جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیرشد شاخص بورس ادامه دار است؟

رشد شاخص بورس ادامه دار است؟

بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد امروز بازار سرمایه مقطعی و کوتاه‌مدت است، مطرح کرد: شاخص کل با خارج شدن سهامداران از سهم‌های کامودیتی‌محور، باز هم افت خواهد کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از بازار، مدت زیادی بود که سهامداران بورس منتظر یک روز سبز در این بازار بوده‌اند که بعد از گذشت یک هفته از سه‌شنبه هفته گذشته، امروز دوباره شاخص کل بالاتر از روز گذشته قرار گرفت تا سه‌شنبه‌ها به نام «روز سبز بورسی» نامگذاری شود چراکه از ابتدای سال تا کنون تنها روزهای سه‌شنبه شاخص کل رشد می‌کند، اما در روزهای دیگر روند نزولی دارد. به گفته کارشناسان بازار سرمایه رشد امروز سهم‌های شاخص‌ساز زیاد پایدار نخواهد بود چون اعتماد هنوز به بازار بازنگشته است و هنوز سهامداران حقیقی نقدینگی وارد بازار نکرده‌اند.

بر این اساس، با رشد سهام شاخص‌ساز از جمله سهم‌های کامودیتی و صادرات‌محور به جز خودرو، شاخص کل با رشد ۱۵ هزار و ۷۳۴ واحدی، امروز به یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۶۹۰ واحد رسید. البته، این شاخص تا دقایق پایانی معاملات، رشدی با شیب تند را تجربه کرد، ولی در آخرین دقایق، باز هم با فشار فروش سهامداران حقیقی، شاخص دوباره برگشت و کمی افت کرد که شاید فردا شاهد روندی نزولی در بازار باشیم.

شاخص کل هم‌وزن در این میان، افت و خیزهای متعددی را تجربه کرد، ولی به طور کلی، رشد اندک خود را حفظ کرد و تا پایان معاملات، ۱۶۹ واحد افزایش یافت و روی ایستگاه ۴۲۷ هزار و ۴۵۱ واحدی متوقف شد. شاخص فلزات اساسی با رشد سهم‌های صادرات‌محور مانند «فملی» و «فولاد» رشد ۳۶ هزار و ۷۱۳ واحدی را تجربه کرد و رقم ۹۱۱ هزار و ۹۸ واحد را نشان داد تا برای دومین روز متوالی سبز باشد.

امروز، نمادهای «خساپا»، «شپنا»، «خودرو»، «برکت»، «فملی»، «شستا» و «خگستر» بیشترین تراکنش بازار را به خود تعلق دادند و نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «شستا»، «فخوز»، «وغدیر» و «شپنا» بیشترین تأثیر را روی روند حرکتی شاخص داشتند، اما گروه فلزات اساسی بود که برترین گروه صنعتی از نظر ارزش معاملات شد.

در معاملات روز جاری، نمادهای فولادی هم روند رو به رشد خوبی را طی کردند و نمادهای «فجر»، «فخوز»، «فولاد» و «کاوه» بیشترین رشد قیمت را داشتند. «کچاد» و «کگل» هم افزایش قیمت در سهام خود تجربه کردند. نماد «ارفع» نمادی بود که در بازار فرابورس رشد قیمت بهتری را نسبت به «ذوب» داشت.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز اظهار کرد: با وجود اینکه شاخص کل و شاخص هم‌وزن از دقایق ابتدایی معاملات مثبت شروع به کار کردند و نمادهای مؤثر بر شاخص به صورت متعادل و صعودی مورد معامله قرار می‌گرفتند، اما باید گفت که این وضعیت ادامه‌دار نخواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: بازار سرمایه به دلیل درگیر بودن با مسائل بنیادی مثل دامنه نوسان نامتقارن و عملکرد ضعیف حقوقی‌ها روند مثبت کوتاه‌مدت خواهد داشت و افزایش قیمت‌های مس و سنگ آهن به نظر می‌رسد  این سیگنال را به سرمایه‌گذاران مخابره می‌کند که شاید بهتر باشد از این سهم‌ها خارج شوند تا بتوانند در هنگام سود، نقدینگی خود را از بازار کساد سرمایه خارج کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در حال حاضر نیاز به نقدینگی دارد، مطرح کرد: این نقدینگی باید از طرف سهامداران حقیقی به بازار تزریق شود و عملکرد غلط حقوقی‌ها به کاهش کارایی و خروج نقدینگی سهامداران حقیقی در بازار منجر شده است.

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: حقوقی‌ها به دنبال سود غیر واقعی هستند و سیستم اصلی بازار را که مبتنی بر عرضه و تقاضا است، بر هم زده‌اند و در نتیجه، اعتماد سهامداران خرد به بازار کم شده است و چیزی جز خروج نقدینگی را از بازار به دنبال ندارد.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید