پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیدودل برای خرید طلا...

دودل برای خرید طلا…

آشفتگی بازار طلا سبب شد تا مردم به سمت بازارهای کاذب دیگر حرکت کنند و با این تغییر نگرش دیگر ضرورتی برای خرید طلا به عنوان یک کالای سرمایه ای وجود ندارد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایران خبر، بهمن مهرکیش، فعال باسابقه بازار طلا و جواهر در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که نرخ طلا بر اساس اُنس جهانی و ارز داخلی محاسبه می‌شود خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت دلار که ارز مبادلاتی در کشور محسوب می شود از ثبات و امنیت برخوردار نباشد، بالطبع نوسانات آن بر بازار طلا اثر مستقیم داشته و باعث تشنج در آن می‌شود.وی، سرگردانی تولید کننده و وارد کننده در محاسبه مقدار واحد طلا برای مدت مشخص در بازار ایران را به دلیل عدم ثبات ارز موجب استرس و تنش بازار طلا دانست و تصریح کرد: به دلیل این که قیمت دلار در کشور به خصوص در چند ماه اخیر نرخ ثابتی را تجربه نکرده پس فروشنده عمده نمی تواند مبلغ مشخصی را مدنظر داشته و این سردرگمی باعث دلسردی مردم برای خرید از این بازار می شود.

تنش و تشنج بازار به دلیل رکود و مشکلات اخیر اقتصادی

مهرکیش، کارشناس فعال در حوزه طلا و جواهر با بیان بیماری مزمن اقتصاد ایران و تازه شدن زخم کهنه آن بویژه در سال جاری علت اصلی برهم خوردن نظم بازار را رکود اقتصادی دانست و تصریح کرد: طلا و جواهر از جمله کالاهایی است که حکم معیار بر دیگر بازارها را داشته و تشنج در این بازار بر دیگر بازارهای جامعه اثرات سویی دربردارد.

وی با اشاره به اینکه نوسانات بازار طلا باعث بلاتکلیفی مردم به ویژه خریدار و فروشنده این حوزه شده است، تاکید کرد: هم فروشنده و هم خریدار دچار نوعی دودلی و سرگشتگی شده و نمی‌دانند با خرید یا فروش این کالا به سوددهی خواهند رسید یا خیر که این موضوع باعث بلاتکلیفی مردم شده و آسیب بزرگی را به بازار طلا وارد کرده است.

طلا دیگر یک سرمایه نیست

مهرکیش با اشاره به سلب اعتماد مردم و عدم اطمینان آنان نسبت به وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: این عدم اطمینان سبب شد تا نگاه مردم به طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای از بین رفته و متعاقب آن بازار طلا و جواهر تحت الشعاع قرار گیرد.

کارشناس طلا و جواهر از طلا به عنوان یک سرمایه و پس‌انداز در سال‌های گذشته یاد کرد و با اشاره به تحولات اخیر گفت: آشفتگی بازار طلا سبب شد تا مردم به سمت بازارهای کاذب دیگر حرکت کنند و با این تغییر نگرش دیگر ضرورتی برای خرید طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای وجود ندارد.

وی با اذعان بر این که طلا کالایی است که همچنان بعد سرمایه‌ای خود را حفظ کرده است، گفت: در صورتی طلا وجه سرمایه به خود خواهد گرفت که مشمول بعد زمان بعنوان مثال بازه 20 تا 30 ساله قرار گیرد ولی این که بخواهیم این کالا را در بازه چندماهه مورد ارزیابی سرمایه ای قرار دهیم و انتظار سودهی داشته باشیم کاری عبث و بیهوده است.

مدیریت و نظارت حلقه های مفقوده در تمامی مباحث

وحید عبدالهیان این سازنده و تولید کننده  طلا و جواهر مدیریت بر بازار طلا و جواهر و نظارت بر آن را جزء نخستین اقدامات متولیان امر به ویژه بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: طلا و جواهر از جمله کالاهایی است که بحث تخلف و بزه در آن بسیار پر رنگ بوده و باید نظارت اصولی توسط افراد سالم و حرفه ای به شکل مستمر از این بازار همانند سایر بازارها وجود داشته باشد.

وی از نظارت توسط اصناف و اتحادیه طلافروشان بر گسترش این شغل گلایه کرد و افزود: متاسفانه افرادی وارد این حرفه شده اند که هیچ گونه آگاهی و آشنایی نسبت به شیمی طلا و مختصات آن ندارند، صرف داشتن هزینه و سرمایه نباید ملاک احراز چنین مشاغلی باشد.

عبدالهیان با اشاره به این که طلا و جواهر حرفه و مهارتی است که نیاز به تخصص دارد خاطرنشان کرد: وجود افراد ناآشنا و آماتور در این گرایش شغلی باعث بروز عدم اطمینان مشتری، دادن قیمت های گمراه کننده و موجبات ناامنی بازار خواهد شد که نیاز دارد اتحادیه در این خصوص مشکلات را رفع کند.

تولید کننده داخلی بی نصیب از ذخایر فراوان کشور

عبدالهیان، ذخایر موجود طلا در ایران را بسیار بالا دانست و با بیان اینکه فقط افرادی خاص به شکل انحصاری از ذخایر سودجویی می کنند، گفت: متاسفانه تولیدکنندگان داخلی کشور از ذخایر طلای ایران بی نصیب ماندند که این خود صدمه بزرگی به بدنه صنعت طلا و جواهر وارد کرده است.

وی، دستان خالی تولیدکننده از سهم ذخایر بی شمار کشور را متاثر از عدم شفاف سازی دستگاه ها در جامعه دانست یادآور شد: چرا بانک مرکزی ایران تاکنون آماری رسمی از میزان ذخیره طلای خود فرضاً از سال 1357 به بعد و یا اینکه چه میزان سکه عرضه کرده منتشر نکرده است؟

واردات طلا در انحصار افرادی خاص

سازنده طلا و جواهر با اشاره به واردکننده های بی نام و نشانی که تنها به فکر منافع شخصی و سودجویی از وضعیت کنونی جامعه هستند گفت: ایران جزء کشورهایی است که نتوانسته خود را با صنعت طلا و جواهر دنیا تطبیق دهد چراکه وادات بی رویه و انحصاری در کشور دست تولیدکننده را در پوست گردو نهاده است.

وی در ادامه با بیان اقدامات مؤثر ستاد مبارزه با کالای قاچاق در چندین ماه اخیر خاطرنشان کرد: ایران ظرفیت تبدیل شدن به یک صادرکننده برتر در جهان را دارد ولی از طرفی عدم حمایت از تولیدکنندگان و بی نصیب ماندن آنان از ذخایر کشور و از طرف دیگر واردات بی رویه و غیراصولی صدمات بسیاری به صنعت طلا و جواهر در کشور زده است.

صنعت طلا و جواهر در ایران وجود ندارد

عبدالهیان با بیان این که نتوانستیم در کشور صنعتی بنام صنعت طلا و جواهر مطابق با آن چه در کشورهای بزرگ و توسعه یافته وجود داشته ایجاد کنیم یادآور شد: چنانچه این حوزه مورد توجه ویژه قرار گیرد ظرفیت های بالقوه آن در زمینه های مختلف صادرات و توسعه اقتصادی شکوفا می شود.

وی با اشاره به وجود و وفور افراد متخصص و مجرب در حوزه طلا و جواهر استعداد این بخش را بسیار بالا دانست و گفت: تزریق دانش فنی روز و دستگاه ها و ماشین آلات پیشرفته در سایه حمایت و نظارت کارشناسانه می تواند جایگاه کشور را در این حوزه در جهان ارتقا داده و ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای تراز اول این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد.

عبدالهیان تحولات و پیشرفت های اخیر در صنعت طلا و جواهر نظیر بهره گیری و استفاده از آلیاژهای متفاوت را موجب مرغوبیت و بازارپسندی بیشتر در این بازار دانست و اضافه کرد: برای تقلیل عیار طلا امروزه در کشورهای تراز اول، توانستند به آلیاژهایی دست پیدا کنند که جلوه و درخشندگی طلا را مضاعف و سبب بازار پسندی و رونق بیشتر آن شود.

این تولید کننده ضمن بیان اینکه صنعت طلا یکی از پرسودترین صنایع در جهان شناخته می‌شود از مزیت‌های نسبی آن به نبود ضایعات، نداشتن آلایندگی و ظرفیت اشتغالزایی اشاره و عنوان کرد: ایران با وجود دارا بودن قدمتی چند هزار ساله در تولید طلا و وجود ظرفیت های رقابتی مناسب برای رشد صنعت طلا و جواهرات، متاسفانه تاکنون نتوانسته در این عرصه موفق عمل کند.

وی با مقایسه مالیات بر ارزش افزوده ایران با دیگر کشورها مبلغ آن را غیر منطقی و بدون ارزیابی درست دانست و گفت: این افزایش رقم باعث برهم خوردن معادلات بازار طلا شد و جزء اصلی ترین دغدغه های فعالان و کاسبان حوزه طلا و جواهر است.

کارشناس طلا و جواهر،  یکی از دلایل عقب ماندن بازار ایران در صادرات طلا و جواهر را متاثر از این نرخ مالیات دانست و تصریح کرد: این رقم باعث بالا رفتن هزینه های طلا شده و در نتیجه بهای تمام شده محصول نهایی قابل رقابت با دیگر بازارها نخواهد بود که شاهد این مدعا سهم ناچیز ایران از گردش مالی چندصد میلیارد دلاری طلا در جهان است.

مهرکیش از پیشنهادات ارائه شده به مجلس شورای اسلامی برای تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 3 درصد در سال های گذشته خبر داد و افزود: با وجود بازتاب مکرر مشکل مالیات در حوزه طلا توسط اتحادیه ها و متولیان امر متاسفانه تاکنون اقدام مناسب در این خصوص صورت نگرفته و نیاز به بازنگری مجدد قوانین اجتناب ناپذیر است.

گزارش از نوید ساداتی، خبرنگار ایسنای مازندران

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید