پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزدلار و بورس دو عضو جدایی ناپذیر!

دلار و بورس دو عضو جدایی ناپذیر!

پیش‌بینی‌ مسوولان از کاهش قیمت دلار برعکس شده و نرخ آن روند افزایشی در پیش‌ گرفته است. از این رو رشد قیمت دلار و ورود آن به کانال ۲۵ هزار تومانی دیروز داغ‌ترین بحث بین فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی بود.

آنان خوش‌بینی آن دسته از مسوولان و سیاسیون را که قبل از انتخابات از دلار ۱۸ هزار تومانی سخن می‌گفتند، بازنشر می‌کردند و تحلیل خود را از آینده قیمت ارز و بورس می‌نوشتند.

به گزارش رتبه آنلاین، سیامک قاسمی، اقتصاددان جزو اولین نفراتی بود که به ورود نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی واکنش نشان داد. او که معتقد است دلار پنجره ورود تاثیرات روابط بین‌الملل و سرنوشت تحریم‌ ها به اقتصاد ایران است، تاکید داشت خروج دلار از کانال بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان از هر سمت، سبب ناپایداری و عدم تعادل‌های تازه می‌شود و متاسفانه خطر شکستن قوی این کانال از سمت بالا وجود دارد. «پیشگوی اوماها» کاربری بود که به تحلیل‌های قبل از انتخابات درباره قیمت دلار اشاره داشت.

    او در توییتر خود نوشت: «یکی از دوستان تحلیلگر در بحبوحه انتخابات و زمانی که دلار حدود ۲۲۵۰۰ تومان بود، گفت بانک مرکزی زیر قیمت دلار زده تا بعد از رفتن آقای همتی بگویند او قیمت دلار را پایین نگه داشته بود.

    امروز آقای رئیسی انتخاب شده و آقای همتی هم در دانشگاه است، اما دلار ۲۵۱۰۰ تومان!» کاربر دیگری هم با بازنشر این خبر که «دلار وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد» پرسید: «فضلایی که پیش‌بینی می‌کردن میره زیر ۲۰ هزار الان کجان؟»‌ کاربری به نام «جاوید» هم از این اتفاق این‌گونه نتیجه گرفت‌: «تنها بازاری که دولت قابلیت کنترل آن را دارد بازار سرمایه است و آن هم با سهامی که در اختیار دارد. به غیر از بورس دولت قادر به انجام کاری در بقیه بازارها نیست.»

    در کنار این تحلیل‌ها از بالا رفتن قیمت دلار و اثر آن بر بازار سرمایه، بازار پند و نصیحت به سهامداران برای معامله‌گری در روزهایی که شاخص سبزپوش شده و بسیاری از احتمال ادامه‌دار بودن این رشد سخن می‌گویند، نیز داغ است. تحلیلگران و کارشناسان گذشته را برای سهامداران تازه‌کار گوشزد می‌کنند و از آنان می‌خواهند این بار بی‌گدار به آب نزنند و با احتیاط معامله کنند.

    یکی از این افراد در توییتی توصیه کرده است:‌«بازار بالای خوبی زده و به‌نظر میاد فعلا دیگه جایی برای رشد بیشتر نداشته باشه. پس حواستون باشه گرون نخرید بعد تو اصلاح بازار گیر بیفتید. بعید می‌دونم حالا حالاها شاخص ۵/ ۱ میلیون واحدی رو ببینیم. پیشنهاد می‌کنم برای خرید جدید عجله نکنید.»

    امین امیری کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس همچنان ریسک‌هاش سر جاشه (دلار و قیمت جهانی) ولی تو اردیبهشت و خرداد به محدوده‌ای رسید که میشه گفت تو بازه کوتاه‌مدت دو، سه ماهه ریسک به ریوارد بدک نشد … هرچی رخ دادن ریسک‌ها عقب‌تر بیفته یا منتفی بشه شانس رشد بازار تو کوتاه‌مدت بیشتر میشه.

    رضا خانکی کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: از دلایلی که وضع بازار بهتر شده اینه که دولت به پایان کارش نزدیکه و تنظیمات بازار رو به حالت پایدار قبلی درآورده و دولت جدید هم مستقر نشده که بخواد دستکاری کنه. نتیجه: بیایید توافق کنیم از امروز که هرگز از دولت نخواهیم به بورس کمک کنه. کار دولت فقط بهبود فضای کسب‌وکاره.

    محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه گفت: دلار برخلاف نظر برخی کارشناسان، گارد صعودی گرفته، تقاضای فلزات در بورس کالا افزایش یافته، روند قیمت در معاملات مسکن و خودرو نیز مطابق آمارها صعودی شده است. بورس هم با توجه به روند معاملات روزهای اخیر، به نظر می‌رسد در حال شروع یک روند صعودی است. فقط این بار آهسته و عاقلانه.

     

    منبع: دنیای اقتصاد
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید