شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیرتبه‌بندی 10 کشور برتر بانکداری شرکتی

رتبه‌بندی 10 کشور برتر بانکداری شرکتی

ارتقای فعالیت‌های بانکی از مسیر «بانکداری شرکتی» محقق می‌شود

بانکداران باید بتوانند ارزیابی های واقع گرایانه از نیازهای کسب و کار ارایه دهند

مونا مشهدی رجبی| بانکداری شرکتی که در امریکا بانکداری تجاری هم نامیده می شود، به معنای ارایه خدمات بانکی مختلف به بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ است و شاید بتوان از آن به عنوان سوداورترین نوع بانکداری نام برد. شرکت‌های تولیدی و صنعتی مختلف در سالهای کاری خود نیاز به دریافت خدمات مالی مختلفی دارند تا از طریق این خدمات مالی بتوانند سرعت درامد زایی و سوداوری خود را افزایش دهند. علاوه بر منابع مالی که در اختیار آنها قرار می گیرد، ارزیابی و تحلیل عملکرد مالی و پیش بینی بهترین بازارهایی که بالاترین سوداوری را براش شرکت دارد از اصلی‌ترین و مهمترین بخشهای بانکداری شرکتی است.

به عنوان مثال یک بانک می تواند وام مورد نیاز یک شرکت را در اختیار آن قراردهد تا با استفاده از ان وام شرکت بتواند پروژه های مختلف را اجرا کند. اما اینکه کدام بانک می تواند وام مورد نیاز شرکت را با کمترین نرخ بهره و بهترین شرایط بازپرداخت مساله بسیار با اهمیتی است و در همین بخش است که بین بانک‌ها رقابت ایجاد می‌شود.

اما پرداخت وام به شرکت‌ها تنها بخش کار بانکداری شرکتی نیست اگرچه می توان از ان به عنوان مهمترین و اصلی ترین کار این صنعت نام برد. بانکداری شرکتی همچنین شامل مدیریت نقدینگی به معنای جمع آوری و مدیریت نقدینگی شرکت به منظور حفظ ثبات و امنیت مالی هم می شود. از طرف دیگر مدیریت  تغییرات در نرخ ارز و تبدیل دارایی های نقدی شرکت به منظور اینکه شرکت در جریان این نوسانات کمترین آسیب اقتصادی را متحمل شود، بخش دیگری از فعالیت بانکداری شرکتی است. همچنین ارایه دسته چک به شرکت‌ها و نظارت بر نحوه  استفاده از انها هم از دیگر وظایف بانکداری شرکتی است ولی تفاوت آن با فعالیتهای بانکی افراد خاص  در این است که بانک روند فعالیت مالی را به درستی نظارت می‌کند و در مورد تغییراتی که در نظام بانکی، وضعیت دسته چک، نحوه استفاده از انها و مسایل مرتبط با ساختار مالی شرکت  ایجاد می شود به مسولان شرکت اطلاع رسانی می کند.

بانکداران شرکتی صنایع مختلفی را هدف قرار می دهند. صنایعی از قبیل بهداشت و درمان، خرده فروشی، انرژی، معدن ، شرکت‌های ارایه دهنده خدمات و غیره . ولی هر بانک با توجه به مشتریانی که دارد در یک حوزه خاص به فعالیت می پردازد و  در همین بخش است که اقدام به ارایه خدمات به مشتریانش می کند . به عنوان مثال برخی از بانک‌ها تنها به مشتریانی که در حوزه نیرو فعالیت می کنند خدمات رسانی می کنند زیرا بر این باورند که ارایه بهترین  راهکار و خدمات مشاوره مالی- که یکی از اصلی ترین بخشهای بانکداری شرکتی است- نیاز به مطالعه و تسلط به حوزه صنعتی مشتری دارد و اگر چندین صنعت مختلف در جمع مشتریان اصلی بانک باشند، ارایه بهترین خدمات مشاوره ای کار بسیار دشواری است.

 

وظیفه اصلی  بانکداری شرکتی چیست؟

بانکداران شرکتی، اغلب کارشان را به عنوان  تحلیلگر بازار اعتباری شروع می کند. به این معنا که فرد فارغ التحصیل از دانشگاه زمانی که وارد این حوزه می شود در ابتدا گزارشهای تحلیلی از بازار تهیه می کند و رصد تحولات بازار می تواند به عنوان یک منبع آموزشی مهم برای او باشد. در ابتدا ارزیابی ترازنامه‌های شرکت‌ها و تصمیم گیری در مورد اینکه  ایا به شرکت خاصی و برای اجرای طرح خاصی وام تعلق بگیرد یا خیر ، در حوزه وظایف بانکداران شرکتی است.

بانکداری شرکتی در بخش فروش خدمات هم فعالیت گسترده ای دارد و از این محل هم برای بانک درامد ایجاد می شود. اینکه رابطه شرکت را با مشتریان کنونی حفظ کند و  از طریق دریافت بازخورد  از انها زمینه را برای ارتقای کیفیت خدمات رسانی فراهم کند ، ازاصلی ترین  بخشهای کار بانکداری شرکتی است. از طرف دیگر تلاش برای یافتن مشتریان تازه و بالقوه هم می تواند در  دامنه کاری این حوزه قرار بگیرد.

کریستوفر جاکسون رییس بخش مدیریت سرمایه های انسانی در گروه بانکی لوید می گوید:یادگیری اصول بانکداری شرکتی کار دشواری است و افرادی که از دانشگاه در رشته بانکداری فارغ التحصیل می شوند باید مدتهای طولانی در کنار بانکداران حرفه ای در جلسات شرکت کنند تا اصول کار را یاد بگیرند.در واقع بیش از اینکه علم در موفقیت بانکداری شرکتی اثر داشته باشد، تجربه  تاثیر گذار است زیرا در جریان تجربه است که می توان مطالب تازه ای را آموخت و به کار گرفت.

 

مشتری محوری در بانکداری شرکتی

در برخی از بانک‌های برجسته دنیا از قبیل بانک دویچه المان و اچ اس بی سی  و جی پی مورگان، بخش بانکداری شرکتی  با بانکداری سرمایه گذاری مشترک است تا از این طریق مشتریان بالقوه محصولات و خدمات شرکت‌ها شناسایی شود و کالاها و خدمات لازم به آنها فروخته شود.

مشاغل سطح بالا در حوزه بانکداری شرکتی  بیشتر مشتری محور هستند. در این بخش ما مدیران توسعه کسب و کار را داریم که تلاش می کنند تا مشتریان تازه را یرای محصولات شرکت پیدا کنند یا مدیرانی هستند که با برقراری رابطه سازنده با مشتریان کنونی شرکت و دریافت نظرات و انتقادات آنها، تلاش می کنند تا این مشتریان را حفظ کنند.

در ظاهر این مدیران ارشد برای انجام کارشان قرارهای ملاقات لوکس با مشتریان دارند و  با انها در رستوران های مختلف  شام و ناهار صرف می کنند ولی باید در نظر گرفت که این افراد در زمره برجسته ترین و توانمندترین مدیران بانکی هستند و از اصول فنی لازم برای حصول نتیجه  مطلوب در کارشان بهره می گیرند.

به مدیرانی که وظیفه حفظ رابطه شرکت با مشتریان فعلی را دارند مدیران حفظ رابطه می گویند که برای انجام این کار یک تیم کارکشته و بزرگ دارند که از آنها در جریان کار حمایت می کنند و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار می دهند.

 

کار پیچیده مدیران حفظ رابطه

از طرفی کار مدیران حفظ رابطه  در حوزه بانکداری شرکتی بسیار پیچیده است و مثلا زمانی که  شرکت نیاز به افزایش حجم و سطح منابع مالی دارد، تیم مدیریت حفظ رابطه در بانک تلاش می کند با ارایه پیشنهاد و راهنمایی های لازم  بهترین راه برای افزایش دارایی و سرمایه بانک را اعلام کند. بانکداری شرکتی بخش دیگری هم دارد که شامل ارزیابی ریسک و اعتبار مالی  شرکت است و  این ارزیابی را برای بازار محصولات شرکت، ارزیابی عملکرد شرکت و مدیریت سرمایه های شرکت هم انجام می دهد و این مدیران  هیچ ارتباطی با مشتریان بالقوه یا بالفعل شرکت ندارند.

 

بانک‌های فعال حوزه بانکداری شرکتی

در سال گذشته فهرست برترین بانک‌های دنیا در حوزه بانکداری شرکتی ارایه شد و مرکز مطالعات گلوبال فاینانس اقدام به ارایه آن کرد. رده بندی ارایه شده بر مبنای بانک‌های فعال در حوزه بانکداری شرکتی است که بالاترین ارزش سرمایه را دارند.

در این سال فعال ترین بانک در حوزه بانکداری شرکتی دویچه بانک المان بود که ارزش سرمایه ان در سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با ۲۷۹۹ میلیارد دلار اعلام شد. البته این سرمایه ای است که بخش فعال در حوزه شرکتی داردبانک دویچه علاوه بر ارایه خدمات به شرکت‌های المانی به شرکت‌های دیگری که در المان کار می کنند هم خدمات مالی ارایه می دهد. از طرف دیگر المان یکی از صنعتی ترین کشورهای دنیا است و شرکت‌های صنعتی که نیاز به همکاری با بانک‌ها و دریافا خدمات بانکداری شرکتی دارند بسیار زیاد است. از طرف دیگر فضای مناسب کار در این کشور باعث شده است تا نه تنها شرکت‌های فعال در دیگر کشورهای اروپایی بلکه شرکت‌های فعال درقاره‌های دیگر هم تمایل به ایجاد یک دفتر کار یا واحد تولیدی  در المان داشته باشند. به همین دلیل بازار بانکداری شرکتی در این کشور بسیار پر رونق است.

دومین بانک در این حوزه بانک اچ اس بی سی بریتانیا است که ارزش سرمایه ان برابر با ۲۵۵۵ میلیارد دلار است ولی این نگرانی وجود دارد که بعد از اجرایی شدن بریگزیت این بانک با کاهش شمار مشتریان روبرو شود و ارزش سرمایه فعال در بخش بانکداری شرکتی در این کشور کاهش یابد. سومین بانک هم بی ان پی پاریباس  فرانسه است که سرمایه ان در سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با ۲۵۴۲ میلیارد دلار بود.

چهارمین بانک بزرگ فعال در حوزه بانکداری شرکتی در دنیا بانگ صنعت و بازرگانی کشور چین است که ارزش سرمایه ان در سال ۲۰۱۶ میلادی برابر با ۲۴۵۶ میلیارد دلار اعلام شد و پنجمین بانک این فهرست هم گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی است که به کشور ژاپن تعلق دارد و ارزش سرمایه ان برابر با ۲۴۴۷ میلیارد دلار اعلام شده است.

برترین بانک‌های فعال در حوزه بانکداری شرکتی
ارزش سرمایه(میلیارد دلار)کشورنام بانکرتبه
۲۷۹۹الماندویچه بانک۱
۲۵۵۵بریتانیااچ اس بی سی۲
۲۵۴۲فرانسهبی ان پی پاریباس۳
۲۴۵۶چینبانک صنعت و تجارت چین۴
۲۴۴۷ژاپنمیتسوبیشی یو اف جی۵
۲۴۳۱فرانسهکردیت اگریکول۶
۲۴۱۷بریتانیابارکلیز۷
۲۳۲۹بریتانیارویال بانک اسکاتلند۸
۲۲۶۵امریکاجی پی مورگان۹
۲۱۲۹امریکابانک امریکا۱۰

 

مشاغل مختلف در حوزه بانکداری شرکتی

مارسلو کاستریلو،رییس  بخش بانکداری شرکتی بانک اچ اس بی سی  بر این باور است که یک ارزیابی درست از ریسکهای موجوز، اطلاع داشتن در مورد این مساله که چه حمایت‌هایی یک کسب و کار نیاز دارد و چه حمایت‌هایی می توان ارایه کرد اهمیت بسیار زیادی در ارتقای کارایی بانکداری شرکتی دارد.

بانکداران باید بتوانند ارزیابی های واقع گرایانه از نیازهای کسب و کار ارایه دهند تا شرکت‌ها نه انتظاراتی بیش از حد از کارشان داشته باشند و نه اینکه انتظاراتشان پایین تر از واقع باشد. ولی اصلی ترین و مهمترین ویژگی بانکداران موفق در حوزه شرکتی را می توان کنجکاوی ذاتی آنها دانست زیرا این کنجکاوی به انها امکان می دهد در مورد مسایلی اطلاع داشته باشند و بتوانند ارزیابی هایی ارایه دهند که دیگران از انجام ان محرومند.

وی ادامه داد: از انجا که بانکداری شرکتی تاثیر زیادی در رشد درامد و سوداری شرکت‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی دارد، در اغلب کشورها بانکداران این حوزه درآمد‌های کلانی دارند. در برخی از موسسات مالی بخشی از سود  شرکت‌های تولیدی و صنعتی به بانکداران این حوزه اختصاص دارد.

 

بانک‌های فعال در این حوزه

در سال گذشته بالاترین درآمد توسط مدیران ارشد حوزه بانکداری کسب می شد. در سال قبل درآمد سالانه مدیر ارشد بانک‌های فعال در حوزه بانکداری شرکتی ۲۱۵ تا ۳۸۰ هزار دلار درامد داشتند و سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درصد  پاداش دریافت می کردند. در حالی که مدیر میانی در این  نظام مالی ۱۴۰ تا ۲۳۰ هزار دلار دستمزد دریافت می کردند و پاداش سالانه انها ۸۰ تا ۱۵۰ درصد میزان دستمزد آنها بود.

جالب است بدانید درآمد تحلیل گرانی که  به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند ۵۵ تا ۸۵ هزار دلار دستمزد  دریافت می کنند و میزان پاداش سالانه انها ۲۰ تا ۵۰ درصد  دستمزد آنها است.

دستمزد بانکداران فعال در حوزه بانکداری شرکتی
گستره  پاداش سالانهدستمزد(هزار دلار)شغل
۲۰ تا ۵۰ درصد۵۵ تا ۸۵فارغ التحصیل، تحلیل گر
۲۰ تا ۵۰ درصد۷۰ تا ۱۰۰تحلیل گر ارشد
۳۰ تا ۷۰ درصد۸۵ تا ۱۱۵مدیر
۸۰ تا ۱۵۰ درصد۱۴۰ تا ۲۳۰مدیر میانی
۱۰۰  تا ۲۵۰ درصد۲۱۵ تا ۳۸۰مدیر ارشد

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید