پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزداروسازی دکترعبیدی یک گام جلوتر از رقبا

داروسازی دکترعبیدی یک گام جلوتر از رقبا

مقایسه ساختاردارایی شرکت داروسازی دکتر عبیدی با 7 شرکت گروه مواد و محصولات دارویی از سال 1393 تا 1395 منتشر شد.

به گزارش رتبه آنلاین، دراین گزارش توسط شبکه بهینه کاوی ایران مقایسه ای بین شرکت داروسازی دکتر عبیدی و 7 شرکت دیگر در گروه مواد و محصولات دارویی با استفاده از تحلیل عمودی و افقی صورت گرفته است.

از بررسی و مقایسه ساختار دارایی شرکت داروسازی دکتر عبیدی این طور به نظر می رسد که شرکت داروسازی دکتر عبیدی در کنترل حساب ها و اسناد دریافتنی خود نسبت به شرکت های مورد بررسی عملکرد بهتری داشته است. به روز نگهداشتن زیرساخت های تولید و ماشین آلات و افزایش سطح تکنولوژی نیز در این مقایسه نقش مهمی داشته است.

بر اساس آنچه در جدول مربوط به ساختار دارایی آمده است، درصد سهم دارایی های جاری در مجموع دارایی های شرکت پایین تر از میانگین شرکت های مورد بررسی بوده است و در میان 8 شرکت مورد بررسی در رتبه آخر قرار گرفته است. با نگاهی دقیق تر به این جدول می توان فهمید که از بین اجزای دارایی های جاری درصد سهم حساب ها و اسناد دریافتنی در سال 95 نسبت به سایر شرکت های مورد بررسی پایین بوده و در سال آخر در رتبه 7 قرار گرفته است که به نظر می رسد این شرکت در زمینه وصول مطالبات نسبت به شرکت های مورد بررسی عملکرد بهتری داشته است.

همچنین براساس این گزارش درصد سهم دارایی های ثابت مشهود در مجموع دارایی های این شرکت نسبت به میانگین صنعت بالاتر بوده و روندی نزولی داشته است. به نظر می رسد این شرکت در زمینه زیرساخت های و به روز نگهداشتن ماشین آلات و تجهیزات تولید عملکرد خوبی نسبت به شرکت های مورد بررسی داشته است که البته باید در سال های بعد نیز ادامه پیدا کند.

در این گزارش که به بررسی ساختار دارایی از سال 93 تا 95 پرداخته، شیوه تحلیل به روش عمودی، بدین ترتیب است که در هر یک از صورتهای مالی یکی از اقلام مهم یا عمده را انتخاب و نسبت سایر اقلام را به آن می سنجند. اینکه کدام قلم را بعنوان عدد مبنا در نظر بگیریم به نوع فعالیت موسسه و شرکتی که تحلیل در رابطه با آن صورت می پذیرد بستگی زیادی دارد. اما بطور کلی در ترازنامه معمولا جمع دارائی ها به عنوان مبنا لحاظ می شود و سایر اقلام ترازنامه بر اساس آن سنجیده می شود در سود و زیان نیز معمولاً مبنا را سرفصل “فروش”  قرار می دهند. در روش تحلیل افقی نیز در شاخص های مورد بررسی، روند تغییرات شاخص برای خود شرکت مورد بررسی قرار می گیرد. با استفاده از صورت های سود و زیان و ترازنامه علاوه بر تحلیل های افقی و عمودی که تنها بر یکی از اقلام مالی تمرکز دارند می توان تجزیه و تحلیل های بیشتری به منظور درک بهتر از وضعیت عملکردی سازمان انجام داد. روش هایی که به منظور تجزیه و تحلیل های بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، تجزیه و تحلیل نسبت ها نام دارد. در روش استفاده از نسبت های مالی، شیوه کار بدین ترتیب است که اجزای صورت های مالی نسبت به یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرند به نحوی که مثلاً مانده دارائی ها از ترازنامه با سود خالص، تشکیل نسبتی را می دهند. با توجه به تنوع اقلام صورت های مالی نسبت های بی شماری را می توان محاسبه کرد ولی تجربه نشان داده است که بعضی نسبت ها معنی دارتر هستند.

به منظور بررسی ساختار دارایی ها برای شرکت در مقایسه با صنعت مربوطه مجموع دارایی ها 100 درنظر گرفته شده است و میانگین صنعت از بین شرکت هایی که فعالیت مشابهی دارند به دست آمده است. تمامی داده ها به نرخ جاری بوده و از صورت های مالی حسابرسی شده به دست آمده است.

شبکه جهانی بهینه کاوی، یک سازمان غیرانتفاعی است که به عنوان اتحادیه مراکز بهینه کاوی در سرتاسر جهان محسوب می شود. این شبکه در سال 1994 توسط نماینده های مراکز بهینه کاوی کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئد، انگلستان و ایالات متحده با هدف توسعه بهینه کاوی در سطح بین المللی به عنوان یک فرایند بهبود تاسیس شد. از سال 1994 تاکنون کشورهای زیادی به شبکه جهانی بهینه کاوی پیوسته اند و تعداد اعضا را از 5 عضو اولیه به 31 عضو حقوقی و از 25 کشور جهان از جمله ایران رسانده اند.

شبکه بهینه کاوی ایران نیز از سال 1390، فعالیت خود را در قالب ارایه خدمات بنچ مارکینگ آغاز کرد. این شبکه به عنوان نماینده رسمی شبکه جهانی بهینه کاوی (GBN)، به دنبال ایجاد شبکه ای ملی در زمینه بهینه کاوی است و بر همین اساس از انتهای سال 94، ارایه خدمات خود را محدود به اعضای خود کرده تا این گونه به کمک اعضای خود، رویکرد استفاده از ابزار بهینه کاوی و تمرکز بر روی به اشتراک گذاشتن تجارب موفق را ترویج کند. این شبکه هم اکنون عضویت بالغ بر 40 بنگاه اقتصادی فعال در صنایع گوناگون تولیدی و خدماتی کشور را داراست که امکان مقایسه 180 شاخص عملکرد مالی و بهره وری از سال 82 تاکنون را به صورت گزارش های تحلیل فاصله با قیمت مناسب و سرعت بالا برای آنها فراهم آورده است.

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید