جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیدوئل تاریخی در بورس تهران

دوئل تاریخی در بورس تهران

دوئل تاریخی در بورس تهران

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.

همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.به گزارش رتبه آنلاین از دنیای اقتصاد؛ نهمین رشد متوالی بازار سهام در روز یکشنبه با صعود ۷/ ۱ درصدی شاخص کل بورس به قله جدید رقم خورد. این رشد در شرایطی رقم خورد که سهام حدود ۲۲ درصد از کل شرکت‌ها با نوسان ۱۰ درصدی قیمت مواجه شدند و از صف خرید به صف فروش و بالعکس تغییر مسیر دادند. بسیاری از معامله‌گران که طی این مدت سودهای دلچسبی کسب کرده بودند، از بازار خارج شدند و در نقطه مقابل، شمار زیادی از سرمایه‌گذاران از فرصت اصلاح قیمت‌ها برای ورود به جریان معاملات استفاده کردند. در پی این تقابل تاریخی ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس از ۲۶ هزار میلیارد تومان گذشت و رکورد جدیدی در کارنامه بازار سهام ثبت شد. بسیاری جابه‌جایی این رکورد را نشان‌دهنده توقف رالی اخیر ارزیابی می‌کنند و عده دیگری آن را نشانی از تداوم ورود پول‌های تازه به بازار می‌دانند.

بازار سکه

رکوردشکنی سکه از مجرای بورس

بازار سکه هم روز یکشنبه به تبعیت از روند نرخ‌ها در بازار ارز در یک‌قدمی اوج تاریخی قرار گرفت. هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز در بین معامله‌گران بازار تهران به قیمت 8 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد و افزایشی معادل 200 هزار تومان را به ثبت رساند. سکه با صعود دیروز در فاصله 20 هزار تومانی از سقف تاریخی مستقر شد. همزمان قیمت گواهی سپرده سکه -تحویل یک روزه- در بورس کالا از مرز بی‌سابقه 8 میلیون و 900 هزار تومان عبور کرد و رکوردی تازه برای این بازار برجا گذاشت. رکوردشکنی سکه در بورس کالا همزمان با اصلاح نسبی قیمت‌ها در بازار سهام و تحمیل محدودیت‌های جدید در بازار مسکن (تعیین سقف اجاره‌بها) رقم خورد. انتظارات صعودی برای طلای جهانی هم زمینه را برای تقویت خریدها و رکوردشکنی در بازار سکه فراهم کرد.

بازار طلای جهانی

آمادگی اونس برای عبور از سقف روانی

اونس طلا هفته گذشته 6/ 1 درصد افزایش یافت و در سطح 1772 دلاری به کار خود پایان داد. نگرانی از موج جدید شیوع کرونا و خوش‌بینی به ارائه مضاعف بسته‌های محرک پولی منجر به ثبت سومین صعود متوالی فلز زرد در هفته قبل شد. همچنان پیش‌بینی‌ها برای طلا صعودی است. 67 درصد از تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی هفتگی سایت کیتکو انتظار رشد قیمت طلا را در هفته پیش رو دارند. از نگاه تحلیلگران رونمایی از عملکرد اقتصاد در سه‌ماهه دوم و کاهش مورد انتظار سود شرکت‌ها عامل تلاطم بازارهای ریسکی و حرکت سرمایه‌ها به سمت طلاست. موضوعی که می‌تواند اونس را برای پیشروی تا مرز 1800 دلار حمایت کند. عبور اونس از این سطح به منزله هموار شدن راه طلا برای فتح قله 2هزار دلاری است. البته تقویت دلار از محل رشد تقاضای احتیاطی مهم‌ترین عامل فشار بر طلاست.

بازار اوراق مسکن

تقابل دولت و بازار در مسکن

بازار اوراق مسکن روز گذشته با رشد دسته‌جمعی قیمت به کار خود پایان داد. قیمت هر ورقه از امتیازهای دی 97 همچون سایر اوراق تسهیلات طی معاملات یکشنبه بیش از 4 درصد افزایش یافت و کانال 70 هزار تومانی را پس از دو هفته تصاحب کرد. پیشروی «تسه»ها در حالی ادامه یافت که دولت در ادامه سیاست‌های سرکوبگرانه خود این بار روی حوزه مسکن انگشت گذاشت. رئیس‌جمهور دیروز از ممنوعیت افزایش بیش از25،20 و ۱۵ درصدی نرخ اجاره‌بها برای مسکن در تهران، کلانشهرها و سایر شهرها خبر داد. همچنین دیروز بانک مرکزی گزارش تحولات مسکن در خرداد را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت مسکن تهران در خردادماه به سطح 9/ 18میلیون تومانی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6/ 11 و 5/ 42 درصد افزایش داشته است.

بازار نفت

طلای سیاه در محاصره کرونا

قیمت نفت خام آمریکا هفته گذشته 2/ 3 درصد کاهش یافت و به سطح 2/ 38 دلار رسید. آمار ابتلا به کرونا سیگنال‌های مثبت را در سایه قرار داد و منجر به افت قیمت‌ها برای دومین هفته در ژوئن شد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، حدود 40 درصد از مبتلایان آمریکایی کرونا ساکن ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا به‌عنوان مراکز اصلی تقاضای سوخت بوده‌اند. تشدید همه‌گیری کرونا در این سه ایالت بزرگ مصرف‌کننده بنزین در آمریکا بر بهبود تقاضا برای نفت تاثیرگذار خواهد بود. در سمت مقابل، افزایش شیوع کرونا در بین کارکنان میادین نفتی نیجریه هم احتمال بروز اختلال سمت عرضه در بزرگترین میدان نفتی آفریقا را تشدید کرده است. انتشار داده‌های مهمی چون شاخص مدیران خرید و اشتغال در آمریکا و چین برای ماه ژوئن می‌تواند نقش مهمی در امیدبخشی یا ایجاد نگرانی در بازار نفت ایفا کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید