر مقدار بهره‌وری بالاتر رود،‌ حاشیه سود نیز افزایش پیدا می کند چراکه آمار بهره‌وری و حاشیه سود بالا فولادسازان در سال 93 به یکدیگر گره خورده است.

به گزارش رتبه‌آنلاین، در سال 1394 تغییرات عمده ای در ایران صورت گرفت که مهمترین تغییر امضاء توافق نامه برجام بود اما طبق پیش‌بینی‌ها صنایع و کارخانه‌های تولیدی نتوانسنتد همگام با برجام حرکت‌های مثبتی را در راستای بروزکردن خود، افزایش بهره‌وری و در نتیجه دریافت سود بالا حرکت مثبتی را انجام دهند.

دولتی بودن اکثر کارخانجات تولیدی فولاد که باعث کندی روند تصمیم گیری و اجرا می شود و نتیجه این وضعیت کاهش تولید و افزایش بیکاری بود.

تولید تا میزان 40 درصد کاهش یافت و همین امر باعث افزایش بدهی کارخانه ها به بانک ها شد. افزایش بدهی صنعت فولاد باعث شد که هر نوع تغییری در ساختار تولید فولاد برای یک دوره 3 تا 5 ساله به تعویق بیفتد.

در سال 94 دولت تلاشهای خود را برای نظم بخشیدن به اقتصاد قرار داد اما فشار شدید رکود تا جایی پیش رفت که حتی صنعت ساختمان سکته‌ای کامل را زد.

بخش عمده مصرف فولاد در بازار منوط به رونق بخش مسکن است و با توجه به اینکه رکود در بازار داخلی فولاد در طی سال 92 به بعد عمیق بود، این امر مستقیما بر تقاضای فولاد در بازار تاثیر گذاشت.

کاهش تقاضای فولاد در بازار داخلی باعث شده که از یک طرف واردات محصولات فولادی ما کاهش پیدا کند از جمله واردات اقلام ساختمانی و از طرف دیگر هم بخش تولید فولاد مجبور شده که شیفت‌های کاری خود را کاهش دهد و میزان تولید و ظرفیت‌ مورد استفاده واحدها را پایین بیاورند.

زماني كه يك شركت حاشيه سود بالايي دارد، نشان‌دهنده اين است كه در عرصه رقابت خود از نقاط قوت برجسته‌تری‌ نسبت به سايرين برخوردار است.

شركت‌هايي كه از حاشيه سود خالص بالاتري برخوردارند امنيت بيشتري در مواجهه با موقعيت‌هاي سخت دارند و شركت‌ها با حاشيه سودپايين، در دوران افول بازار، وضعيت غیراقتصادی را پشت سر خواهند گذاشت.

درصد حاشیه سود خالص

در میان شرکت‌های فولادی تنها 4 شرکت امتیازات بالایی را در بخش رشد سود خالص کسب کردند.

با توجه به جدول زیر،‌ بهترین سال سود‌گیری مطابق با سال93 بوده که اتفاقا طی این سال، فولادسازان کشور بهترین بهره‌وری را از خود برجای گذاشتند در نتیجه هیچگاه سودخالصی بدون بهره‌وری عاید یک شرکت نخواهد شد.

طبق جداول بدست آمده در سال 93، میانگین درصد حاشیه سود خالص شرکت‌های فولادی به 13.8 درصد رسید که گواه بهترین عملکرد آنها طی دوره ارزیابی بین سال‌های 89-94 است؛ اما بدترین عملکردی سودگیری نیز با حاشیه سود خالص 3درصد به سال 94 مربوط می‌شود که عواملی همچون رکود کامل بر بازار مسکن در ایران، افزایش قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن، افزایش تولید جهانی فولاد و … در آن دخیل بود.

شرکت «آهن و فولاد غدیر ایران» همانگونه که در جداول بهره‌وری رشد مناسبی را از خود برجای گذاشته بود،‌ در حاشیه سود خالص نیز توانست آمار قابل قبولی را ثبت کند و طی به‌غیر از سال 89 که با آمار منفی مواجه بود طی سال‌های بعدی رشد بالایی را بدست آورد.

بر پایه این گزارش، شرکت «آهن و فولاد غدیر ایران» در بهترین آمار عملکردی خود توانست با 33.2درصد بهترین سود خالص را در سال 93 بدست آورد و پس از آن فولاد مبارکه اصفهان توانست با 23.3درصد دومین شرکت از لحاظ سود خالص باشد.

درصد تغییرات درصد حاشیه سود خالص نسبت به سال پایه1389

در این بخش درصد تغییرات درصد حاشیه سود خالص نسبت به سال پایه «100=89» گرفته شده، اما اینبار میانگین این گروه به نسبت سال 1389، به نسبت جدول حاشیه سود خالص دارای تغییر بود.

بر همین اساس، نسبت تغییرات حاشیه سود خالص در سال 91 با ثبت میانگین 114.1درصدی بهترین آمار گروه و پس از آن سال 93 با آمار 104.7درصدی توانسته باردیگر به آمار میانگین بالایی دست یابد.

اما سال 94 تنها 23درصد به نسبت سال پایه  تغییرات را مشاهده می‌کنیم و در سال 92 نیز آمار ارائه شده برابر با سال پایه بوده است.

با بررسی جدول زیر، در می‌یابیم که اکثر شرکت‌های فولادی به نسبت سال پایه، میانگین نرخ سود بالاتری را به نسبت سال‌های فرد کسب کردند که بهترین آمار از آن شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با ثبت 440.2 درصد در سال 93 به نسبت سال 89 بوده که البته این رشد نیز در سال 94 با اینکه تکرار نشد و حدود 80 واحد پایین‌تر بود اما روال مثبت و بالای خود را حفظ کرد.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید