شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهبازار پولی مالیرتبه‌بندی، مهم‌ترین الزام ورود به بازارهای جهانی

رتبه‌بندی، مهم‌ترین الزام ورود به بازارهای جهانی

یکشنبه ۳۰ مهر همایش «جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی» با مشارکت شرکت بورس تهران، موسسه‌های «Scope Rating، KPMG» بزرگترین شرکت رتبه‌بندی اروپا و بورس وین برگزار شد.


به گزارش رتبه آنلاین و به نقل از صمت: در این نشست فرآیند جذب سرمایه‌گذار خارجی که شامل تهیه صورت‌های مالی براساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)، استفاده از خدمات حسابرسان معتمد بین‌المللی، همچنین پذیرش سهام یا انتشار اوراق بدهی در بورس‌های بین‌المللی درباره شرکت‌های ایرانی است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بورس تهران در این کنفرانس، درباره همکاری مشترکی با بورس وین و پذیرش متقابل سهام شرکت‌ها، پذیرش و انتشار اوراق بدهی در بازار سهام اتریش به گفت‌وگو پرداخت. در این همایش رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی به عنوان یکی از موضوع‌های مهم و الزام‌های ورود به بازارهای بین‌المللی مورد تاکید سخنرانان قرار گرفت.

تقویت روابط با ایران در ۳ سال گذشته
اولریچ وون زانتیر، مدیر خدمات مالی شرکت کی‌ام‌پی‌جی به سابقه فعالیت این شرکت با کشورهای مختلف از جمله ایران اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته با ایران روابط خوب تجاری و مالی داشتیم اما از ۳ سال گذشته این روابط به مراتب قوی‌تر شده است و با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همکاری خود را آغاز کرده‌ایم. وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی متفاوت و انجام پروژه‌های بزرگ از جمله همکاری‌های این شرکت با بانک مرکزی بوده است. در این زمینه استانداردهای بین‌المللی را رعایت کرده‌ایم، می‌توان گفت مشتریان بسیار بالقوه‌ای در بانک‌های ایرانی داریم. زانتیر با بیان اینکه کشورهای اروپایی و به‌ویژه آلمان رابطه خوبی با ایران دارند، گفت: کشورهای اروپایی زیادی به دنبال ایجاد رابطه تجاری با ایران هستند و ایران را منبع خوبی برای تامین مالی قلمداد می‌کنند. البته باید گفت برقراری رابطه با ایران برای کشورهای اروپایی چالش‌های متفاوتی دارد و روابط بانکی با اروپا هنوز به طور کامل شکل نگرفته است اما خوشحالیم که ایران در حال پیاده‌سازی مقررات بین‌المللی است و در این زمینه می‌توان به مقررات ضد پولشویی اشاره داشت که بانک مرکزی ایران از تمامی بانک‌ها خواسته تا یک واحد مجزا برای این قضیه اختصاص دهند. وی تاکید کرد: رابطه ایران با کشورهای اروپایی مانند رابطه امریکا نیست همان‌طور که فرهنگ، زبان و اندیشه اروپایی با امریکا متفاوت است نحوه ارتباط با مشتری و کشورهای گوناگون در اروپا نیز با امریکا متفاوت است البته باید گفت محدودیت‌هایی در زمینه ایجاد روابط تجاری با ایران وجود دارد که باید آنها را مدیریت کرد. به گفته زانتیر، ساختار فعلی شرکت‌های خدمات مالی به این صورت است که می‌توانند به مشتریان خود دید وسیع‌تری نسبت به مشتری بدهند و درباره جرئیات پشت پرده شرکت‌های بین‌المللی که اصولا اطلاعات پیچیده‌ای است، شفاف‌سازی کنند. وی افزود: رتبه‌بندی شرکت‌ها که یکی از خدمات شرکت‌های رتبه‌بندی است، می‌تواند اطلاعات مناسب و مطلوبی در اختیار مشتری قرار دهد. در ادامه کاوه تقی‌زاده، مدیر مطالعات ایران در شرکت کی‌ام‌پی‌جی آلمان به معرفی کوتاه این شرکت پرداخت و گفت: این شرکت یک از شرکت‌های خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری بین‌المللی است که در ۱۵۵کشور مختلف فعالیت می‌کند. درآمد سالانه این شرکت بیش از ۲۵/۴۵ بیلیون دلار است و خدمات مشاوره‌ای به سازمان‌ها و نهادهای بزرگ بین‌المللی می‌دهد. به گفته وی، این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی با همتای ایرانی خود شرکت بیات رایان، به شرکت‌های متفاوت ایرانی خدمات مشاوره‌ای داد تا از این طریق شرکت‌های بین‌المللی متفاوتی را با بازار سرمایه ایران آشنا کند.

تسریع در روند تامین مالی
بهترین ابزار تامین مالی برای ناشران و سرمایه‌گذاران ایرانی جذب سرمایه‌گذار خارجی است و رتبه‌بندی می‌تواند طیفی از ابزارهای بدهی در بازار سهام را برای سرمایه‌گذار و ناشران اوراق بهادار جذاب کند. حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان این مطلب گفت: در بورس تهران هم‌اکنون ابزار اختیار معامله توانسته از امکان معاملات آنلاین برخوردار شود.  وی با اشاره به تحولات مناسب در حوزه ابزارهای مالی در بازار سرمایه کشور از ابزارهای اوراق بدهی به عنوان یکی از این ابزارها نام برد و افزود: درحال‌حاضر زمینه‌ای ایجاد شده که شرکت‌ها در کنار افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید بتوانند به طریق بهینه‌ای از ابزارهای بدهی نیز استفاده کنند. وی با بیان اینکه چاره‌ای جز فعالیت فعالان بازار سرمایه براساس استاندارهای جهانی وجود ندارد، گفت: درحال‌حاضر در بورس‌های لندن و استانبول حدود ۶۵ درصد سهام شناور شرکت‌ها دراختیار سرمایه‌گذاران خارجی است. برای دستیابی به چنین آمارهایی ظرفیت‌های مناسبی در بازار سرمایه ایران وجود دارد که باید در راستای استانداردسازی زیرساخت‌ها، زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم آورد. مدیرعامل شرکت بورس تهران با اشاره به انعقاد ۱۲ تفاهمنامه با بورس‌های دنیا گفت: از سال گذشته سلسله فعالیت‌هایی برای اجرایی شدن زمینه پذیرش متقابل شرکت‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری در بورس‌های ایران و استانبول مطرح و اقدام‌های موثری شد که برای انجام آن باید برخی استانداردها را پذیرفت.  وی ادامه داد: یکی از این الزامات گزارشگری مالی برمبنای استانداردهای بین‌المللی حسابداری (IFRS) برای ناشران بورسی بود. بر همین مبنا سازمان بورس استفاده از این استاندارد را برای شرکت‌هایی که از سرمایه بیش از هزار میلیارد تومانی برخوردار بودند و همچنین بیمه‌ها و بانک‌ها از سال ۹۵ اجباری کرده است. وی تصریح کرد: تا پایان آبان امسال این دسته از شرکت‌ها فرصت دارند بر اساس این استاندارد گزارش‌های خود را تحویل دهند.  این مقام مسئول با بیان اینکه معتقد است فرآیند گزارشگری برمبنای استاندارد (IFRS) باید به صورت داوطلبانه باشد، گفت: این موضوع باعث خواهد شد که شرکت‌ها هزینه‌های تامین مالی خود را کاهش داده و دسترسی به تامین مالی تسهیل شود. مدیرعامل بورس تهران از تعریف شاخص حاکمیت شرکتی برای دسته‌ای از شرکت‌های بورسی برمبنای قوانین تجارت و بازار اوراق بهادار ایران خبر داد و گفت: بورس تهران در صورت علاقه‌مندی هر یک از بنگاه‌های اقتصادی حاضر است این شاخص را ارائه دهد.

دو شرکت‌خصوصی مجوز رتبه‌بندی گرفتند
وی ادامه داد: درحال‌حاضر برای دو شرکت خصوصی مجوز رتبه‌بندی صادر شده است و سازمان بورس به علاقه‌مندان دریافت مجوز رتبه‌بندی مهلت داده که با شرط برخورداری از شریک خارجی بتوانند در این زمینه حضور یابند.  قالیباف با بیان اینکه رتبه‌بندی می‌تواند طیفی از ابزارهای بدهی در بازار سهام را برای سرمایه‌گذار و ناشران اوراق بهادار جذاب کند، عنوان کرد: در بورس تهران هم‌اکنون ابزار اختیار معامله توانسته از امکان معاملات آنلاین برخوردار شود.

تامین مالی بین‌المللی با نرخ پایین
بحث ما در تامین مالی بین‌الملل این است که شرکت‌هایی که در بورس حضور داشته و شفاف‌اند و شرایط خوبی دارند، بتوانند از بازارهای مالی بین‌الملل با نرخ پایین استفاده کنند، هدف این همایش هم این است که الزام‌های حضور در بازارهای بین‌المللی را مشخص کند. روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در حاشیه برپایی این همایش، با بیان این مطلب درباره برخی از این الزام‌ها به صمت گفت: شرکت‌ها باید گزارش‌های مالی خوب و رتبه‌بندی مناسب داشته باشند تا در نهایت بتوانند مورد پذیرش بورس‌های بین‌المللی قرار گیرند. این همایش به دنبال این است که شرکت‌هایی که وضعیت خوبی دارند بتوانند از بازارهای بین‌المللی بهتر استفاده کرده و هزینه تامین مالی آنها کاهش یافته و سودآوری آنها افزایش پیدا کند. وی افزود: به نظر می‌رسد شرکت‌هایی که در بورس هستند این توانایی را دارند و می‌توانند از این بازارها به خوبی استفاده کنند. حسینی‌مقدم درباره آخرین وضعیت رتبه‌بندی شرکت‌ها در ایران گفت: از آنجا که رتبه‌بندی مسئله بااهمیتی است، شرکت بورس تهران سراغ «اسکوپ ریتینگ» که بزرگترین شرکت رتبه‌بندی در آلمان است رفته است. شرکت‌هایی که در بورس هستند و به دنبال تامین مالی از بورس‌های اروپایی هستند می‌توانند از این رتبه‌بندی استفاده کنند. وی با تاکید بر اینکه این همایش فضای خوبی برای استفاده از خدمات رتبه‌بندی را برای شرکت‌ها ایجاد کرده است درباره دستاورد این همایش افزود: با توجه به اینکه مدیران و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های داخلی در این جلسه حاضر بودند جرقه‌های ذهنی لازم ایجاد شد. به نظر می‌رسد این موارد در شرکت‌ها به عنوان یک موضوع اصلی پیگیری شود و از این به بعد خود شرکت‌ها برای استفاده از ابزار تامین مالی بین‌المللی پیگیر باشند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید