شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیدولت مجاز به برداشت ۵۰ درصد از حساب ذخیره ارزی شد

دولت مجاز به برداشت ۵۰ درصد از حساب ذخیره ارزی شد

نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند در صورت کاهش منابع حاصل از صادرات نفت ۵۰ درصد از حساب ذخیره ارزی برای تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌شده برداشت کند.

به گزارش رتبه آنلاین، نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه کل کشور با 149 رأی موافق، 34 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع با بند (ج) این لایحه موافقت کردند.

در بند (ج) آمده است: چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 1397 کمتر از یک میلیون و هفت هزار و یکصد و چهارده میلیارد و چهارصد و سه میلیون ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل پنجاه ‌درصد منابع حساب ذخیره ارزی برای تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌شده اقدام کند.

بر اساس این گزارش، محمدباقر نوبخت در توضیح این بند گفت: صادرات دو میلیون و 410 هزار بشکه نفت و میعانات گازی در لایحه بودجه دیده شده و حدود 55 دلار برای هر بشکه نفت با احتساب 36 روز و نرخ برابری دلار 3 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده و 3 درصد خم برای تأمین حدود صد هزار و 700 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در حال حاضر به غیر از صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی وجود دارد که از سال 78 تا 90 برای جلوگیری از نوسانات قیمت ارز حسابی افتتاح شده و مازاد در آن ریخته می شود؛ اگر سالانه در سقف تعیین شده منابع نفتی تغییری ایجاد نشود، از حساب ذخیره بهره‌برداری می‌شود.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید