اِسکیترهام، سورِی، انگلستان

(Skaterham, Surrey, England)

اِسکیترهام، سورِی، انگلستان

آغازگر این فهرست یک کلیسای سابقا نظامی در کاترهام (Caterham) واقع در سورِی انگلستان است که زمانی بخشی از مجموعه‌ی‌ سربازخانه‌ای‌ بود که توسط ارتش بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گرفت. سربازخانه در سال 1995 رسماً تعطیل و این کلیسا، پس از کنفرانس جوانان در سال 1999،  به یک پارک اسکیت‌سواری تبدیل شد.

این مکان که پُر از موانع گوناگون، رَمپ‌های مختلف و صفحات شیب‌دار مناسب پَرش است، علاقمندان به ورزش‌های این چنینی را از سرتاسر انگلستان به خود جذب کرده و هم‌اکنون بیش از 4000هزار عضو دارد!

 

سِلِکسیز دومینیکَنِن، ماستِریچ، هلند

(Selexyz Dominicanen, Maastricht, Netherlands)

سِلِکسیز دومینیکَنِن، ماستِریچ، هلند

کلیساها به صورت سنّتی با ادبیات، نوشتن و انتشارات مرتبط بوده‌اند. این کلیسا هم که به نوعی با این صنعت ارتباط دارد، در سال 1294 ساخته شد و این سنّت را  تا به امروز به شکل نوینی ادامه می‌دهد.

این صومعه‌ گوتیک قرون وسطایی که به نام سن دومنیک (Saint Dominic) وقف شده است، از اواخر قرن هجدهم، یعنی زمانی که توسط ناپلئون تسخیر و به مقرّ فرماندهی تبدیل شد، کارایی خود را از دست داد. در طی قرون پس از آن، این کلیسا به عناوین مختلفی از جمله بایگانی شهر، انبار و دوچرخه‌فروشی مورد استفاده قرار گرفت.

سِلِکسیز دومینیکَنِن، ماستِریچ، هلند

تازه‌ترین تعمیرات این مکان در سال 2005 انجام شد و حالا این کلیسا با مساحت 1200 متر مربع، به کتاب‌فروشی دو طبقه‌ای تبدیل شده که فقط به لذت‌های ادبی اختصاص دارد. جالب است بدانید که تمامی نقوش برجسته‌ی صومعه حفظ شده است و خوشبختانه در وضعیت خوبی به سر می‌برد. قابل‌ توجه‌ترین نقاشی‌های این کلیسا مجموعه‌ای در شرح زندگی توماس آکوئیناس (Thomas Aquinas) – راهب دومینکن و از اهالی کلیسای کاتولیک – است.

 

کتابخانه‌ مونیک کوریوو، کِبِک، کانادا

(Monique Corriveau-Library, Quebec City, Canada)

کتاب‌خانه‌ی مونیک کوریوو، کِبِک، کانادا

قطعاً ژان-ماری (Jean-Marie) معماری بود که نگاهی منحصر به فرد داشت. کلیسای دنیس-دو-پِلاتو (Denys-du-Plateau) او واقع در کِبِک، نمونه‌ی یک برداشت آوانگارد بر معماری سنّتی کاتولیک است. این کلیسا، با سقف باریک و سفیدی که در زمستان‌های سهمگین کانادا کاملاً  با برف یکی می‌شود، در سال 1964 ساخته شده است.

این کلیسا در سال 1986، از کاربرد مذهبی خود خارج و به کتابخانه‌ای به نام مونیک کوریوو (Monique Corriveau) تبدیل شد. نام این کتابخانه از روی نام زن نویسنده‌ای که ساکن شهر کبک بود گرفته شده است.

این کتابخانه، باز هم بر ارتباط میان دین و ادبیات تأکید دارد. درب ورودی این معبد دانش، یک دهلیز شیشه‌ای است که وجه تسمیه‌ی کلیسای سابق بوده و سرتاسر آن پُر از قفسه‌های کتاب و میزهای مطالعه‌ای است که با هدف ایجاد راحتی هرچه تمام‌تر دانش‌جویان و علاقمندان به کتاب در آنجا قرار گرفته است.

 

مرکز اَبَر-محاسبات بارسلون، بارسلون، اسپانیا

(Supercomputing Centre, Barcelona, Spain)

مرکز اَبَر-محاسبات بارسلون، بارسلون، اسپانیا

به احتمال زیاد کلیسای کوچک تورّه خیرونا (Torre Girona) واقع در بارسلون، از جمله‌ی عجیب‌‌ترین انتخاب مکان‌ها برای قرار دادن یک اَبَر کامپیوتر است! این کلیسا از دهه‌ 1970 در اختیار دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا قرار دارد و پیش از آن، در دست خانواده‌ ثروتمند خیرونا بود. این کلیسای قرن نوزدهمی در دهه‌ 1940 و در سال‌های پس از جنگ داخلی اسپانیا، بازسازی شد.

مرکز اَبَر-محاسبات بارسلون، بارسلون، اسپانیا

فضای داخلی کلیسا به نحوی دستکاری شده تا بتواند یک جعبه‌ی شیشه‌ای عظیم را در خود جای دهد که در واقع اَبَر-کامپیوتر 40 میلیون دلاری ماره نوستروم (MareNostrum) در آن قرار دارد. این محل به صورت رسمی در 1 آوریل 2005 به عنوان مرکز ابر-محاسبات بارسلونا راه اندازی شد.

مرکز اَبَر-محاسبات بارسلون، بارسلون، اسپانیا

ماره نوستروم، که در حال حاضر در چهارمین تجسّد خود قرار دارد، به طور معمول برای طیف گسترده‌ای از پژوهش‌های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زمینه‌هایی همچون اخترفیزیک، مدل‌سازی آب و هوا و مطالعات ژنوم حضور داشته است.

 

تاکستان ساوث ریور، شلرز ویل، اوهایو، ایالات متحده

(South River Vineyard, Shalersville, Ohio, United States)

تاکستان ساوث ریور، شلرز ویل، اوهایو، ایالات متحده

اینبار یک کلیسای قرن نوزدهمی متودیست (Methodist) را واقعاً از مکان اصلی خود برداشتند و به حدود 50 مایل آن‌‌طرف‌تر، یعنی تاکستانی زیبا در حومه‌ اوهایو منتقل کردند. جین سیگل (Gene Sigel) صاحب تاکستان، این کلیسای قدیمی و رها شده را در سال 2000 در یک حراجی مشاهده کرد – آن هم فقط به قیمت تخریب‌اش. او کلیسا را خرید و جای آن را تغییر داد تا به بخشی از مجتمع تاکستانش تبدیل بشود، و تا به امروز نیز در همین مکان قرار دارد.

 

منبع: thevintagenews.com