شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهگزارش روزدورریز غذای مردم ایران معادل 60 درصد درآمد نفتی کشور

دورریز غذای مردم ایران معادل 60 درصد درآمد نفتی کشور

آمارهای فائو (سازمان بین المللی غذا) از ضایعات غذا در ایران نشان می‌دهد مردم ایران معادل 60 درصد درآمد نفتی کشورشان و به اندازه 10 کشور اروپایی مواد غذایی به سطل زباله می‌ریزند.


به گزارش رتبه آنلاین، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: آمارهای فائو (سازمان بین المللی غذا) از ضایعات غذا در ایران تکان دهنده است به طوری که مردم ایران معادل 60 درصد درآمد نفتی کشورشان و به اندازه 10 کشور اروپایی مواد غذایی به سطل زباله می ریزند.

جمال رازقی در همایش سالروز جهانی غذا در شیراز گفت: بیشترین حجم ضایعات در ایران مربوط به نان، میوه، سبزیجات و برنج است. حجم ضایعات مواد غذایی در ایران معادل 35 میلیون تن و ارزش 15 میلیارد دلار است در حالی که سالانه در جهان 900 میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند.

جمال رازقی افزود: در کشور های در حال توسعه ضایعات غذا بیشتر مربوط به فرآیند برداشت تا فرآوری است و در کشورهای توسعه یافته بیشترین ضایعات غذا در خرده فروشی ها و به دست مصرف کنندگان نهایی اتفاق می افتد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنایع غذایی و تبدیلی فارس اظهار کرد: تحلیل زیان ناشی از ضابعات غذا در ایران در بخش منابع آبی واقعیت های تکان دهنده دیگری را فاش می کند که میزان آبی که برای ضایعات کشاورزی در ایران مصرف می شود معادل 9.3 میلیارد متر مکعب و معادل کل آب مصرفی مردم کشور و صنایع است.

رازقی با بیان اینکه در ایران به دلیل نداشتن صنعت بازیافت پیشرفته بخش قابل توجهی از مواد غذایی تلف می شود افزود: کاهش ضایعات مواد غذایی در درجه اول باید با ارتقای فناوری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در زنجیره تولید کنترل شود و سپس به بحث فرهنگ سازی برای مصرف کننده نهایی پرداخته شود.

وضعیت صنایع غذایی در ایران

وی ادامه داد: صنایع غذایی بیشتر از خودروسازها اشتغال ایجاد می کنند. بر اساس اطلاعات رسمی مرکز آمار ایران بیش از 190 هزار نفر در حوزه صنایع غذایی ایران به فعالیت مشغول اند و میزان صادرات صنایع غذایی ایران چهار و نیم میلیارد دلار برآورد شده است.

رئیس اتاق شیراز عنوان کرد: فعالان صنایع غذایی کشور اعتقاد دارند تنها با توسعه بازارهای منطقه ای امکان صادرات محصولات غذایی به میزان 40 برابر صادرات فعلی به کشورهایی مانند روسیه وجود دارد.

رازقی تصریح کرد: آخرین گزازش مرکز آمار ایران تایید می کند صنایع موتوری و خودروسازی رتبه سوم اشتغال را با 130 هزار کارگر در اختیار دارند. صنایع غذایی به میزان 50 هزار شغل بیشتر از صنعت خودروسازی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است. حضور دولت در این صنعت راه را برای صنایع غذایی ناهموار کرده به طوری که بخش خصوصی مجالی برای حضور در برخی از بخش های صنعت غذایی کشور را ندارند.

وی با بیان اینکه بحران قیمت تمام شده یکی از مسایل مهم در افت صنایع غذایی است، بیان کرد: نظام بانکی و مالیاتی از عوامل موثر در ایجاد بحران قیمت تمام شده و مشکلات بخش تولید است که امکان رقابت کالاهای تولیدی را در بازارهای داخلی و خارجی می گیرد.

رازقی با تقدیر از عملکرد و همکاری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بخش خصوصی و تشکل‌های فعال در این حوزه در استان، اظهارکرد: حوزه غذا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بین دستگاه های دولتی، تنها دستگاهی است که به جای تاکید بر درمان، به پیشگیری همت داشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنایع غذایی و تبدیلی فارس افزود: انتظار داریم نوع همکاری و عملکرد معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش نظارت بر تولید مواد غذایی به عنوان الگو در سطح ملی ترویج شود.

رازقی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 400 واحد صنعت غذا در فارس فعال است که از این تعداد حدود 80 واحد عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنایع غذایی و تبدیلی استان هستند و این شایسته نیست زیرا موفقیت و ارتقای سطح کمی و کیفی واحدهای تولیدی در صنعت غذا بدون حضور موثر در تشکل ها امکان پذیر نیست.

در این نشست از واحدهای برتر صنایع غذایی استان فارس تقدیر شد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید